واکاوی ابعاد مسائل اساسی صنعت و بازار خودرو، فضای رقابتی مهمترین احتیاج رشد خودروسازی در ایران

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، نشست راهبرد ایرانی به همت گروه علمی پژوهشی اقتصاد پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای واکاوی ابعاد مسائل اساسی صنعت و بازار خودرو برگزار گردید.

واکاوی ابعاد مسائل اساسی صنعت و بازار خودرو، فضای رقابتی مهمترین احتیاج رشد خودروسازی در ایران

به گزارش خبرنگار مالی وبلاگ آمیتیس تک، بیستمین نشست رویداد استراتژیک با موضوع واکاوی ابعاد طرح جدید مجلس برای حل معضلات صنعت خودرو به همت گروه علمی پژوهشی اقتصاد پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و با حضور کارشناسان امر (دکتر آرام از اساتید دانشگاه در حوزه خودرو و دکتر میلاد بیگی از کارشناسان این حوزه) برگزار گردید.

در ادامه اهم اظهارات و مطالب ذکر شده در این نشست آمده است.

در ابتدای این نشست یک مرور اجمالی در رابطه با مسائل اساسی صنعت و بازار خودرو صورت گرفت، از جمله مسائل این صنعت میتوان به تقاضای سرمایه ای و فساد در فروش که باعث افزایش قیمت در این صنعت شده است، شیوه قیمت گذاری خودرو که شفاف و عادلانه نیست، عدم وجود انگیزه در صنعت خودروسازی، مسائل زنجیره تامین قطعات، اختلالات جدی در نوآوری و فناوری این صنعت، چرخه معیوب اسقاط خودرو و بعضی مسائل در ورود و در جریان ماندن بعضی کسب و کار این حوزه از جمله مواردی بودند که در ابتدای این نشست به آن ها اشاره شد.

محوری ترین موضوع در آنالیز صنعت خودرو

علی آرام مدیر بخش مکانیک پژوهشکده شهید رضایی در پاسخ به این سوال که محوری ترین موضوع در آنالیز صنعت خودرو چیست گفت: این صنعت از صنایع مدیوم تک بوده و از سایر صنایع مانند صنعت هوایی تبعیت میکند، برای رسیدن به چنین به فرایندی درست و مفید برای این صنعت باید این صنعت ثبات مدیریتی داشته باشد، تا زمانی که مدیران از ثبات و صندلیی به دور از سیاسی کاری نداشته باشند نمیتوان انتظار داشت تا این صنعت از به صندلی واقعی خود دست یابد.

در چنین شرایطی خواهد بود که صنعت برای رسیدن به سود بیشتر دست به دامن موارد سوئی همچون رانت انرژی و کاهش کیفیت خواهند شد در این زمینه احتیاج است تا بعضی موارد بازدارنده از جمله مالیات آلایندگی و مالیات تصاعدی بر طبق سال ساخت وضع شوند، این در حالیست که احتیاج است تا بعضی ضوابط فعلی بازدارنده تر شوند، از جمله معاینات فنی به صورت بهتری اجرا گردند.

همچنین برای رشد این صنعت احتیاج است تا سازوکار مدیریتی آن درونی شده و فرایند رشد صنایع در این حوزه به صورتی باشد تا همزمان با توسعه نرم افزاری این صنعت و تقویت صندلی مراکز تحقیقاتی بیش از میزان دو درصد از سهم فروش و فراوری فرایند توسعه این صنایع در کشور به جای آغاز از کپی کاری باید از طراحی های داخلی بهره برده و روز به روز آن را رشد و توسعه بدهیم.

وی سازوکار برتر برای چنین رشدی را استفاده از سازوکار رقابتی و خصوصی دانست. یکی از مصادیق این رقابتی شدن می تواند ورود فراوریکننده خارجی باشد.

چالش های اساسی توسعه صنعت خودرو

میلاد بیگی مسئول گروه صنعت اندیشکده سیاست گذاری امیرکبیر نیز سه چالش محوری برای توسعه صنعت را مدل مالکیتی صنعت، سیاست های ناکارآمد محیط کسب و کار و فساد دانست.

وی در شرح این اولویت ها گفت یکی در بحث مدل مالکیتی صنعت ما شاهد شبکه تودرتوی خودروسازان هستیم، در این شبکه تودرتو دولت یکی از عوامل مخل است به نحوی که نبود ثبات سیاسی لازم باعث میشود تا این صنعت نتواند جا بیفتد، همچنین مدیران صنعت همواره در ضعیف ترین صندلی قرار گیرند. در موضوعات سیاسی و سیاستی نیز میتوان دامنه پرتعدادی از نهاد های ذیربط در این حوزه را مشاهد نمود که هر در همه حوزه ایجاد و پیگیری کسب و کار را سختتر نموده اند. وی پیشنهاد داد میتوان این وظایف این نهاد ها را در نهاد تنظیم گر بخش این صنعت متمرکز شوند، یکی از گزینه ها در این زمینه سازمان گسترش است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "واکاوی ابعاد مسائل اساسی صنعت و بازار خودرو، فضای رقابتی مهمترین احتیاج رشد خودروسازی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکاوی ابعاد مسائل اساسی صنعت و بازار خودرو، فضای رقابتی مهمترین احتیاج رشد خودروسازی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید