قیمت بلیط هواپیما داخلی و خارجی بر چه اساسی معین می گردد؟

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، قیمت بلیط هواپیما داخلی و خارجی بر چه اساسی مشخص می گردد؟

با توجه به اقتصاد داخلی کشور قیمت همه چیز در حال نوسان و کم و زیاد شدن می باشد. قیمت بلیط هواپیما نیز از این امر مستثنی نیست، بعلاوه به علت خرید قطعات به دلار، دارای نوسانات بسیار بیشتر و حتی نوسانات لحظه ای می باشد. نمی توان گفت که این تغییر قیمت تنها مختص به پرواز های خارجی می باشد چرا که در مشخص قیمت بلیط داخلی نیز تاًثیر بسیاری دارد. حال در ادامه با خبرنگاران به آنالیز قیمت بلیط هواپیما داخلی و خارجی و عوامل مشخص کنننده قیمت آن ها می پردازیم.

قیمت بلیط هواپیما داخلی و خارجی بر چه اساسی معین می گردد؟

اگر قصد سفر هوایی دارید می توانید در وب سایت ما به صورت آنلاین با وارد کردن شهر مبدا و مقصد، زمان سفر و تعداد مسافرین در بخش خرید بلیط هواپیما به راحتی و با مناسب ترین قیمت بلیط سفر خود را تهیه کنید.

سفر هوایی

مسافرت چه به روستایی نزدیک یا به کشوری دیگر باشد. در هر صورت برترین روش استراحت و فرار از روزمرگی زندگی است. وقتی تصمیم به سفر گرفته می گردد در اولین مرحله برای جابه جایی و رسیدن به مقصد، البته اگر نزدیک باشد، اتومبیل شخصی انتخاب می گردد. اما اگر قرار است استراحت کنید و از تعطیلات خود لذت ببرید رفت و آمد راحت و بی دردسر نیز تاثیر بسزایی دارد. و با اطمینان می توان گفت سفر با هواپیما برترین گزینه می باشد. در بین تمام وسایل حمل و نقل راحت ترین و جالب تر از همه این که، ایمن ترین وسیله حل و نقل هواپیما می باشد. و همین امر باعث افزایش سفر هوایی شده است.

همانطور که می دانید هر گونه سفری که با هواپیما یا وسیله شبیه به آن مانند هلیکوپتر، بالن هوایی، صورت می گیرد را سفر هوایی می نامند. استفاده از سفر هوایی از دهه 1980 میلادی به بعد اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد و محبوبیتی خاص در بین تمام افراد دنیا پیدا کرد. در حال حاضر نیز با روز به روز بیشتر شدن مسافران سفر هوایی، ایرلاین ها و آژانس های بسیار زیادی با ارائه خدماتی بهتر با یکدیگر به رقابت می پردازند. همین رقابت و هزاران عوامل دیگر باعث نوسان مداوم قیمت بلیط هواپیما می شوند.

در حال حاضر نیز این مسئله که چه عواملی قیمت بلیط را کاهش یا افزایش می دهد، و از همه مهم تر این که چه زمانی برترین زمان برای خرید بلیط هواپیما می باشد سوالی است که بیشتر مسافران در هنگام سفر و خرید بلیط هواپیما در پی آن می گردند. در ادامه مطلب به طور خلاصه و مفید اطلاعات کامل درباره این موارد داده شده است.

عوامل مشخص نماینده قیمت بلیط هواپیما

حال که تصمیم به سفر با هواپیما گرفته اید و آغاز به جستجو بلیط خود نموده اید، با قیمت های بسیار گوناگونی در هر ساعت، روز و ایرلاین روبرو می شوید. قیمت بلیط های هواپیما واقعا غیر قابل پیش بینی بوده و همواره عوامل بسیاری در مشخص آن تاثیر دارد. این عوامل ها خود به دو دسته ثابت و متغییر تقسیم می شوند. عوامل ثابت آن دسته از موارد هستند که قیمت پایه بلیط را مشخص می نماید و تقریبا می توان گفت خیلی احتمال کمی دارد که تغییری در قیمت داشته باشد. و اما عوامل متغیر آن دسته ای هستند که باعث نوسان این چنین شدید بلیط ها می شوند.

اگر با این عوامل متغیر آشنا باشید می توانید در برترین زمان مناسب ترین قیمت بلیط هواپیما را تهیه نمایید. از این عوامل متغیر می توان به نوع کلاس پروازی، ساعت پرواز، روز هفته، نوع ایرلاین، چارتر یا سیستمی بودن و ... اشاره نمود، که در ادامه بیشتر شرح داده شده است.

نوع کلاس پروازی

همانطور که می دانید طبق قوانین سازمان بین المللی هوایی، صندلی های یک هواپیما دارای کلاس بندی های گوناگون می باشد که هر مسافر می تواند با پرداخت هزینه ای بیشتر در کلاس پروازی بهتر جا رزرو کند.

به طور کلی کلاس های پروازی به سه دسته اکونومی (مالی)، بیزینس (تجاری) و فرست کلاس تقسیم می گردد که تقریباً می توان گفت در تمام پرواز ها هر سه کلاس پروازی وجود دارد. البته بعضی از ایرلاین های کلاس های پروازی دیگری را نیز در بین کلاس های پروازی خود دارند. به طور مثال کلاس پروازی اکونومی پریمیوم، یکی از این کلاس های پروازی می باشد که بعضی ایرلاین های به پرواز های خود اضافه نموده اند. کلاس پروازی اکونومی پریمیوم به این گونه است که تمام امکانات کلاس پروازی اکونومی را دارد با این تفاوت که جای پا و صندلی مسافر به مقدار قابل توجهی بیشتر بوده و سفر راحت تری را می گذراند.

اکونومی

بیشتر صندلی های هر هواپیما متعلق به کلاس پروازی اکونومی بوده که در تمام پرواز ها وجود دارد. پایین ترین قیمت بلیط هر هواپیما متعلق به کلاس اکونومی می باشد که به این جهت به آن کلاس مالی نیز گفته می گردد. در این قسمت از هواپیما صندلی مسافران در کنار یکدیگر چیده شده و همگی از امکاناتی ساده و یکسان برخوردار می باشند. گاهی به علت طولانی بودن سفر، خارج از عرف معمولی بلیط کلاس پروازی اکونومی پریمیوم زودتر از کلاس پروازی اکونومی عادی به فروش می رسد.

بیزینس

بیزینس دومین کلاس پروازی هر هواپیما بوده که تقریبا می توان گفت در تمام پروازها وجود دارد. بدون شک شرایط صندلی و امکانات بخش بیزینس از اکونومی بسیار بهتر و راحت تر بوده و برای رزرو صندلی در این بخش باید هزینه بیشتری پرداخت گردد.

فرست کلاس

همان طور که می دانید برترین جای هر هواپیما متعلق به بخش فرست کلاس می باشد؛ که مسافر شرایطی همانند هتل را در پرواز تجربه خواهد نمود. این کلاس پروازی با ارائه امکاناتی بسیار ویژه و عالی به قیمتی بسیار بیشتر از اکونومی و بیزینس دارد. این کلاس پروازی مشتری های خاص خود را دارد و معمولا بسیار دیرتر از دو کلاس پروازی پایین تر به فروش می رسد.

در هنگام پر شدن و رزرو بلیط های یک پرواز به ترتیب اول کلاس پروازی اکونومی و سپس بیزینس و فرست به فروش می رسد. اما گاهی به علت شلوغی و یا نزدیک بودن به زمان پرواز، صندلی های اکونومی پر شده و کلاس های پروازی بالاتر جای می دهند. همین امر یکی از عوامل مهمی است که در هزینه بلیط یک پرواز اثر می گذارد.

در سایت وبلاگ آمیتیس تک امکان خرید بلیط هواپیما خارجی و داخلی به صورت آنلاین در هر زمان و به هر کجا که بخواهید امکان پذیر می باشد.

زمان خرید بلیط هواپیما

پس از کلاس پروازی پارامتری که در مشخص قیمت بلیط اثر می گذارد، انتخاب زمان سفر و خرید بلیط می باشد. به طور کلی هر چه به زمان پرواز نزدیک می شویم قیمت بلیط ها افزایش پیدا می نماید.

حتی ممکن است قیمتی که یک مسافر برای خرید بلیط پرداخته است بسیار کم تر از مسافری باشد که بلیط پرواز خود را نزدیک به زمان پرواز تهیه نموده باشد. خوب است که اگر برنامه سفر دارید زودتر اقدام به خرید بلیط هواپیما و بعلاوه رزرو هتل خود نمایید. یکی دیگر از مزایای زود خریدن بلیط این می باشد که شما به غیر از پرداخت کم تر می توانید به راحتی صندلی در بخش اکونومی پیدا کنید. چون همانطور که در بالا گفته شد گاهی کلاس اکونومی پر شده و مجبور به خرید بلیط در کلاس های پروازی بالاتر با قیمت بیشتر می شوید.

مقرون به صرفه ترین روز هفته

این مسئله که زمان پرواز شما در کدام روز هفته باشد نیز در مشخص قیمت بلیط هواپیما تاثیر دارد. معمولا پرواز هایی که در روزهای دوشنبه و سه شنبه انجام می گردد پایین ترین قیمت را دارند. و تجربه نشان داده است قیمت بلیط هواپیما از چهارشنبه تا شنبه در بیشترین حالت به فروش می رسد. اگر بتوانید حرکت یا زمان برگشت خود را به اواسط هفته موکول کنید، مبلغ بسیار کمتری را برای بلیط خود پرداخت خواهید کرد. البته این مسئله تنها مربوط به پروواز های سیستمی می باشد. و بلیط چارتر در تمام طول هفته با یک قیمت و تنها در زمان تقاضا بیشتر با قیمت بالاتر به فروش می رسد.

مقرون به صرفه ترین ساعت در طول روز

ساعات پرواز در طول روز نیز تاثیر کمی در قیمت بلیط می گذارد. به طوری که قیمت بلیط در ساعات اولیه روز کمتر و هر چه به آخر روز نزدیک می گردد گران تر می گردد. شاید سفر در اول صبح کمی سخت باشد اما مزایای سفر با پرواز های اول صبح، در اولین نکته هزینه پایین آن و پس از ان به علت تقاضا کمتر خلوتی فرودگاه می باشد. این امر باعث می گردد که شما با استرس کمتر و راحت تر کارهای پرواز خود را انجام داده و سوار هواپیما شوید.

نکته مثبت دیگری که درباره پرواز های صبح وجود دارد این است؛ که طبق آمار گفته می گردد کمترین تاخیر پرواز ها مربوط به پرواز های اول صبح می باشد. حتی اگر شما از پرواز صبح جا بمانید کلی وقت و پروازدیگر در طول روز وجود دارد تا شما خریداری نموده وخیلی منتظر نمانید.

چارتر یا سیستمی؟

شاید این سوال برایتان پیش آید که چطور تا این حد بلی هواپیما به یک مقصد با یکدیگر تفاوت قیمت دارد. البته جدا از خیلی موارد دیگر که قیمت بلیط را کم و زیاد می نماید این که بلیط چارتر شده یا به صورت انلاین به فروش می رسد، بسیار تاثیر گذار می باشد. در حالت کلی تمام بلیط ها به صورت سیستمی به فروش می رسند. مگر زمانی که یک آژانس هواپیمایی اقدام به چارتر کردن بلیط و فروش آن با قیمتی پایین تر کند.

بلیط چارتر به این صورت است که گاهی آژانس های هواپیمایی اقدام به خرید همه یا بخشی از صندلی های یک هواپیما با قیمتی بسیار کم تر از حالت عادی از ایرلاین مربوطه می نمایند، در عوض باید تمام صندلی ها را به فروش برسانند و پر نمایند. به همین علت نیز بلیط های خریداری نموده را با سودی بسیار کم به همراه هتل در قالب تور به فروش می گذارند.

چارتر شدن بلیط یک مقصد بستگی به تعداد مسافرین و تقاضا آن دارد. معمولا بلیط هواپیما استانبول از مقاصد خارجی هستند که همواره بلیط چارتر دارند.

هزینه های هواپیما

اگر بخواهیم این تغییر را از نظر هزینه هایی که برای هواپیما انجام می گردد آنالیز کنیم، هزینه سوخت اصلی ترین آن ها می باشد. هزینه سوخت هواپیما به طور مستقیم به تغییر قیمت نفت خام دنیای بستگی دارد و بالا و پایین شدن آن هزینه سوخت مصرفی و سپس هزینه بلیط تغییر پیدا می نماید. البته معمولا ایرلاین ها برای جلوگیری از نوسان زیاد بلیط از قبل مقدار زیادی نفت را خریداری می نمایند، تا بتوانند تا مدت ها تغییر چندانی در قیمت بلیط خود ندهند.

پس از سوخت هزینه تعمیر خرابی و قطعات هواپیما می باشد. برای تعمیر این وسیله غول پیکر نیاز به وسایل تخصصی و نیروی انسانی حرفه ای می باشد که هر کدام هزینه های هنگفتی برای شرکت هواپیمایی دارند. بعلاوه در هنگام خرابی و تاخیر هواپیما شرکت مجبور به آماده کردن وسایل رفاه مسافران یا گاهی حتی باز پرداخت بخشی از مبلغ پرداختی می شوند.

به غیر از دو مورد بالا هر ایرلاین برای فرود و پارک هواپیما خود مجبور به پرداخت هزینه ای به فرودگاه می شوند، این هزینه اضافه نیز بسته به قیمتی که فرودگاه اعلام می نماید، بر روی پرواز هایی که در آن فرودگاه به زمین می نشیند اضافه می گردد.

در آخر دو عاملی که قیمت بلیط را مشخص می نماید، مقدار تجربه و حرفه ای بودن خلبان و کارکنان، و نوع هواپیما می باشد. هر چه هواپیما بهتر و جدیدتر، و کارکنان و خلبانان با تجربه تر و ماهر تر، قیمت بلیط نیز افزایش پیدا می نماید.

ایرلاین های مقرون به صرفه قیمت

همانطور که در بالا با هم آنالیز کردیم عوامل بسیاری هستند که قیمت بلیط هواپیما را مشخص می نمایند. اما گاهی مشاهده می کنیم که هزینه بعضی ایرلاین ها همواره کم تر از دیگر ایرلاین ها می باشد. این ایرلاین ها به جای ارائه خدمات لوکس و اضافه تر برای بعضی از مشتریانی که در پی سفری مالی می باشند، شرایطی فراهم نموده اند که بتوانند با هزینه ای کمتر سفر نمایند. این ایرلاین ها برخلاف تصور از نظر کیفیت اصلا پایین نیستند، تنها بخش های دیگری همانند وعده غذا یا پذیرای در طول سفر، اجازه حمل بار کم تر و ... را حذف نموده اند.

این نوع ایرلاین ها در سراسر دنیا و به مقاصد دور و نزدیک وجود دارند. که معمولا بخش فرست کلاس و حتی گاهی بیزینس کلاس را از میان کلاس های پروازی خود حذف نموده اند. از این ایرلاین های مقرون به صرفه می توان به فلای تودی، پگاسوس و ... اشاره نمود.

منبع: طاهاگشت

به "قیمت بلیط هواپیما داخلی و خارجی بر چه اساسی معین می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت بلیط هواپیما داخلی و خارجی بر چه اساسی معین می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید