حذف کاتالیزور خودرو مفید یا مضر؟ تجربه حذف کاتالیزور EF7

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، بسیاری از مالکان به توصیه تعمیرکاران اقدام به حذف خودسرانه کاتالیزور خودرو می نمایند. حذف کاتالیزور خودرو مفید است یا مضر؟ با تجربه حذف کاتالیزور EF7 ، نشانه های خرابی آن و قیمت کاتالیزور آشنا شوید.

حذف کاتالیزور خودرو مفید یا مضر؟ تجربه حذف کاتالیزور EF7

وبلاگ آمیتیس تک - مجتبی اسماعیلی: مبدل کاتالیستی یا کاتالیزور در واقع یک نوع فیلتر فلزی است که داخل آن به وسیله چند عضو، شبکه بندی شده است.

وظیفه این مبدل بی اثر کردن گازهای سمی خروجی از اگزوز است.

نتایج حذف کاتالیزور خودرو / تجربه حذف کاتالیزور EF7 / قیمت کاتالیزور

ساختار کاتالیزور

کاتالیزورها به طور کلی از اجزای زیر تشکیل شده اند:

- هسته کاتالیست: یک پوشش سرامیکی با ساختار لانه زنبوری شکل جهت نگه داری از لایه اکسیدی

- لایه اکسیدی: یک لایه از جنس اکسید آلمینیوم، دی اکسید تیتانیوم و … که علاوه بر افزایش دادن سطح کاتالیست، وظیفه نگهداری از ماده کاتالیست را هم بر دوش دارد

- ماده کاتالیست: مهم ترین و گران قیمت ترین ماده در کاتالیزور که به علت ساخته شدن از فلزات گران بها مانند پلاتین، پالادیوم و رودیوم باعث گران شدن قطعه کاتالیزور شده است

- محل قرار گیری سنسور دوم اکسیژن

نقش کاتالیزور

این مبدل حدود نود درصد از گازهای خروجی اگزوز را به آب و دی اکسید کربن و بعلاوه اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل می نماید.

تمام گازهای خروجی از اگزوز نابودگران محیط زیست هستند.

به طوری که خودروهایی که کاتالیزور ندارند یا این قطعه در خودروی آن ها کارایی خود را از دست داده است، بیش از پنج برابر خودروهای استاندارد محیط زیست و هوا را آلوده می نمایند.

همان طور که معین است، مبدل کاتالیستی نقش بسیار مهمی در حفظ محیط زیست دارد، اما به علت گران قیمت بودن، بعضی از مالکان هنگام پر شدن (اتمام عمر مفید) این قطعه، با توصیه های غیر کارشناسی، اقدام به حذف (خالی کردن) آن می نمایند.

حذف کاتالیزور

بعضی از مالکان در موعد تعویض این قطعه بنابر توصیه های غیر کارشناسی تعمیرکاران و بعلاوه قیمت بالای این قطعه، اقدام به حذف کاتایزور خودرو می نمایند تا به اصطلاح نفس خودرو باز گردد.

در این میان بعضی از افرادی که اقدام به ریمپ کردن خودرو می نمایند هم، می گویند سنسور اکسیژن دوم را از مدار خارج می نمایند تا چراغ چک روشن نگردد، اما این کار صحیح است؟

خیر! حذف کاتالیزور خودرو علاوه بر آلوده کردن محیط زیست، سبب بروز مسائل فنی در خودرو هم می گردد و حذف سنسور دوم اکسیژن هم تنها پاک کردن صورت مسئله است.

نشانه های خراب شدن یا برداشتن (خالی کردن) کاتالیزور تقریبا یکی هستند که در زیر به آن ها می پردازیم.

علایم خرابی یا حذف کاتالیزور خودرو

آشنایی با تجربه حذف کاتالیزور EF7 و نشانه های خرابی آن

1. بوی بسیار بد خارج شده از اگزوز اولین و زودرس ترین عارضه حذف کاتالیزور است که قطعا در تمام خودروها اتفاق می افتد. چرا که گازهای خروجی اگزوز بدون هیچ فیلتر شدنی، مستقیم به بیرون اگزوز می جهند.

علاوه بر آن با دست کشیدن درون انباره اگزوز دوده های سیاهی به دستان شما خواهند چسبید.

2. خام سوزی و افزایش مصرف سوخت خودرو، عارضه کوتاه مدت بعدی است. چراکه در بسیاری از خودروهای داخلی (سال 94 به بعد) و خودروهای خارجی، کاتالیزور هم یک سنسور اکسیژن مجزا دارد و حذف این سنسور باعث بروز مشکل در احتراق موتور می گردد.

3. روشن شدن چراغ چک هم در بسیاری از خودروها اتفاق می افتد که به علت عملکرد ناصحیح سنسور دوم اکسیژن است و حذف این سنسور از ECU هم، تنها چراغ چک را خاموش می نماید، اما مشکل همچنان به قوت خود پا بر جاست.

4. کاهش شتاب و کپ کردن خودرو از دیگر نشانه های خرابی یا حذف کاتالیزور است که به علت احتراق ناقص و درست عمل نکردن سنسور اکسیژن اتفاق می افتد. به این صورت که خودرو گاز می خورد، اما سرعت نمی گیرد.

بر خلاف تصور عامه که فکر می نمایند با حذف کاتالیزور خودرو ، شتاب آن افزایش پیدا می نماید، باید گفت در خودروهای دارای دو سنسور اکسیژن، تنها در چند کیلومتر اول خودرو شتاب بهتری خواهد داشت و پس از مدتی بروز مسائل آغاز می شوند.

5. صدای تقه زدن یا انفجار به ویژه در هنگام حرکت پرفشار، دیگر نشانه خرابی یا حذف کاتالیزور است.

6. یاتاقان زدن هم پرهزینه ترین مشکل به وجود آمده از سمت این قطعه است. چرا که با حذف کاتالیزور و باز شدن راه خروج اگزوز، علاوه بر بالا رفتن دمای موتور، ممکن است سرعت حرکت قطعات موتور مانند میل لنگ و به طبع آن سوپاپ ها و پیستون ها بیشتر از حد تعریف شده بالا رود.

7. پایین آمدن دور موتور خودرو نیز از مسائل عجیب دیگری است که می توان با حذف این قطعه منتظر آن بود.

8. رد شدن حتمی در آزمون آلایندگی و معاینه فنی

مسائل بالا به صورت تجربی در خودرو دنا معمولی EF7 دقیقا رخ داده است که با نصب مجدد کاتالیزور کاملا برطرف شد.

ممکن است این مسائل برای هر خودرو متفاوت، شدیدتر یا ضعیف تر باشد، اما آنچه مسلم است حذف یا خراب شدن این قطعه منجر به بروز مشکل خواهد شد.

در میان موتورهای داخلی موتور EF7 حساس ترین موتور نسبت به حذف کاتایزور است و مسائل برداشتن کاتالیزور در خودرهایی که از این موتور استفاده می نمایند، بسیار بیشتر از سایر خودروها است.

زمان تعویض کاتالیزور و عمر مفید آن

کاتالیزور خودرو یک قطعه کاملا مصرفی است که عمر و تاریخ مصرف دارد. این قطعه بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی ناشی از عبور گازهای سمی اگزوز، مستهلک شده و کارایی خود را از دست می دهد.

در صورت عوض نکرن به موقع این قطعه، سلول های داخل آن ابتدا کیپ شده و سپس می ریزند.

عمر مفید کاتالیزور خودروهای داخلی، شصت الی هشتاد هزار کیلومتر است و در خودروهای خارجی کمی بیشتر است.

در سرانجام توصیه می گردد در هنگام خرابی کاتالیزور خودرو، آن را به موقع تعویض کنید و از حذف کاتالیزور جتناب کنید، چرا که علیرغم قیمت بالای این قطعه، هزینه های تعویض نکردن آن در بلند مدت بسیار بیشتر است.

بعلاوه این قطعه را حتما از برندهای معتبر و فروشگاه های لوازم یدکی دارای جواز کسب بخرید، چرا که تقلبی این قطعه هم در بازار وجود دارد.

در زیر قیمت کاتالیزور بعضی خودروها آمده است:

EF7 Am (مخصوص خودروهای قبل از سال 1394) برند ایران دلکو: دو میلیون و 200 هزار تومان

EF7 Am plus (مخصوص خودروهای بعد از سال 1394) برند ایران دلکو: سه میلیون و 900 تومان

تیبا ایران دلکو: دو میلیون و 149 هزار تومان

نیسان وانت ایران دلکو: سه میلیون و 300 تومان

پژو 206 تیپ 5 ایران دلکو: دو میلیون تومان

پراید ایران دلکو: یک میلیون و 200 تومان

پژو 405 ایران دلکو: دو میلیون و 500 تومان

بیشتر بخوانید:

منبع: بیت ران

به "حذف کاتالیزور خودرو مفید یا مضر؟ تجربه حذف کاتالیزور EF7" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف کاتالیزور خودرو مفید یا مضر؟ تجربه حذف کاتالیزور EF7"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید