برج فناوری و نوآوری شماره 2 دانشگاه امیرکبیر افتتاح شد

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، برج فناوری و نوآوری شماره 2 دانشگاه صنعتی امیرکبیر (ساختمان پرفسور حسابی) با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد.

برج فناوری و نوآوری شماره 2 دانشگاه امیرکبیر افتتاح شد

بیشتر شرکت های مستقر در برج فناوری و نوآوری درحوزه هوشمندسازی و شهر هوشمند فعالیت می نمایند.

براساس این گزارش، برج فناوری شماره 2 دانشگاه صنعتی امیرکبیر (ساختمان پرفسور حسابی) در 9 طبقه و هر طبقه 200 متر احداث شده است که متراژ کلی آن 2 هزار و 200 متر است و 15 شرکت فناور در آن مستقر هستند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در حاشیه افتتاح برج فناوری و نوآوری شماره 2 دانشگاه صنعتی امیرکبیر از شرکت های صبا زیست پلیمر، بهزی، شرکت آینده سازان هوشمند دادسان، پاترونت و دفتر ابر رایانه سیمرغ بازدید و با فناوران و نوآوران شاغل در این شرکت ها از نزدیک گفت و گو کرد.

دفتر ابر رایانه سیمرغ در فضایی به مساحت تقریبی 250 متر مربع با قابلیت توسعه به 400 متر مربع ساخته شده است.

ابررایانه ملی سیمرغ که قابلیت های متعددی چون تحلیل کلان داده، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و تحلیل داده های ژنتیک دارد اردیبهشت سال جاری افتتاح شد.

این ابررایانه ملی با ظرفیت 42 رک (قابل توسعه ظرفیت 84 رک) بر مبنای سطح سوم استاندارد TIA-942 ساخته شده و می تواند توان پردازشی 5 پتافلاپس (قابل توسعه به 10 پتافلاپس در فاز بعدی) پشتیبانی کند.

این دفتر برای ارایه خدمات تازه برای استفاده از خدمات این بر رایانه به مساحت تقریبی 180 متر مربع دانشگاه صنعتی امیرکبیر احداث شده است.افزایش امنیت داده ها از ویژگی های شاخص ابر رایانه سیمرغ است.

افزایش امنیت داده ها از ویژگی های شاخص ابر رایانه ملی

بستر محاسباتی و مبنای فناوری ابر رایانه سیمرع مجازی سازی و رایانش ابری طراحی شده است، مجازی سازی باعث افزایش بهره وری از منابع موجود و انعطاف پذیری در ارایه خدمات متنوع شده و بعلاوه امنیت داده ها را دو چندان می نماید، بعلاوه در بستر پردازشی این ابررایانه از آخرین فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری موجود در جهان استفاده شده است که باعث شده این ابررایانه تبدیل به به روزترین قدرتمندترین ابر رایانه کشور گردد، استفاده از آخرین نسل است پردازنده های گرافیکی این امکان را می دهد تا بتوان کاربرد های تحلیل کلان داده و هوش مصنوعی را با سرعت بسیار زیاد و در مقیاس منطقی اجرا کرد.

شروع به کار ابر رایانه سیمرغ با توان پردازشی 500 ترا فلاپس

توان پردازشی فعلی این ابررایانه بیش از 1 پتا فلاپس (یک میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور 64 بیتی درثانیه) است که با 500 ترا فلاپس در روز افتتاح کار خود را شروع می نماید و پس از 2 ماه (در انتها فاز اول) با ظرفیت کامل به کاربران خدمات ارایه می نماید.

ظرفیت پردازشی این ابررایانه تاپن5 پتافلاپس با استفاده از زیرساخت فعلی (در مرحله دوم) و تا 10 پتافلاپس در فازهای بعدی قابل اجرا خواهد بود که چند هزار برابر سریع تر از پرقدرت ترین رایانه های رومیزی خواهد بود، بعلاوه توان پردازشی فعلی ابررایانه در کاربردهای فوق سریع که احتیاج به دقت محاسبات 64 بیتی ندارند (مانند هوش مصنوعی و یادگیری عمر عمیق) تا انتهای فاز اول برابر با 30پتافلاپس(30 میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور 16 بیتی تنک در ثانیه) خواهد بود.

کاربردهای ابررایانه ملی

از ابر رایانه سیمرغ می توان در کاربردهای نوین نظیر هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده، اینترنت اشیا، تصویر سازی، بازی سازی و پویانمایی، شبیه سازی های علمی، هواشناسی، تحلیل داده های ژنتیک و دیگر کاربردهای علمی که به توان پردازشی بسیار زیاد احتیاج دارند، استفاده کرد.

تمامی پژوهشگران، مراکز پژوهشی دانشگاهی کشور، مهندسان در صنایع مختلف شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها و بعلاوه سازمان های دولتی و خصوصی از جمله بانک ها بیمارستان ها شهرداری ها و دیگر نهادها جامعه هدف این ابررایانه هستند که برای انجام تحقیقات توسعه خدمات و یا تحلیل داده ها در کاربردهای استراتژیک و مهم کشور احتیاج به بستر پردازشی قدرتمند دارند.

جایگاه ابررایانه ملی سیمرغ در بین ابررایانه های برتر جهان

با ظرفیت پردازشی راه اندازی شده در فاز فعلی ایران جز 30 کشوری خواهد بود که دارای ابررایانه هایی با ظرفیت پتافلاپس هستند، البته کشورهایی که دانش فنی طراحی و ساخت ابر رایانه در مقیاس پتافلاپس را دارند بسیار کمتر از این تعداد هستند و این افتخار بزرگی برای جامعه علمی و فناوری کشور است.

در حال حاضر تمامی 500 ابر رایانه برتر جهان ظرفیت پردازشی نامی بالاتر از 2، 5 پتافلاپس دارند، با توجه به این که زیرساخت ایجاد شده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم اکنون قابلیت پشتیبانی از توان پردازشی 5 پتافلاپس را دارند، انتظار می رود با بروزرسانی بستر پردازشی افزایش توان پردازشی تا 5پتافلاپس در فاز آینده ابررایانه سیمرغ در جایگاهی به 150 تا 200 ابررایانه برتر جهان قرار گیرد.

برای طراحی و راه اندازی این ابررایانه، حدود 100 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که از جمله آنها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به وسیله پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات 50 میلیاردتومان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در 20 میلیارد تومان، وزارت علوم تحقیقات و فناوری 13 میلیارد تومان و دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیش از 20 میلیارد تومان سرمایه گذاری و حمایت نموده اند.

دکتر علی نیک بخت رییس پارک فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حاشیه افتتاح این برج فناوری و نوآوری در جمع وبلاگ آمیتیس تک گفت: این برج در 9 طبقه در اختیار بخش فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: 2 طبقه از این برج فناوری و نوآوری در اختیار شرکت های دانش بنیان حوزه هوشمندسازی و شهر هوشمند قرار گرفته است.

رییس پارک فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر شرح داد: ستاد علم و فناوری و صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه نیز در این برج مستقر خواهند شد.

نیک بخت اضافه نمود: علاوه بر این ستاد ابر رایانه دانشگاه صنعتی شریف نیز در این برج مستقر خواهد شد.

در این مراسم سیدحسن قدسی پور سرپرست و سیدرضا غفاریان معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر حضور داشتند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "برج فناوری و نوآوری شماره 2 دانشگاه امیرکبیر افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج فناوری و نوآوری شماره 2 دانشگاه امیرکبیر افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید