عرضه خرما با قیمت مصوب

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، خبرنگاران - معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: خرمای مضافتی با قیمت 32 هزار تا 34 هزار و 900 تومان در بسته بندی های 550 تا 730 گرمی در میادین میوه و تره بار عرضه می گردد.

عرضه خرما با قیمت مصوب

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدمهدی برومندی در رابطه با قیمت خرما در بازار و خرده فروشی ها، در جمع وبلاگ آمیتیس تک اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی فراوری محصولات کشاورزی در حوزه باغبانی محصولات بسیاری دارد، به نحوی که ایران در فراوری محصولات باغبانی علاوه بر تامین احتیاج داخل، صادر نماینده این محصولات است و با هدف صادرات فراوری انجام می گردد.

وی با بیان این که یکی از محصولاتی که در کشور فراوری می کنیم، خرما است، ادامه داد: ما در 14 استان کشور، 268 هزار هکتار نخیلات داریم و با فراوری 1.4 میلیون تن خرما، سومین فراوری نماینده خرما در دنیا هستیم و 20 درصد از محصول خرمای بازارهای دنیا در ایران فراوری می گردد.

برومندی توضیح داد: در سال 99، حدود 388 هزار تن خرما صادر نموده ایم که حدود 300 میلیون دلار عایدی ارزی برای کشور به ارمغان آورده است، در سال 1400 نیز فراوری خرما به یک میلیون و 420 هزار تن رسید و جزو کشورهای پیشرو در صادرات خرما بودیم.

وی اضافه نمود: سرانه مصرف خرما در کشور 8 تا 10 کیلوگرم است و مابقی فراوریات در حوزه صنعت و صادرات قرار می گیرد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد: در صادرات خرما یک قیمت صادراتی و یک قیمت پایه صادراتی داریم که برای خرمای مضافتی مبلغ 1.1 دلار و برای کبکاب مبلغ 90 سنت است.

وی ادامه داد: قیمت خرما نسبت به کیفیت محصول، رقم و نوع بسته بندی با هم فرق دارد اما از آنجایی که این محصول صادراتی است، با انجمن خرما و صادرنمایندگان جلسات و نشست هایی را داشته ایم و کوشش می کنیم بین صادرات محصول و مصرف داخلی توازن برقرار گردد تا قیمت خرما برای مصرف نماینده داخلی هم متعادل باشد.

برومندی با بیان این که خرما، به ویژه در رقم مضافتی و کبکاب در ماه رمضان بیش از سایر ماه ها مصرف می گردد، اعلام کرد: ما باید مسئله خرما را در وزارت جهاد کشاورزی پایش کنیم و صادرات و فراوری ارقام مضافتی و کبکاب را که در سفره مردم قرار گرفته است، بیش از پیش کنترل کنیم.

وی با اشاره به این که ملاک عمل ما قیمت خرما در میادین میوه و تره بار است، اعلام کرد: با توجه به عرفی که برای بسته بندی خرما در کشور وجود دارد، برای خرمای مضافتی، بسته بندی های 550 گرمی حدود 32 هزار تومان و بسته بندی های 700 تا 730 گرمی حدود 34 هزار و 900 تومان به فروش می رسد که با این حساب قیمت هر کیلوگرم خرما به 48 هزار تومان می رسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: حوزه بازرسی وزارت جهاد کشاورزی هر روز بازار را رصد می نماید و هر روز صبح در قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی این قیمت ها پایش و رصد می شوند و اگر واحد صنفی افزایش قیمتی بیش از قیمت اعلام شده داشته باشد، برخورد لازم انجام خواهد شد.

وی تاکید نمود: در حال حاضر بیش از 70 هزار تن خرما در سردخانه های کشور نگهداری می گردد و تا برداشت سال تازه ، خرما برای ورود به بازار وجود دارد و تمام سازمان های جهاد کشاورزی در استان های فراوری نماینده خرمای مضافتی و کبکاب آمادگی دارند به هر نقطه از کشور که احساس کمبود وجود دارد، این محصول را ارسال نمایند.

برومندی ادامه داد: بازرسی از میادین و خرده فروشی ها افزایش خواهد یافت و مقرر شده است در میادین میوه و تره بار غرفه های تازهی برای عرضه خرما اضافه و مرکز عرضه مستقیم در این میادین تعبیه گردد تا فراورینمایندگان به صورت مستقیم محصول خود را عرضه نمایند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این که کمبودی در فراوری و تامین خرما وجود ندارد، گفت: این محصول صادراتی است و ما علاوه بر تامین بازار داخل، بیش از 380 هزار تن خرما صادر می کنیم و در سال 1400 نسبت به سال 99 فراوری و صادرات افزایش داشته است.

وی اضافه نمود: ما رقبای بسیاری در کشورهای مختلف داریم و باید بتوانیم بازارهای صادراتی کشور را حفظ کنیم اما نمی گذاریم صادرات باعث افزایش قیمت خرما در داخل کشور گردد.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "عرضه خرما با قیمت مصوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه خرما با قیمت مصوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید