8 علت فرسودگی و شکننده بودن اقتصاد ایران

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، نهاد های بین المللی، از جمله صندوق بین المللی پول، سازمان توسعه و همکاری مالی و بانک جهانی، پیوسته در حال آنالیز روند ها در اقتصاد های مختلف هستند و هر سال یا هر شش ماه، گزارش هایی درباره نتایج تحقیقات خود منتشر می نمایند. یکی از موضوعات بسیار مهم که مورد توجه این نهاد ها بوده، اقتصاد های شنماینده است. تعاریف گوناگونی از این دسته اقتصاد ها مطرح شده و نهاد های بین المللی بر مبنای تعاریفی که دارند، تعدادی کشور را جزو این گروه طبقه بندی می نمایند.

8 علت فرسودگی و شکننده بودن اقتصاد ایران

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، این نهاد ها تاکید دارند، آدرس اقتصاد های شکستنی را باید با نشانه هایی همانند تورم های بالا و بلندمدت، رشد های اقتصادی ضعیف در دوره زمانی طولانی، سطح فراگیر فقر، وجود شکاف های اجتماعی متعدد و ... شناخت.

به طور خلاصه، اقتصاد های شکننده، اقتصاد هایی هستند که مانند دیگر اقتصاد ها با ریسک هایی روبرو اند، اما ظرفیت های کافی برای مقابله با این ریسک ها و طی کردن جهت توسعه را در اختیار ندارند، در نتیجه، همیشه از دیگر اقتصاد ها عقب می مانند و فاصله آن ها با دیگر اقتصاد ها همیشه در حال افزایش است. بعلاوه ضعف های گوناگون در حوزه های مختلف در این اقتصاد ها به شکل فراگیر مشاهده می گردد.

چرا اقتصاد ایران شکننده است؟

احسان سلطانی کارشناس مسائل اقتصادی در مصاحبه با وبلاگ آمیتیس تک با اشاره به اینکه شاخص های مختلفی برای آنالیز شکنندگی اقتصاد ایران می توان برشمرد، گفت: مسئله این است که طی ده سال گذشته در نگاه خوشبینانه ایران، رشد اقتصادی صفر را تجربه نموده. این درحالیست که در نگاه بدبینانه رشد اقتصاد ایران در دهه 90 منفی بوده است، طبیعتا زمانی که برای سالیان متمادی کشور رشد اقتصادی نداشته باشد، شکست سیاست گذاری های اقتصادی رخ خواهد داد.

وی اضافه نمود: در یک دهه اخیر تشکیل سرمایه در کشور سقوط وحشتناکی داشته و اندازه فرسودگی اقتصادی به خصوص در زیر ساخت های کشور بسیار وحشتناک بوده، است. علاوه بر زیر ساخت ها در بحث خدمات نیز ما با یک چالش بزرگ فرسودگی روبرو هستیم، وسائل حمل و نقل عمومی بسیار مستهک شده اند و این مسئله هزینه زیادی را برای کشور به همراه داشته، حتی در منازل نیز بسیار از لوازم خانگی مردم قدیمی شده و فرسوده است.

سلطانی با اشاره به اینکه تورم بالا در سال های اخیر از دیگر علت هایی است که اقتصادی ایران بسیار شکننده است، گفت: این تورم بالا موجب شده که پول ملی ایران سقوط وحشتناکی را تجربه کند، به طوریکه امروز ریال یکی از بی ارزش ترین واحد های پولی در دنیا به شمار میرود. این موضوع مسائل اقتصادی بسیار زیادی را در کشور به بار آورده که تبعات آن بسیار جبران ناپذیر است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه نمود: از سوی دیگر در حال حاضر منظره امیدوارانه ای در سطح جامعه وجود ندارد و همین موضوع امید به آینده را از بین برده است، در این شرایط مسئله اقتصاد به طور قطع با چالش ها و معضلات بسیار زیادی روبرو می گردد و امکان اصلاح شرایط و اقدامات اصلاحی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بخش دیگری از این شکنندگی اقتصادی نیز مربوط به سیاست های اقتصادی کشور در حوزه بین الملل است، درحالی که مقامات دولتی مانور زیادی بر روی عضویت ایران در پیمان شانگهای داده اند، باید گفت، عمده تجارت این سازمان مرتبط با چین است، که خارج از این پیمان چین شریک تجاری نخست ایران محسوب می گردد و شانگهای نمی تواند، نفعی برای ایران داشته باشد، در خصوص کشور های آسیای میانه نیز ما با آن ها تجارتی نداریم، بنابراین از این لحاظ نیز عملکرد مناسبی از سوی دولت انجام نشده است.

سلطانی اعلام کرد: نابودی قدرت اقتصادی قشر بسیار عظیمی از مردم نیز باعث شده توان سرمایه گذاری از بسیاری از افراد جامعه سلب گردد، این نیز به خاطر افزایش فاصله قیمت ها در بازار با اندازه حقوق و دستمزد پرداختی است که روز به روز این فاصله بیشتر می گردد، در چنین شرایطی بازار کالا های خاص از جمله فولاد، ماشین آلات فراوریی خارجی و...، که احتیاج به سرمایه گذاری زیادی دارند، به رکود می گراید و همین موضوع بخش فراوری کشور را نیز با مشکل روبرو می سازد.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از شکنندگی اقتصادی ایران مربوط به رکود در تمامی بازار ها است، اظهار داشت: رکود تورمی که در بازار های مختلف سرمایه ای وجود دارد، حتی در بازار مسکن تقاضا را از بین برده و بازار ها به نوعی قفل شده است. از سوی دیگر سلطه اقتصاد خصولتی و شبه دولتی بر تمامی بازار های کشور نیز علت دیگری است که باعث شده امروز اقتصاد ایران به این ورطه بیفتد.

منبع: فرارو

به "8 علت فرسودگی و شکننده بودن اقتصاد ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 علت فرسودگی و شکننده بودن اقتصاد ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید