نحوه کاشت هسته زردآلو در گلدان

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، زردآلو یکی از خوش طعمترین و پرخاصیت ترین میوه های تابستانی با درختچه کوچک، میوه گوشتی و هسته سخت چوبی است که به راحتی در گلدان قابل کشت است. برای کاشت هسته زردآلو در گلدان لازم است، ابتدا هسته ها را درون دستمالی مرطوب، به مدت دو تا سه ماه در یخچال نگهداری کنید و بعد از این مدت، آن را در گلدان بکارید.

نحوه کاشت هسته زردآلو در گلدان

وبلاگ آمیتیس تک | سرویس گیاهان و حیوانات - در مطالب قبلی شما را با نحوه کاشت هسته برخی از میوه ها نظیر کاشت هسته هلو در گلدان، کاشت آووکادو و کاشت هسته خرمالو در گلدان آشنا کردیم، با ما همراه شوید تا در ادامه این مطلب با نحوه کاشت هسته زردآلو در گلدان و شرایط محیطی مورد احتیاج برای پرورش این میوه خوشمزه آشنا شوید.

نحوه کاشت هسته زردآلو در گلدان

یکی از روش های تکثیر زردآلو، کاشت هسته زردآلو در گلدان است. این روش نسبت به کاشت نهال احتیاج به زمان بیشتری برای باردهی دارد و 5 تا 6 سال طول می کشد تا گیاه شما میوه دهد. لازم به شرح است، برای اینکه هسته زردآلو بتواند جوانه بزند، لازم است حدود دو تا سه ماه را در سرمای حدود 5 درجه طی کند تا قدرت جوانه زنی پیدا کند. مراحل کاشت هسته زردآلو در گلدان به شرح زیر است:

  1. ابتدا گوشت میوه را از اطراف هسته جدا کنید و هسته را با آب شستشو دهید.
  2. هسته ها زردآلو را به مدت 24 ساعت در آب ولرم بخیسانید.

  3. سپس هسته ها را در میان موادی که قابلیت نگهداری رطوبت دارند (مانند شن، ماسه، کودهای گیاهی، خاک اره یا پیت ماس) قرار دهید، اگر این مواد در دسترس شما نبود، می توانید هسته را در میان دستمال کاغذی های مرطوب قرار داده و سپس هسته ها را داخل یک کیسه پلاستیکی در بسته بگذارید.
  4. برای اینکه هسته زردآلو قدرت جوانه زنی پیدا کند، آن را به مدت دو تا سه ماه در داخل یخچال نگهداری نمایید. در منابع علمی در مورد کاشت هسته زردآلو در گلدان آمده است: لازم است بذرها، مدت زمانی در حدود 90 روز در دمای پنج درجه سانتیگراد قرار بگیرند.
  5. توجه کنید، موادی که هسته زردآلو را در آن گذاشته اید، نباید خیس باشند؛ بلکه فقط باید مقداری رطوبت داشته باشند.
  6. توصیه می شود هر چند وقت یکبار آنها را بررسی کنید و اگر سطح مواد یا دستمال ها خشک شده است، با عمل غبارافشانی نسبت به افزایش رطوبت این مواد اقدام کنید.
  7. همچنین می توانید برای کاشت هسته زردآلو در گلدان، بذر میوه را از هسته چوبی سخت آن خارج کنید، به این منظور هسته را به آرامی بشکنید به طوریکه به بذر، آسیبی نرسد. جدا کردن قسمت چوبی هسته، باعث می شود که پس از کاشت جوانه زنی بذر آسان تر انجام شود.
  8. در این روش نیز به تحمل دوره سرمایی لازم است، با این تفاوت که مدت زمان کمتری در حدود یک ماه کافی است تا هسته، توانایی جوانه زدن پیدا کند.
  9. پس از طی دوره سرمادهی، هسته آماده کاشت است. عمق کاشت هسته زردآلو در گلدان، دو تا سه برابر قطر هسته است.
  10. گلدانی را با مخلوطی از خاکبرگ، خاک لومی و شن پر کنید و بذرها را به آرامی در گلدان بکارید.
  11. گلدان را در مکانی روشن با دمای حدود 20 درجه قرار دهید. حدود 3 تا 4 هفته بعد شاهد رویش اولین جوانه ها خواهید بود.

  12. سه تا چهار سال نیز طول می کشد تا گیاه از مرحله نهال بودن به درختی که بار میوه می دهد، انتقال یابد. توجه داشته باشید، میوه های درخت زردآلو، سال دوم بر روی چوب رشد می کنند، بنابراین در صورتی که نهال شما احتیاج به هرس داشت، این موضوع را مد نظر قرار دهید.

شرایط محیطی نگهداری درخت زردآلو

شرایط محیطی مورد احتیاج درخت زردآلو، بسیار شبیه هلو است؛ با این تفاوت که کمتر از آن به سرمای زمستانه احتیاج دارد.

خاک: زردآلو به خاک با زهکش خوب و نسبتا قلیایی احتیاج دارد و در عین حال لازم است رطوبت را در خود نگه دارد. همچنین این خاک باید سرشار از مواد مغذی باشد. خاک لومی مخلوط با شن و خاکبرگ یا کود پوسیده گیاهی، مناسب ترین خاک برای تکثیر و کاشت هسته زردآلو در گلدان است.

آبیاری: برای نهال زردآلو که به شکل گلدانی پرورش می یابند، باید زمانی آبیاری را انجام دهید که تا حدود عمق 5 سانتیمتری خاک خشک شده باشد. توجه داشته باشید غرقاب کردن گلدان زردآلو باعث آسیب و پوسیدگی ریشه ها خواهد شد، پس از داشتن زهکش مناسب خاک و گلدان مطمئن شوید.

نور: زردآلو برای رشد مناسب به مکانی با نور کامل و مستقیم آفتاب حداقل به میزان هشت ساعت در طی فصل رشد احتیاج دارد، پس گلدان خود را در قسمتی از آپارتمان قرار دهید که نور بیشتری دریافت کند. بالکن و پنجره های جنوبی محل مناسبی است.

دما: زردآلو برای اینکه قدرت جوانه زنی پیدا کند احتیاج به تحمل یک دوره سرمایی دارد. بعد از جوانه زنی این گیاه، دامنه وسیعی از دما ار تحمل می کند. زمستان های نسبتاً سرد و تابستان های گرم و خشک برای رشد و باروری زردآلو مناسب است. مقاومت زردآلو به سرمای زمستانه در حدود 25- درجه سانتی گراد می باشد. با این وجود توجه داشته باشید که نوسانات دمایی می تواند به گیاه آسیب جدی وارد کند.

جالب است بدانید ایران رتبه دوم در تولید زردآلو در جهان را دارد و مطمئن باشید در هر نقطه از کشور که باشید، با چند بار آزمایش و تلاش، پیروز به پرورش درخت زردآلو از طریق کاشت هسته آن خواهید شد.

منبع: setare.com

به "نحوه کاشت هسته زردآلو در گلدان" امتیاز دهید

10 کاربر به "نحوه کاشت هسته زردآلو در گلدان" امتیاز داده اند | 3.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه کاشت هسته زردآلو در گلدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید