برنامه افزایش ضریب بازیافت نفت ، احتیاج سرمایه گذاری برای توسعه میادین

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، خبرنگاران/خوزستان مدیرعامل شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب از آمادگی این شرکت برای تحقق ظرفیت فراوری مورد نظر شرکت ملی نفت ایران اطلاع داد و ضمن قدردانی از کوشش فعالان این عرصه گفت: ما باید به دنبال این باشیم تا طرحی نو در این صنعت پیاده سازی کنیم و نقشه های راه را تغییر دهیم.

برنامه افزایش ضریب بازیافت نفت ، احتیاج سرمایه گذاری برای توسعه میادین

علیرضا دانشی توان فراوری فعلی این شرکت را در حد مطلوب اعلام و اظهار کرد: این آمادگی وجود دارد که ظرفیت فراوریی در منطقه ها نفتخیز جنوب بر اساس برنامه ابلاغی محقق گردد.ما باید به دنبال این باشیم تا طرحی نو در این صنعت پیاده سازی کنیم و نقشه های راه را تغییر دهیم.

وی به تشریح مهمترین اقدامات شرکت ملی منطقه ها نفتخیز جنوب در سال 1400 پرداخت و اضافه نمود: نگهداشت و افزایش ظرفیت فراوری نفت و گاز، افزایش ضریب بازیافت، کاهش مخاطرات زیست محیطی، توسعه و آموزش نیروی انسانی، توسعه ارتباطات فنی و تخصصی بین شرکت های نفتی داخلی، مراکز علمی، تخصصی و فناوری و جذب سرمایه گذاری از مهم ترین برنامه ها و اولویت ها بوده است.

دانشی توضیح داد: در حوزه نگهداشت و افزایش ظرفیت فراوری نفت و گاز، حفاری چاه های توسعه ای به مقدار 300 حلقه، تعمیر 560 حلقه چاه، تعمیر 4000 حلقه چاه بدون دکل (ترمیمی)، پروژه تاسیسات و خطوط لوله، تعمیرات خطوط لوله (14 خط اصلی)، تعمیرات اساسی تاسیسات مطابق برنامه و نوسازی و بازسازی تاسیسات منتخب در برنامه است.

به گفته وی، شرکت ملی منطقه ها نفتخیز به منظور افزایش ضریب بازیافت نفت قابل حرکت که حدود 28 درصد برآورد می گردد استفاده از روش های خاصی را در برنامه برای اجرا و یا آنالیز در دستور کار دارد که از میان آن ها می توان به حفر چاه های بیشتر، استفاده از چاه های پیشرفته، تزریق آب و گاز بیشتر، فراوری با نسبت نفت به گاز بالاتر، فراوری با درصد آب بالاتر، استفاده از لرزه نگاری چهار بعدی، تزریق ژل پلیمر و تزریق متناوب آب و گاز، اشاره نمود.

دانشی اضافه نمود: از روش های در حال آنالیز این شرکت برای افزایش ضریب بازیافت نفت غیر قابل حرکت که حدود 260 میلیارد بشکه (72 درصد) را شامل می گردد نیز می توان به استفاده از آب هوشمند، تزریق سورفکتانت، تزریق گاز امتزاجی، تزریق آب با شوری کم و روش های حرارتی، اشاره نمود.

وی با اشاره به احتیاج سرمایه گذاری برای توسعه میدان های نفتی و مخازن فعال در حوزه عملیاتی شرکت ملی منطقه ها نفتخیز جنوب، اظهار کرد: مقدار سرمایه گذاری با توجه به نوع میدان و مدل مخزن فرق دارد. به عنوان مثال مقدار سرمایه گذاری ثابت مورد احتیاج برای توسعه مخزن آسماری میدان پارسی و پرنج 876 میلیون دلار پیش بینی شده است. دبی شروع این طرح توسعه ای 52 هزار بشکه در روز و مقدار سقف دبی، 85 هزار بشکه در روز برآورد می گردد. البته یک شرکت ایرانی از جمله شرکت های متقاضی برای مشارکت در این طرح توسعه ای است و قرارداد آن در انتظار تنفیذ است.

دانشی ادامه داد: مراحل نهایی و مذاکرات مربوط به طرح توسعه میدان شادگان، مخزن آسماری- بنگستان نیز در حال اجرا است. سرمایه گذاری مورد احتیاج برای توسعه این میدان نیز از منابع خارجی تأمین خواهد شد. دبی شروع این طرح توسعه ای نیز 105 هزار بشکه در روز و مقدار سقف دبی، 150 هزار بشکه در روز برآورد شده است.

وی با بیان اینکه قرارداد طرح توسعه مخزن آسماری میدان پازنان نیز با یک کنسرسیوم در حال انتظار تنفیذ است، اضافه نمود: مقدار سرمایه گذاری ثابت مورد احتیاج این طرح 226 میلیون دلار پیش بینی شده است. دبی شروع این طرح توسعه ای نیز 26 هزار بشکه در روز و مقدار سقف دبی، 32 هزار بشکه در روز بر آورد شده است.

دانشی اعلام نمود: مذاکرات مربوط به توسعه مخزن بنگستان میدان مارون هم شروع شده است. مقدار سرمایه گذاری ثابت مورد احتیاج این طرح 200 میلیون دلار پیش بینی شده است. دبی شروع این طرح توسعه ای نیز 20 هزار بشکه در روز و مقدار سقف دبی، 35 هزار بشکه در روز برآورد شده است.

به گفته وی، شرکت ملی منطقه ها نفتخیز جنوب به منظور جذب سرمایه برای توسعه مخازن و میدان های تحت مدیریت، افزون بر موارد گفته شده، تعریف بسته های مختلف کاری، دعوت از شرکت های صاحب صلاحیت داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری، انجام فعالیت های مورد احتیاج و بازپرداخت هزینه ها با اولویت تهاتر با نفت خام را نیز در برنامه دارد.

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک به نقل از شرکت ملی نفت ایران، مدیرعامل شرکت ملی منطقه ها نفتخیز جنوب با بیان اینکه تقویت و حمایت از فراوریات داخلی می تواند به پایداری فعالیت صنعت نفت بیانجامد، اظهار کرد: خوشبختانه توانایی فنی کشور در زمینه صنعتی و فراوری تجهیزات رو به رشد است و این امر می تواند اثرات تحریم های ظالمانه غرب را کاهش دهد.

دانشی اضافه نمود: صنعت نفت کشور در طی سال های اخیر پیروز شده از مرز مهندسی معکوس در بیشتر کالاها عبور کند و وارد عرصه طراحی و نوآوری صنعتی گردد. البته پیشرفت در این راستا احتیاجمند برداشتن گام های بلند و اساسی تری است که امیدواریم با همکاری های بین بخشی و اصلاحات ساختاری مورد احتیاج، شاهد تحقق آن باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی منطقه ها نفتخیز جنوب، کاهش مخاطرات زیست محیطی را از اولویت های مهم این شرکت اعلام نمود و گفت: در این راستا مجموعه ای از برنامه ها طرح ریزی و اجرا شده است که از میان آن ها می توان به خاتمه گازسوزی مستمر با استفاده از طرح های میان مدت و بلند مدت، کاهش مقدار نشت خطوط لوله پساب نمکزدایی با استفاده از پروژه تعویض لوله فلزی با لوله غیر فلزی، مدیریت پسماند حفاری برای تمام دکل های حفاری توسعه ای و تعمیری و عدم سیال سوزی در گودال سوخت با استفاده از توسعه ظرفیت ارائه خدمات MOT، MOS، Green Burner اشاره نمود.

وی ادامه داد: مدیریت تمام پسماند فراوری اعم از عادی، صنعتی، ویژه و استفاده از راهکارهایی همانند بازیافت، استفاده مجدد، فروش و خرید خدمات جهت امحاء آن ها، افزایش ظرفیت چاه های تزریقی پساب با حفاری چاه های توسعه ای، انگیزشی چاه ها، فیلتراسیون سیال تزریقی و پاکسازی خاک های آلوده به مواد هیدروکربوری ناشی از نشت و نفت ریزی از جمله اقدام هایی است که در راستای حفظ و کاهش مخاطرات زیست محیطی از سوی شرکت ملی منطقه ها نفتخیز جنوب اجرا شده است.

دانشی ادامه داد: از اقدامات دیگر منطقه ها نفتخیز جنوب که در حوزه حفاظت از محیط زیست و از بهمن ماه امسال شروع شده، طرح کاشت 2 هزار هکتار اصله درخت است که باعث جلوگیری از ایجاد کانون های ریزگرد و تلطیف هوای محیط می گردد. علاوه بر آن حرکت جهادی دیگری که همزمان با میلاد حضرت علی (ع) شروع شده است و در سال های آینده استمرار خواهد داشت، کاشت 20 هزار اصله نهال درختان مثمر بود که نگاه این شرکت را به توسعه فضای سبز شهری برجسته تر می نماید.

وی با اشاره به اهتمام این شرکت به مبحث مهم توجه به مسئولیت اجتماعی اضافه نمود: در این خصوص نیز اقدامات موثری اجرا شده و در تمام قراردادها و پروژه ها 4 درصد از اعتبار پروژه در حوزه مسئولیت اجتماعی هزینه می گردد که این امر صرف عمران و آبادانی منطقه ها پیرامونی تأسیسات و اطراف طرح های در دست اجرا خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برنامه افزایش ضریب بازیافت نفت ، احتیاج سرمایه گذاری برای توسعه میادین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه افزایش ضریب بازیافت نفت ، احتیاج سرمایه گذاری برای توسعه میادین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید