ری را برقی به زودی رونمایی می گردد ، توضیحات مدیرعامل جتکو درباره خودروهای برقی

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، مدیرعامل شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری های خودرو (جتکو)، از رونمایی ری را برقی در آینده نزدیک اطلاع داد. وی گفت: پلتفرم دوگانه ری را برقی اولین نمونه پلتفرم خودرو در کشور با قابلیت توسعه مبتنی بر قوای محرکه بنزینی و برقی سازی است.

ری را برقی به زودی رونمایی می گردد ، توضیحات مدیرعامل جتکو درباره خودروهای برقی

بیت ران - حسن محمدقاسمی، اعلام کرد که ایران خودرو علاوه بر دانش زیرسیستم ها و محصول خودروهای برقی، هم اکنون به عنوان اولین خودروساز، مالکیت کامل یک پلتفرم خودروی برقی را نیز در اختیار دارد.

او اظهار کرد: علاوه بر فراوری محصول نیمه صنعتی تارای الکتریکی به وسیله گروه صنعتی ایران خودرو، دانش طراحی زیرسیستم ها، شناسایی زنجیره توسعه و تامین قوای محرکه الکتریکی و دانش طراحی سیستمی خودروی الکتریکی از دستاوردهای ایران خودرو در پروژه فراوری و توسعه خودروی برقی محسوب می گردد.

وی اقدام گروه صنعتی ایران خودرو در تعریف پروژه خودروی تارای تمام الکتریکی در سال 1398 در شرکت جتکو را اولین اقدام جدی در صنعت خودروسازی در رویکرد برقی سازی دانست. او مطرح کرد: این محصول در سال 1401، پس از موفقیت در تست های تعریف شده،به عنوان محصول نیمه صنعتی به اتمام رسید. این محصول با نگاه فراوری داخل و به طور خاص با هدف بومی سازی دانش و خودکفایی در بخش قوای محرکه الکتریکی انجام شد.

وی اضافه نمود: موتورالکتریکی، واحد کنترل موتور (درایو)، گیربکس، مبدل توان، شارژکننده،واحد کنترل مرکزی خودرو (VCU)، بسته باتری، سیستم مدیریت باتری (BMS) و سیستم مدیریت حرارت، مهم ترین زیرسیستم هایی بودند که بومی سازی دانش و فناوری آن در پروژه تارای الکتریکی محقق شد. بعلاوه در تمام مسیر پروژه سعی بر این بوده است که طراحی زیرسیستم ها مبتنی بر امکانات فراوریکنندگان داخلی صورت گیرد.

مشخصات فنی خودروی برقی داخلی در قیاس با نمونه های دنیای

به بیان وی، خودروی تارا با جانمایی 45 کیلو وات-ساعت باتری به حدود 350 کیلومتر پیمایش در سیکل ترکیبی NEDC دست پیدا می نماید. یعنی به پیمایش خودروهای متداول در محدوده قیمتی و کاربری های عمومی مشابه در سطح دنیا بسیار نزدیک است.

محمدقاسمی اشاره نمود که در سایر موارد مانند شیب روی، توان موتور الکتریکی، حداکثر سرعت لحظه ای و شتاب گیری نیز مشخصات خودروی تارای الکتریکی با نمونه های هم رده قابل مقایسه است.

او اظهار کرد: بسیاری از سازندگان خودروهای الکتریکی در دنیا با فناوری های نو در زیرسیستم های حیاتی مانند باتری و موتور الکتریکی، به مشخصات متفاوت و قابل توجهی دست پیدا نموده اند. شرکت جتکو نیز در پروژه خودرو ری را برقی، با رویکرد استفاده از فناوری های نوتر، فراهم سازی مشخصات بالاتری را هدف گذاری نموده است.

وی اعلام کرد که در حوزه زیرسیستم ها مانند قوای محرکه، دانش طراحی و توسعه در کشور اختلاف چندانی با سطح دنیای ندارد. قاسمی اظهار داشت: اما در سه المان های پایه مانند سلول باتری و سنسورها، فناوری های نوظهور مانند سیستم های هوشمند و متصل و نهایتا فرآیندهای توسعه محصول در سطح خودرو و تجمیع و صحه گذاری زیرسیستم ها فاصله هایی با سطح دنیای وجود دارد. که پروژه های فعلی و تقویت واحدهای تحقیق و توسعه در آینده نزدیک منجر به حذف فاصله های دانشی با سطح دنیای خواهد شد.

همکاری با شرکای خارجی برای توسعه خودروهای برقی

مدیرعامل جتکو، اعلام کرد که در زمینه فراوری خودروی برقی، همکاری با شرکای خارجی برای یک دوره گذار محدود و به منظور ترویج و توسعه بازار و توسعه زیرساخت ها در نظر گرفته شده است. او گفت: این همکاری در یک برنامه مدون به سمت توسعه مشترک، انتقال فناوری و تعمیق داخلی سازی پیش خواهد رفت. و توافقات جدی نیز با شرکای خود در این خصوص اجرا شده است. علاوه بر برنامه کوتاه مدت برای همکاری با شرکای خارجی، برنامه توسعه داخلی مبتنی بر پلتفرم های بومی به طور جدی ادامه خواهد یافت. و ایران خودرو به مرور نقش خود را به عنوان محور توسعه خودروهای برقی در منطقه تقویت خواهد نمود.

وی با بیان این که در زمینه فراهم کردن امکان شارژ و ایستگاه های شارژ که از گلوگاه های اصلی و مساله ای حایز اهمیت در زمینه توسعه خودروهای برقی است، از لحاظ فناوری، شرکت مپنا و شرکت های دیگر به این موضوع ورود نموده اند و نمونه هایی نیز در سطح کشور نصب و اجرا شده است، توضیح داد: هم اکنون برنامه های توسعه متفاوتی در دولت در دست آنالیز است. یکی از آن ها شبکه توزیع اختصاصی شارژ است. بنابراین در مجموع موضوع ایستگاه شارژ نمی تواند مانع مهمی در مقابل توسعه بازار و فراوری خودروهای برقی محسوب گردد.

محمدقاسمی با تاکید بر این که درصورت برطرف مساله مالی و تیراژ، تقریبا فراوری داخلی همه المان ها و ماژول های اصلی خودروی برقی در کشور امکان پذیر است، مطرح کرد: ایران خودرو با تدوین یک نقشه راه دقیق و هوشمندانه این مسیر را برای واحدها و شرکت های تابعه خود ترسیم نموده است. در کوتاه مدت، تا دوسال آینده، برنامه های CBU و CKD، اولویت اصلی کشور در برنامه تامین خودروهای برقی خواهد بود.

ارزبری فراوری خودروهای برقی

به گفته وی، با افزایش عمق داخلی سازی خودروهای برقی و برنامه های فراوری داخل، مقدار ارزبری این محصولات به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد یافت. طبق برآوردها، در صورتی که زیرساخت های فراوری باتری لیتیوم در کشور فراهم گردد، ارزبری خودروهای برقی و بنزینی تفاوت چندانی نخواهد داشت. در صورت افزایش استفاده از این خودروها، صادرات بنزین و کاهش هزینه های عمومی دولت به مقدار قابل توجهی این تبادل را به نفع کشور تنظیم خواهد نمود.

مدیرعامل جتکو گلوگاه اصلی در فراوری انبوه خودروهای برقی در داخل کشور را قیمت تمام شده و جذابیت بازار دانست. او گفت: قطعا ایران خودرو به عنوان یک فراوریکننده و بنگاه مالی، ضروری است با در نظر گرفتن جوانب مختلف از جمله حاشیه سود و امکان فروش، به فراوری محصول اقدام کند. خودروهای برقی در سطح دنیا به علت هزینه فراوری باتری، همچنان از لحاظ قیمت از خودروهای بنزینی گران تر هستند. در بیش تر کشورهای دنیا، فراوری خودروهای برقی به وسیله ارایه یارانه دولتی به فراوریکننده یا مصرف کننده خودرو عرضه شده است.

فاکتور تیراژ فراوری

وی در ادامه مطرح کرد: مهم ترین فاکتور معین کننده قیمت، تیراژ محصول است. بنابراین در مجموع با توجه به محدودیت بازار کشور و به تبع آن محدودیت تیراژ و نیز با در نظر گرفتن هزینه پایین سوخت، به طور طبیعی انتظار می رود خودروی برقی در کشور از منظر قیمت، جذابیت چندانی برای کاربران نداشته باشد.

بنابراین گروه صنعتی ایران خودرو برای عبور از دوره گذار در حوزه خودروهای برقی مسیرهای متنوعی را در نظر گرفته است. یکی از مهم ترین آن ها همکاری با شرکای فراوریکننده بین المللی خود است.

وی یادآور شد: در دراز مدت با صرفه جویی در تعمیر و نگه داری، به علت کم بودن ذاتی فرسایش و استهلاک در خودروهای برقی، مصرف کننده مزیت هایی را به صورت مستقیم لمس خواهد نمود. این مزیت های عمومی، اجتماعی و فردی موجب شده است در کم تر از هفت سال آینده بیش از 30 درصد خودروهای فراوریی دنیا از نوع برقی باشند.

پیکاپ چانگان هانتر شرکت زامیاد به تهران رسید / همه چیز درباره Changan Hunter

قیمت شاهین اتوماتیک CVT کاهش یافت / قیمت نهایی مهر ماه 1402

قیمت مصرف کننده ساینا اس دوباره گران شد! / قیمت مهر ماه 1402

مشخصات تارا دنده ای نو اعلام شد / تارا V1 پلاس چه ویژگی های نوی دارد؟

جوابیه سایپا به بیت ران درباره گزارش سیل انصراف متقاضیان خرید شاهین

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

منبع: بیت ران

به "ری را برقی به زودی رونمایی می گردد ، توضیحات مدیرعامل جتکو درباره خودروهای برقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ری را برقی به زودی رونمایی می گردد ، توضیحات مدیرعامل جتکو درباره خودروهای برقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید