تصاویر تماشایی محافظت از یخچال زمان ناصرالدین شاه در خانی آباد

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، در گذر از خیابان خانی آباد فضایی سبز و زیبا می بینید با دیوارهای کاهگلی درون آن که به نظر می رسد از گذشته های خیلی دور روایت ها در سینه دارد برای بازگو کردن.

تصاویر تماشایی محافظت از یخچال زمان ناصرالدین شاه در خانی آباد

وبلاگ آمیتیس تک - نصیبه سجادی: شهرداری بدون اینکه دست به این آثار تاریخی بزند بوستانی 11هزار مترمربعی اطراف آن ساخته است و این رفتار به خودی خود گیرا و تماشایی از آب درآمده است. اینطور به نظر می رسد که این دیوارها بازمانده ای از کارکرد یخچال های قدیمی هستندکه تهرانی های قدیم، زمانی که هنوز برق نیامده بود یخ مورد احتیاج خود را از آنجا تهیه می کردند. با همین سرنخ در تاریخ جلو می رویم... در گذشته حدود 10 یخچال در محله خانی آباد وجود داشت که بیشترشان تخریب شده اند. ضمن اینکه در این محل پدر غلامرضا تختی هم یخ می فروخت و بعضی محلی ها معتقدند این یخچال هم متعلق به پدر تختی بوده است.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

داریوش شهبازی، تهران شناس، می گوید: تهرانی ها در گذشته نه چندان دور، مانند دیگر هموطنان مان، در زمستان با استفاده از سرمای طبیعی، یخ مورد احتیاج خود را فراهم و به شیوه ای آن را تا فصل گرما نگهداری می کردند.یخچال جایی بود که در آنجا به طور طبیعی یخ تهیه می شد و یخ های فراهم شده را کارگران یخ سازی به انبار یخ که همان یخچال بود، منتقل می کردند و پس از پر شدن ظرفیتش در را می بستند. تابستان ها در انبار را می گشودند و یخ ها را کم کم به بازار عرضه می کردند.

شهبازی ادامه می دهد:در نقشه نجم الدوله (اولین نقشه تهران قدیم)موقعیت این محل به نمایش گذاشته شده است. به محض ورود به شهر از دروازه خانی آباد (یکی از دروازه های تهران ناصری) در ضلع غربی خیابان دروازه خانی آباد، خیابان تختی فعلی، زمینی وسیع متعلق به وزیر قرار داشته. کمی که از دروازه به سمت شمال می رفتید، باغی در سمت چپ راه بود که در دل این زمین وسیع محاط شده بود. این باغ به میرزا جعفرخان و حاجی محمدتقی خان نایب کشیک آقاسی باشی تعلق داشت.

از سرگذشت این باغ خبر نداریم و نمی دانیم چه شده تا در آن بعدها یخچال ساخته شده است، ولی یخچال پارک گل محمدی همان باغ میرزاجعفرخان است که بعدها در آن یخچال درست شده است. سندی از این یخچال در دست نیست تا زمان ساخت آن را بدانیم ولی قطع به یقین این اتفاق در سال های اواخر عصر قجر و بعد از دوره ناصری اتفاق افتاده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "تصاویر تماشایی محافظت از یخچال زمان ناصرالدین شاه در خانی آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر تماشایی محافظت از یخچال زمان ناصرالدین شاه در خانی آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید