شهری بدون پلاستیک!

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، به نظر می رسد دیگر جایی را در این کره خاکی نتوانیم پیدا کنیم که در آن ردی از پلاستیک و چیزهای پلاستیکی نباشد. راستش باید اعتراف کنیم که دیگر زمین، کره خاکی نیست؛ بلکه یک کره پلاستیکی شده است. پلاستیک تمام زندگی انسان ها را احاطه نموده است: از وسایل خانه و آشپزخانه گرفته تا بسته بندی انواع محصولات.

شهری بدون پلاستیک!

این پلاستیک ها چه بر سر طبیعت می آورند؟ تابه حال دیده اید که حیوانات در دریا و خشکی وقتی پلاستیک می خورند به چه حالی می افتند؟ اگر آثار هجوم پلاستیک به زندگی هایمان را ندیده اید، می توانید بخوانید. بله! کتاب ها برایمان این شرایط را به خوبی توضیح داده اند. یکی از آنها کتاب شهر بدون پلاستیک است که بدری مشهدی نوشته، فاطمه قاسمی تصویرگری نموده و کتاب های نردبان (انتشارات فنی ایران) منتشر نموده است.

ماجرا چیست؟ کتاب شهر بدون پلاستیک داستانی است درباره زباله های پلاستیکی که یکی از معضلات جدی محیط زیست در کل دنیاست. نوید شخصیت اصلی این داستان، پسر 11ساله ای است که در شهرستان کوچکی زندگی می نماید. پدرش کارگر کارخانه ساخت ظروف یکبارمصرف پلاستیکی است. از طرف شهرداری مسابقه ای با موضوع ارائه برترین و مؤثرترین راهکارهای حفظ محیط زیست برگزار می گردد که جایزه آن لپ تاپ است. نوید برای این که صاحب لپ تاپ گردد به هر دری می زند، از چاپ اخطاریه های قلابی برای مغازه های محله شان تا تشکیل گروه و دسته توی مدرسه برای استفاده نکردن از پلاستیک و ظرف های پلاستیکی؛ حتی دور از چشم پدرش کلی هم برای مصرف نکردن از ظرف های یک بار مصرف تبلیغ می نماید؛ به طوری که کارخانه پدرش ورشکست می گردد.

حالا نوید مانده است با احساسات و دغدغه های مختلف؛ از طرفی اعلام نتایج مسابقه در راه است و شوق او برای دریافت لپ تاپ و از طرفی غصه بیکاری پدرش و بقیه کارگرهای کارخانه...! او و دوستانش در گروه سربازان سبز و حافظ محیط زیست باید چاره ای بیندیشند.

این اثر، روایت خوش خوانی دارد و نگاه نوجوانانه موجود در داستان هم به خوبی نوشته شده است. پیشنهاد مطالعه ما به مناسبت روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی داستانی تألیفی است درباره پلاستیک ها و کاری که با طبیعت مان می نمایند. این اثر در 73 صفحه مصور فراوری شده است.

در بخشی از متن کتاب می خوانیم:

آغاز می کنم به تایپ کردن. قبلاً نمونه ای از این اخطاریه های بهداشتی کش رفته بودم. کمی تغییر بیشتر لازم نداشت.

متن اخطاریه

بسمه تعالی

با توجه به زیان هایی که پلاستیک و ظروف یک بارمصرف پلاستیکی به محیط زیست می رساند، ضروری است از بسته بندی غیرمجاز و استفادۀ غیرضروری از پلاستیک، ظروف یک بارمصرفِ پلاستیکی و سلفون و ... خودداری گردد. در صورت تخلف، واحد صنفی مذکور موظف به پرداخت جریمه خواهد شد.

سازمان حفاظت از محیط زیست

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شهری بدون پلاستیک!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهری بدون پلاستیک!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید