افزونه ها، راهی ارزان برای آشنایی با عکاسی ماکرو

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، تقریباً برای تمام موقعیت هایی که در زندگی اتفاق می افتند، دو رویکرد وجود دارد: می توانیم با تمام وجود وارد ماجرا شویم یا اینکه ابتدا قضیه را سبک و سنگین کنیم و تمام زوایای آن را مورد بررسی قرار دهیم و بعد وارد آن بشویم. در مورد عکاسی و به خصوص عکاسی ماکرو هم دقیقاً همین طور است. عکاسی ماکرو بی نهایت مجذوب کننده است و نتیجه آن شما را حسابی راضی می کند. اما در عین حال گرفتن یک عکس ماکرو خوب می تواند چالش بزرگی باشد. ولی به نظر می رسد که چالش برانگیز بودن ماکرو تنها عاملی نیست که بسیاری از افراد را از آن دور نگه داشته است. شاید هزینه بالای تجهیزات حرفه ای ماکرو را بتوان به عنوان این عامل در نظر گرفت، چون کسی که هنوز نمی داند توان مبارزه در این چالش را دارد یا نه، معمولاً زیر بار چنین هزینه ای نمی رود. هیچ کس دوست ندارد پول خود را خرج چیزی کند که حتی مطمئن نیست در آن زمینه خوب باشد.

افزونه ها، راهی ارزان برای آشنایی با عکاسی ماکرو

لنزهای تخصصی ماکرو برای ایجاد بزرگنمایی بالا و شفافیت زیاد طراحی شده اند و به همین دلیل قیمت بالایی هم دارند؛ اما نگران نباشید، تنها راه امتحان کردن عکاسی نمای نزدیک (Close up Photography)، خریدن این لنزهای گران قیمت نیست. اگر دلتان می خواهد که کاملاً سنجیده وارد این عرصه بشوید و برای محک زدن قابلیت ها و علاقه خود هزینه زیادی نپردازید، افزونه لنز راهکار مناسبی برای شما هستند.

افزونه لنز چیست؟

افزونه ابزاری با ظاهری بسیار ساده است؛ در واقع این ابزار چیزی نیست جز یک استوانه تو خالی که بین بدنه دوربین و لنز شما قرار می گیرد تا فاصله بیشتری بین لنز و سنسور دوربین ایجاد کند. این فاصله افزوده به لنز این امکان را می دهد تا روی سوژه فوکوس نزدیک تری داشته باشد و همچنین اندازه بزرگنمایی را افزایش می دهد.

افزونه چگونه کار می کند؟

در نظر داشته باشید که نکته کلیدی در عکاسی ماکرو و عکاسی نمای نزدیک، بزرگنمایی است. یک عکس ماکرو واقعی بزرگنمایی 1:1 (یعنی اندازه طبیعی) یا بزرگ تر دارد. یک کاردکرد لوله افزونه این است که با استفاده از آن در کنار بزرگنمایی ذاتی (یا اصلی)، اندازه کانونی و فاصله پیشرفته، اندازه بزرگنمایی هم افزایش پیدا می کند. بنابراین اگر شما یک لنز 50 میلی متری با بزرگنمایی ذاتی 0/15 برابر داشته باشید و یک افزونه 25 میلی متری به آن اضافه کنید، در نهایت اندازه بزرگنمایی شما به 0/65 برابر می رسد که بسیار بیشتر از 0/15 برابری است که یک لنز 50 میلی متری بدون افزونه به شما تحویل می دهد. با اینکه 0/65 برابر هم اندازه بزرگنمایی اصلی برای عکاسی ماکرو نیست، اما باز هم باید از اینکه می توانیم با استفاده از افزونه بزرگنمایی بهتری به دست آوریم، راضی باشیم.

یک عامل مهم تر دیگر که باید به آن توجه داشته باشیم، حداقل فاصله فوکوس است. استفاده از افزونه می تواند این فاصله را به طرز چشمگیری کاهش دهد، بنابراین هنگام استفاده از این لوله ها باید کاملاً به سوژه خود نزدیک باشید. این کاهش در لنزهایی که وایدتر یا کوتاه تر هستند قابل توجه تر و برای لنزهای درازتر کم تر است.

برای خرید یک لوله افزونه چه انتخاب هایی دارید؟

افزونه ها هم مانند بقیه لوازم جانبی عکاسی هستند. شما این انتخاب را دارید که یک افزونه بخرید که از طریق یکی از کمپانی های معروف تولید کننده دوربین ساخته شده یا لوله ای را بخرید که از طریق یک شرکت تولید کننده لوازم جانبی ساخته شده باشد. آن دسته از افزونه هایی که از طریق کمپانی های معروف ساخته شده اند، کیفیت ساخت بالاتری دارند و با استفاده از آن ها امکان فوکوس اتوماتیک هم وجود دارد؛ اما افزونه های ساخته شده از طریق کمپانی های کوچک تر معمولاً آن کیفیت بالا را ندارند و با استفاده از آن ها فقط امکان فوکوس دستی وجود دارد. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در انتخاب افزونه، قیمت است؛ افزونه های تولید شده از طریق کانن و نیکون تقریباً 140 دلار (487.000 تومان) قیمت دارند اما یک مجموعه 3 تایی از لوله با طول های متفاوت که از طریق کمپانی های کوچک تر تولید شده را می توان با قیمت مناسب 30 دلار (104.000 تومان) خریداری کرد.

چگونه از افزونه استفاده کنید؟

در واقع رویکرد مرحله به مرحله ای برای نصب این ابزار وجود ندارد. تنها کافی است افزونه را روی دوربین خود نصب کنید، سپس لنز را به سر دیگر لوله وصل کنید، فوکوس کنید و عکس بگیرید. برای گرفتن عکس با استفاده از این تعمیم دهنده ها، تمام مراحلی که برای گرفتن یک ماکرو خوب باید رعایت کنید را به کار بگیرید.

مسئله ای است که همیشه در عکاسی ماکرو باید مورد توجه قرار بگیرد. حتماً شنیده اید که افزایش عمق میدان در عکاسی ماکرو چقدر اهمیت دارد، اما با وجود اینکه سعی می کنید این نکته را رعایت کنید باز هم عکس های شما عمق میدان کمی را نشان می دهند. خودتان را مقصر ندانید، معمولاً عکاسی ماکرو به همین صورت است. تقصیر شما نیست، عوامل فیزیکی این عمق میدان کم را به وجود می آورند. برای اینکه به ایده آل ترین حالت عمق میدان برسید (در واقع برای اینکه سوژه خود را تا جایی که می توانید در ناحیه شفاف عکس قرار دهید)، یکی از راه های زیر را امتحان کنید:

  • گشادگی لنز را روی f/16 قرار بدهید؛ حتی با توجه به نوع و مدل لنزی که استفاده می کنید ممکن است بتوانید تا f/2 هم بالا بروید اما مواظب انکسار تصویر و پایین آمدن کیفیت عکس هم باشید. سعی کنید ضریب های مختلف توقف اف (f stop) را امتحان کنید تا مناسب ترین ضریب برای لنز خود را به دست آورید.
  • اجزایی از سوژه که می خواهید در فوکوس باشند و واضح ثبت شوند را در یک خط قرار دهید تا در موازات سنسور دوربین قرار بگیرند.
  • از تکنیک فوکوس ترکیبی (Focus Stacking) استفاده کنید. این تکنیک به شما این امکان را می دهد تا با ترکیب نوردهی های مختلف که در نقاط کانونی مختلف ثبت شده اند، عمق میدان را افزایش دهید. اگر دوست دارید از این تکنیک استفاده کنید باید زمانی را هم به کار با فوتوشاپ اختصاص بدهید، اما نتیجه کار آنقدر خوب خواهد بود که ارزش تلاش شما را داشته باشد.
  • خیلی ساده عمق کم میدان را بپذیرید. از آن به عنوان یک مزیت استفاده کنید. عمق میدان کم به عکس شما حالتی سه بعدی می دهد.

هنگام عکاسی ماکرو بسیار مهم است. شما نمی توانید به صورت اتفاقی روی بخشی از سوژه خود فوکوس کنید. مسائل مربوط به عمق میدان و وضوح تصویر که درباره آن ها صحبت کردیم ضرورتی ایجاد می کند که شما نه تنها فوکوس را به صورت دقیق و با استفاده از تنظیمات دستی انجام دهید بلکه بخش هایی از سوژه را در فوکوس قرار دهید که در نظر دارید مرکز اصلی توجه در عکس باشند. درست مثل وقتی که می خواهید پرتره ای از یک فرد ثبت کنید و روی چشم هایش فوکوس می کنید. البته ممکن است خیلی از سوژه های عکاسی ماکرو چشم نداشته باشند، اما شما هنوز هم می توانید به آن ها به چشم یک سوژه پرتره نگاه کنید و بهترین شاخصه های آن ها را در کانون توجه قرار دهید.

هم از عوامل مهم در عکاسی ماکرو است. اگر نور محیط کافی نیست باید از فلش استفاده کنید. بعضی عکاسان به استفاده از فلش علاقه ای ندارند و آن را به اندازه استفاده از سه پایه دست و پا گیر می دانند، اما گاهی اوقات فلش تنها راهکار است. برای عکاسی ماکرو باید نوردهی مناسبی داشته باشیم؛ بالاخره شما دارید از گشودگی لنز کم و سرعت بالای شاتر استفاده می کنید و سوژه های شما هم بسیار کوچک هستند. هنگامی که قرار است از حشرات عکاسی کنید، استفاده از فلش در توقف حرکت هم به شما کمک می کند. پس هر کاری که از دستتان بر می آید انجام دهید تا نور مناسب به سوژه برسد.

همانطور که می بینید عکاسی نمای نزدیک، که ماکرو هم در این دسته بندی واقع شده است، ربطی به بودجه ندارد و می تواند به راحتی در دسترس هر کسی قرار داشته باشد. افزونه نه تنها به شما این فرصت را می دهند که سبک جدیدی از عکاسی را تجربه کنید، بلکه می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که آیا می خواهید در این مدل عکاسی سرمایه گذاری کنید یا نه.

به نظر شما کدامیک از دو روش افزونه ها و تکنیک لنز وارونه، راهکار ارزان مناسب تری برای عکاسی ماکرو هستند؟

منبع:Lightstalking

منبع: کجارو

به "افزونه ها، راهی ارزان برای آشنایی با عکاسی ماکرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزونه ها، راهی ارزان برای آشنایی با عکاسی ماکرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید