کشف و فراوری داروهای تازه با هوش مصنوعی

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک به نقل از نیواطلس، سال گذشته گوگل از استفاده از هوش مصنوعی برای پیش بینی ساختارهای سه بعدی بعضی پروتئین های خاص با هدف حل بعضی مسائل علمی 50 ساله خبر داده بود.

کشف و فراوری داروهای تازه با هوش مصنوعی

حالا آلفابت شرکت مادر تخصصی گوگل از ایجاد یک استارت اپ تازه به نام آزمایشگاه ایزومورفیک خبر داده که از همین فناوری برای کشف و فراوری داروهای تازه استفاده می نماید.

یکی از مسائل مهم برای فراوری داروهای تازه این است که زنجیره های یک بعدی اسیدهای آمینه می توانند به تعداد تقریباً بی پایانی از ساختارهای سه بعدی پیچیده تبدیل شوند. انتخاب ساختارهای مناسب برای فراوری دارو از این طریق کار ساده ای نیست و گاهی بی دقتی در این زمینه منجر به وقوع مسئله ای موسوم به تاخوردگی پروتئین می گردد که کوشش برای حل آن از دهه 70 میلادی ادامه داشته است.

فناوری هوش مصنوعی ابداع شده برای غلبه بر این مشکل آلفا فورد نام دارد و قادر به ابداع ساختارهای سه بعدی پروتئینی مناسب برای فراوری دارو است که بسیار دقیق هستند. در حوزه زیست فناوری نیز این ابزار به پزشکان یاری می نماید تا پروتئین هایی که عملکرد مناسب و دقیقی ندارند را شناسایی نمایند و از این طریق شناسایی عامل وقوع بعضی بیماری ها و تسریع در فراوری داروهای مناسب برای درمان آنها ممکن می گردد.

محققان می گویند در آینده این فناوری پیش بینی ساختارهای تقریباً تمامی پروتئین های موجود در بدن انسان را ممکن می نماید. آزمایشگاه ایزومورفیک آلفابت می تواند با استفاده از ابزار هوش مصنوعی به پیشبرد این طرح ها یاری نموده و کشف داروهای تازهی را امکان پذیر کند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کشف و فراوری داروهای تازه با هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف و فراوری داروهای تازه با هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید