همین امروز برو جهنم دره !

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، خبرنگاران: در نزدیکی داغ ترین چشمه آب گرم ایران و بزرگترین پل معلق خاورمیانه، بهشتی به نام جهنم دره در دامنه های کوه سبلان با امکان اقامت چند روزه در آب و هوای خنک وجود دارد.

همین امروز برو جهنم دره !

محمد جندقی/ اگر در پی سفری به یاد ماندنی و متفاوت از سفرهای عادی سالانه خود هستید حتما دامنه های سبلان را تجربه کنید.

گزینه های انتخابی خود برای سفرهای داخلی را متنوع کنید. دیگر وقت آن رسیده تا از سفرهای عادی سالانه و مقاصد تکراری کمی فاصله بگیرید. ایران پُر است از طبیعتی که شاید تا به امروز تصور هم نکرده باشید که چنین منطقه های می توانند مقصد گردشگری شما باشند. حتی شاید نام بسیاری از این منطقه ها فقط در گستره جغرافیایی ذهنی شما آن هم برگرفته از کتاب ها درسی خلاصه شده باشد.

یکی از این منطقه ها دامنه های سومین قله بزرگ ایران یعنی سبلان است. منطقه ای که در 35 کیلومتری غرب شهر اردبیل و 25 کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر با بزرگ ترین پل معلق خاورمیانه قرار گرفته است، روستاهای توریستی زیبایی از جمله مونیل در این مسیر قرار دارند.

موئیل کوهستانی: نام روستا ی شان موئیل است با 500 خانوار و جمعیتی نزدیک به 2 هزار نفر در 15 کیلومتری مشگین شهر. روستایی در نزدیکی کوهستان سبلان که به طبیعت بکر و آبگرم های جوشانش معروف است. هوای روستا حتی تابستان ها هم خنک است آنقدر که باغ های شان ثمر نمی دهد. شغل اهالی کشاورزی و دامپروری است. اهالی روستا با ساخت یک مجموعه گردشگری و آب درمانی. می خواهند پای گردشگران خارجی را به روستای شان باز نمایند.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

روستای توریستی موئیل به دلیل واقع شدن در نوار آتشفشانی پیلو کارترنر یکی از منطقه ها مستعد برای استفاده از منابع انرژی ژئوترمال (زمین گرمایی) به شمار می رود. لذا پروژه نیروگاه زمین گرمایی موئیل مدتهاست که شروع شده و قرار است ظرفیت فراوری 100 مگاوات انرژی را داشته باشد.

در این نیروگاه آب از طریق لوله به زیرزمین تزریق می گردد و با گرمای 250 تا 500 درجه، آب به بخار تبدیل شده و سپس این بخار به سطح زمین آمده و توربین بخار را به گردش درمی آورد. میدان های بخار خشک این نیروگاه ظرفیت فراوری تقریبا 4500 مگاوات برق را دارا می باشد. اهداف استفاده از این طرح عبارتند از: استفاده از منابع زمین گرمایی در دستگاههای حرارت مرکزی، ایجاد گلخانه مصنوعی، ایجاد استخرهای بهداشتی آب معدنی و … .موئیل آخرین روستایی است که پشت به کوهستان سبلان داده و زیبایی طبیعت و چشمه های جوشان آبگرمش، شهره منطقه است.

در مسیر جنوار داغی: موئیل در مسیر کوچ عشایر شاهسون به سمت ییلاقات آیقار، تندیرلی و هازامیغ بوده و بعلاوه مبدا صعود به قلل سبلان، به خصوص قلل کسری، هرم و جنوارداغی می باشد.

در واقع رشته کوه سبلان دارای چندین قله بالای 4000 متر می باشد که یکی از آنها جنور داغی یا کوه جانور نام دارد. این قله در شرق مشکین شهر و جنوب غربی قله مشهور سلطان ساوالان قرار گرفته است. راه دسترسی به آن از تبریز عبارت است از : تبریز - سراهی اهر - شهرستان اهر - شهرستان مشکین شهر - آبگرم قینرجه - روستای موئیل. از روستای موئیل به بعد راه خاکی شن ریزی شده در پیش رویمان قرار گرفته و پس از عبور از گردنه های پر پیچ و خم و لذت بردن از چشم انداز ها طبیعی و بکر منطقه و پشت سر گذاشتن قله آیقار که در سمت راستمان قرار می گیرد در امتداد دره و رودخانه موئیل چای به کارگاه زمین گرمائی رسیده و بعد از طی حدود 5 کیلومتر به یک سراهی می رسیم.

در این سراهی قله جنوار در روبرو و متمایل به سمت چپ روئت شده و سرشروع حرکت به سوی قله می باشد. ارتفاع مبدا حرکت 2900 متر و ارتفاع قله حدود 4000 متر در نتیجه ارتفاع پیمایش شده 1100 متر خواهد بود.

این قله در بیشتر فصول سال پوشیده از برف بوده و دمای آن زیر صفر است در حالیکه آبهای موجود در سفره های زیر زمینی بالای 80 درجه سانتیگراد حرارت دارند بطوریکه در آبگرم قینرجه آبی که از زمین خارج می گردد در حال جوشیدن است.

این کوه دارای ناخالصی های آهن بوده و از سنگهای آتش فشانی تشکیل شده اگر خاک را از طریق مشعل حرارت دهیم براده های آهن موجود در خاک سرخ شده و قابل مشاهده می شوند.

جهنم دره بهشتی است:جهنم دره سی (دره جهنم)، یکی از جاذبه های مشهور این منطقه می باشد که با روستای موئیل فاصله کمی داشته و به دلیل وجود آبراه باریک و تنگ، که در زمستان با تشکیل قندیل های یخی، شکل بسیار خاص و زیبایی به خود می گیرد به این نام شناخته می گردد. هر چند با چشم غیرمسلح، شاید از کوهپیمایی در جهنم دره منصرف شوید اما طی مسیر به سختی ارتفاعی که نگاه می کنید نیست.

بعد از حدود 40 دقیقه طی مسیر به رودخانه ای می رسید که آب به شدت سرد در عین حال لذت بخشی دارد. نکته مهم در این قسمت از رودخانه وجود چشمه های کوچک متعدد از آبگرم این منطقه می باشد که هم زمان می توانید آب سرد را با پاهایتان و آب گرم را با دستانتان حس کنید!

آبشار کنار آبگرم: از دیگر جاذبه های این روستا، می توان به آبشار گؤرگؤر ملک سویی که در مسیر رودخانه خیاوچایی شکل گرفته است اشاره کرد.این آبشار در حدود 12 متر ارتفاع و 200 مترمربع محوطه گردشگاهى دارد و در دامنه شمالى کوه سبلان واقع شده است. در زیر این آبشار حوضچه ای دایره ای شکل و زیبا ایجاد شده و ماهی قزل آلای قرمز در آب آن گزارش شده است.

آبشار گورگور به دلیل چشم انداز جالب طبیعی و وجود ماهی قزل آلای قرمز در رودخانه و حوضچه و برخورداری از موهبت آبگرم معدنی ملک سویی و چشم اندازی از کوهستان سبلان، ارتفاعات دلی آلی، آیتار، هرم و کسری مجذوب کننده و دیدنی است. هرم و کسری دو قلع مشهور سبلان هستند. دسترسى به این آبشار تا دامنه هاى کوه با ماشین و بقیه با پاى پیاده امکان پذیر است. ارتفاع این منطقه از سطح دریا 2223 متر است. فاصله این آبشار تا پل معلق مشگین شهر 144 کیلومتر است.

منبع: توریسم آنلاین

به "همین امروز برو جهنم دره !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همین امروز برو جهنم دره !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید