اجرای 14 نمایش خیابانی در جشنواره استقبال از بهار 1401

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، داور جشنواره بین المللی هنر های شهری مشهد گفت: جشنواره بین المللی هنر های شهری مشهد در قالب انواع شیوه های مختلف میدانی، در دو بخش اصلی و نوروزگان برگزار می گردد.

اجرای 14 نمایش خیابانی در جشنواره استقبال از بهار 1401

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک از مشهد، جشنواره بین المللی هنر های شهری مشهد سال جاری در دو بخش اصلی و نوروزگان برگزار می گردد. نوروزگان نیز خود شامل 4 بخش می گردد که یکی از آن ها هنر های نمایشی است. در این بخش قرار است 14 اثر نمایش در قالب انواع شیوه های مختلف میدانی با تأکید بر خلاقیت های ویژه و اجراهای مفهومی که مکمل یادمان های نوروزی در 14 نقطه برگزیده شهری باشند، اجرا شوند.

اجرای 14 نمایش در بهار 1401

صبور افخمی راد دبیر جشنواره بین المللی هنر های شهری مشهد گفت: سال جاری در دو بخش اصلی و نوروزگان برگزار می گردد.

وی گفت: نوروزگان نیز خود شامل 4 بخش می گردد که یکی از آن ها هنر های نمایشی است و در این بخش قرار است 14 اثر نمایش در قالب انواع شیوه های مختلف میدانی با تأکید بر خلاقیت های ویژه و اجرا های مفهومی که مکمل یادمان های نوروزی در 14 نقطه برگزیده شهری باشند، اجرا شوند.

افخمی راد گفت: درحالی که در سال های گذشته اجرا های نمایشی به صورت پراکنده و بدون انسجام در نقاط مختلف شهر پیش روی مخاطبان قرار می گرفت. مسئولیت انتخاب آثار بخش هنر های نمایشی بر عهده عباس جانفدا، مهدی سیم ریز و امیر بشیری است.

یاری به اقتصاد هنر

عباس جانفدا داور بخش هنر های نمایشی جشنواره بین المللی هنر های شهری مشهد نیز گفت: مهم ترین تفاوت جشنواره سال جاری نسبت به دوره های گذشته برگزاری آن به صورت بین المللی است.

وی گفت: همه ما دوست داریم ویژگی های مهم شهرمان در همه جای دنیا دیده گردد. در این بین قطعا بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) جایگاه خاص خودش را در میان مسلمان دنیا دارد. این جشنواره می تواند یاری کند تا علاوه بر بارگاه نورانی و وجه زیارتی مشهد، وجوه دیگری هم که زائران می توانند در سفر به مشهد از آن ها استفاده نمایند معرفی گردد.

جانفدا گفت: برگزاری جشنواره بین المللی هنر های نمایشی به بهتر دیده شدن هنرمندان مشهد در سطح بین الملل یاری بسیاری می نماید بعلاوه این اتفاق می تواند به شکوفایی اقتصاد هنر منجر گردد.

وی گفت: شکل برگزاری جشنواره از نظر محتوا و ماهیت تغییر نموده است. قبلا تأکید جشنواره هنر های شهری بر نوروز و و استقبال از بهار بود، سال جاری در کنار توجه به بهار، توجه به ویژگی های شهر مشهد با شعار مشهد الرضا (ع)، دنیا شهر برکت و کرامت نیز مدنظر قرار گرفته است. به این ترتیب که موضوعات و محتوا هایی که قرار است در جشنواره فراوری گردد با عنوان برکت و کرامت خواهد بود.

آنالیز سوابق گروه ها و طرح هایشان

جانفدا گفت: تعریف این بخش بر اساس تعریف کل جشنواره است. یعنی یک تعداد المان که تعاریف مختلفی دارند، در نقاط تعیینی از شهر جانمایی می شوند، در کنار هر المان هم صحنه ای وجود خواهد داشت که هنرمندان روی آن به اجرا می پردازند.

داور بخش هنر های نمایشی جشنواره بین المللی هنر های شهری مشهد گفت: این اتفاق باعث می گردد، آثار فراوریی سال جاری در بخش هنر های نمایشی از نظر کیفیت، باورپذیر بودن و ارتباطی که مخاطب برقرار می نمایند پیروز تر باشند. چون الزما باید از هنر های خاص اجرایی بهره بگیرند و قصه گو و فهم شدنی برای مخاطب باشند.

وی گفت: ما سال جاری آثار را براساس طرح پیشنهادی گروه ها و رزومه کاری آن ها انتخاب می کنیم. در واقع سوابق و تجربه گروه اجرایی و کارگردان هم در انتخاب نهایی یک اثر تأثیرگذار است. از همین رو ما امیدوار هستیم، آثاری که به جشنواره راه پیدا می نمایند، کیفیت مناسب تری نسبت به سال های گذشته داشته باشند.

برگزاری کارگاه های آموزشی

جانفدا گفت: ما بعد از اینکه گروه های برگزیده را انتخاب کردیم، کارگاه های آموزشی برای آن ها برگزار می کنیم تا با شیوه برگزاری جشنواره آشنا شوند و از آنجایی که المان های سال جاری به لحاظ ساختار و تعامل با مخاطب، خاص و متفاوت خواهند بود، در کارگاه ها، ویژگی های این آثار با یاری استادان و طراح المان ها، برای گروه ها شرح داده می گردد تا گروه ها طرح نهایی خودشان را ارائه نمایند.

جانفدا گفت: در واقع ما دو مرحله داوری خواهیم داشت در مرحله اول طرح و سوابق گروه را آنالیز می کنیم و تعدادی مازاد بر ظرفیت جشنواره را معرفی می کنیم تا در کارگاه ها حضور پیدا نمایند. در مرحله دوم داوری همه طرح های ارائه شده براساس المان ها را آنالیز می کنیم تا افراد برگزیده تعیین شوند.

این هنرمند گفت: محدودیتی برای تعداد آثار قائل نشدیم، چون شاید برای یک المان دو اثر باکیفیت پیشنهاد گردد و ما نمی خواهیم با تعیین کردن محدودیت، آثار باکیفیت را فدا کنیم. در ابتدا باید ببینیم طرح های ارائه شده به لحاظ کیفی به چه صورت هستند تا بعد درباره تعداد آثار تصمیم بگیریم. البته ما قطعا 14 اثر در بخش هنر های نمایشی انتخاب خواهیم کرد که ممکن است بیشتر هم بگردد.

جشنواره ای فرهنگ ساز

جانفدا گفت: امیدوارم سال جاری جشنواره به شکل پویاتری نسبت به سال های گذشته برگزار گردد.

وی گفت: در دوره های گذشته المان ها در نقاط مختلف جانمایی می شدند، گروه های نمایشی هم به صورت پراکنده در سطح شهر به اجرای برنامه می پرداختند و اطلاع رسانی درستی هم در این زمینه انجام نمی شد. در واقع رویداد ها به صورت پراکنده در نقاط مختلف شهر برپا می شدند بدون آنکه انسجامی داشته باشند.

جانفدا گفت: منسجم شدن همه بخش ها در جشنواره هنر های شهری سال جاری باعث می گردد مخاطب از همان اول تکلیفش تعیین باشد و بداند به چه نقاطی از شهر باید مراجعه کند و نحوه تعاملش با المان ها باید چگونه باشد.

داور بخش هنر های نمایشی گفت: می توانیم امیدوار باشیم که سال جاری انسجامی را در همه حوزه ها ببینیم. اتفاقی که به فرهنگ سازی و بالا رفتن فرهنگ عمومی جامعه هم بیشتر یاری می نماید.

/س.ع.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اجرای 14 نمایش خیابانی در جشنواره استقبال از بهار 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای 14 نمایش خیابانی در جشنواره استقبال از بهار 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید