افشای علت بزرگترین ریزش تاریخی در بورس تهران

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، خبرنگاران : در آخرین روز هفته بورس تهران رشد بسیار کم عمقی را تجربه کرد و و رشد 9 هزار و 117 واحدی، به کار خود سرانجام داد و شاخص، رقم یک میلیون و 221 هزار و 59 واحدی را به ثبت رساند.

افشای علت بزرگترین ریزش تاریخی در بورس تهران

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک به نقل از خبرآنلاین: در انتها معاملات امروز چهارشنبه 21 آبان 1399، شاخص بورس با رشد 9 هزار و 117 واحدی به یک میلیون و 221 هزار و 59 واحد رسید.

همچنین شاخص کل هم وزن 106 واحد رشد کرد و به 364 هزار و 991 واحد رسید.امروز در بورس، 935 هزار و 244 معامله اجرا شده و نمادهای فملی، کگل، فولاد، کچاد، پارس، خودرو و حکشتی نیز بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

اما بورس هفته آینده چه خواهد شد؟

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در شرح شرایط کنونی بورس و پیش بینی شرایط شاخص در هفته آینده گفت:در روزهای اخیر شاهد تجمع بعضی سهامداران در اعتراض به شرایط موجود نیز بودیم اما نکته اینجاست که به نظر من دامنه بحران جمع شده است و با تدابیر اجرا شده حقوقی ها دیگر امکان فعالیت غیر عادی ندارند. وی در شرح این مطلب اضافه نمود: دو دستورالعمل صاد شده است دال بر اینکه حقوقی ها صف را تشکیل ندهند به هر حال تشکیل صف مردم می ترسند و وقتی این شرایط محدود شود، بازار بازخواهد گشت.

وی ادامه داد: تصمیماتی مانند صدور مجوز افزایش سرمایه نیز با تاخیر صورت گرفت و این باعث شد که خیلی ها ناراضی باشند. من معتقدم صف های فروشی که حقوقی ها درست می کردند نتیجه خوبی نداشت به هر حال آنها می خواستند سهام حقیقی ها را با بهترین قیمت خریداری نمایند.اتفاقا صدور همین دستورالعمل ها در شرایط کنونی مانعی بر سر راه تکرار ماجراست.

او گفت: شرایط موجود در کشور باعث شد وزیر اقتصاد و بقیه مدیران به این نتیجه برسند که باید جلوی حقوقی ها را بگیرند و درست وقتی این تصمیم اجرایی شد، بازار برگشت را شروع کرد. صفاری در پاسخ به این سئوال که در گذشته نیز بارها کارشناسان پیش بینی کردند بازار برمی شود اما بازار همچنان برای چهارمین ماه متوالی می ریزد؟گفت: شک نکنید که بازار مثبت خواهد بود. چون شرایط اصلاح شده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه اضافه نمود: به نظر می رسد سهم های مانند شستا که نمادشان بسته است، باید باز شوند تا شرایط متعادل شود.

او در جواب این سئوال که بورس هفته بعد چه خواهد شد؟گفت:من تصور می کنم هفته بعد بورس مثبت خواهد بود. وی گفت: مشکل اصلی بورس تهران این بود که مسئولین ما به شاخص وابسته بودند تا به نقدشوندگی. همه عوامل سبب شد ریسک نقدشوندگی بازار به شدت بالا برود و همین عوامل باعث شد بازار منفی شود. در این شرایط نیز امیدوارم محکم جلوی حقوقی ها را بگیرند تا دیگر صف های فروش درست ننمایند و افزایش سرمایه شرکت هایی که برای تجدید ارزیابی در سازمان هستنیز به جریان بیفتد. همه این ها سبب می شود طرف تقاضا که این حجم بزرگ نقدینگی را از بازار بیرون برد،تقویت شود و امید به بازار برشود.

این کارشناس اضافه نمود: شک نکنید که بازار مثبت خواهد شد. همین امروز اتفاق خوبی افتاد و 13 هزار میلیارد معامله در بورس صورت گرفت. اگر شنبه نیز همین میزان معامله صورت گیرد، بازار مثبت خواهد شد. اتفاقات امروز و دیروز نشان داد که اتفاقا حقیقی ها فروشنده نیستند و باید زودتر تصمیماتی برای ساماندهی حقوقی ها اتخاذ می شد.

وی به اظهارات صریح وزیر امور مالی و دارایی در مورد نرخ بهره اشاره نمود و گفت: اعلام اینکه نرخ بهره بالا نمی رود تکلیف بورس را روشن کرد ،به هر حال بازار پول و بازار سرمایه دو رقیب هستند و نرخ بهره معین نماینده شرایط بورس است.

به گفته وی دو عامل مهار تکذیب افزایش نرخ سود بانکی و مهار حقوقی ها سرنوشت بورس را تغییر می دهند.

منبع: اقتصادنیوز

به "افشای علت بزرگترین ریزش تاریخی در بورس تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشای علت بزرگترین ریزش تاریخی در بورس تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید