دلیل فاصله افتادن بین پارکت چیست؟!

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، اگر شما هم برای پوشاندن کف منزل خود از پارکت استفاده می کنید، ممکن است بعد از چند سال مشاهده کنید که پارکت ها پف نموده و بالا آمده اند. دلیل فاصله افتادن بین پارکت یا بالا آمدن پارکت می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی رخ دهد. از جمله این عوامل می توان به رطوبت و سیستم های گرمایشی اشاره نمود. در ادامه این مقاله از مجله خبرنگاران با ما همراه باشید تا با دلیل فاصله افتادن بین پارکت بیشتر آشنا شوید.

دلیل فاصله افتادن بین پارکت چیست؟!

نکات مهم

  1. یکی از عمده دلایلی که باعث ورم کردن پارکت ها می گردد، نفوذ رطوبت و آب به زیر پارکت است. منشا این اتفاق ممکن است به خاطر لوله آب گرم غیراستاندارد، دیوار مرطوب یا نصب لمینت روی سیمان خشک نشده باشد.
  2. یکی دیگر از علت هایی که منجر به باز شدن درز بین پارکت می گردد؛ نوسانات دما و سطح رطوبت است. رطوبت هوا در اثر دمای خیلی بالا جذب پارکت می گردد و منبسط می گردد.
  3. قرار دادن و گذاشتن وسایل سنگین مثل میز ناهارخوری، کمد، کابینت و موارد دیگر روی پارکت هم یکی دیگر از دلایل بالا آمدن پارکت است.
  4. نصب مناسب پارکت به میزان انتخاب تخته های مناسب یا اطمینان از سازگار بودن آن ها مهم است. بهتر است حین انتخاب و نصب کفپوش از یاری افراد و مراکز معتبر بهره ببرید.

علت فاصله افتادن بین پارکت و باد کردن آن چیست؟

یکی از مشکلاتی که کاربران مختلفی چندین سال پس از نصب انواع کفپوش با آن روبرو شده اند، باد کردن و فاصله افتادن بین درزهای پارکت است. این مشکل به خاطر عوامل مختلفی ایجاد می گردد که در ادامه به مرور آن ها می پردازیم:

1.کیفیت پارکت

بالا بودن کیفیت پارکت یکی از موارد اصلی هنگام انتخاب و خرید پارکت است که باید خیلی به آن توجه گردد.

اگر می خواهید پارکتی را در خانه نصب کنید که چندین سال متوالی از آن بهره ببرید بهتر است از پارکت درجه یک بهره ببرید تا بعد از سال ها استفاده همچنان کیفیت خود را حفظ کند.

پارکت های مقرون به صرفه قیمت به مرور زمان ضعیف می شوند و کیفیت خود را از دست می دهند.علاوه بر این، پس از مدتی استفاده شاهد فاصله افتادن بین پارکت ها و باد کردن آن ها خواهید بود.

نصب کفپوش و دیوارپوش را به کارشناسان خبره وبلاگ آمیتیس تک بسپارید.

  • نصب انواع کفپوش 8 و 12 میل
  • تعمیر انواع کفپوش
  • کفپوش بدون چسب و زیرسازی
  • نصب انواع قرنیز
  • نصب دیوارپوش PVC
نصب و ترمیم کفپوش و دیوارپوش با تیم وبلاگ آمیتیس تک

نصب کفپوش و دیوارپوش را به کارشناسان خبره وبلاگ آمیتیس تک بسپارید.

  • نصب انواع کفپوش 8 و 12 میل
  • تعمیر انواع کفپوش
  • کفپوش بدون چسب و زیرسازی
  • نصب انواع قرنیز
  • نصب دیوارپوش PVC
نصب و ترمیم کفپوش و دیوارپوش با تیم وبلاگ آمیتیس تک

2. نفوذ رطوبت به زیر پارکت

یکی از عمده دلایلی که باعث ورم کردن پارکت ها می گردد، نفوذ رطوبت و آب به زیر آن هاست.

منشا این اتفاق ممکن است به خاطر لوله آب گرم غیراستاندارد، دیوار مرطوب یا نصب لمینت روی سیمان خشک نشده باشد. رطوبت یکی از عواملی است که به چوب صدمات زیادی وارد می نماید و پارکت هیچ مقاومتی در برابر آن ندارد و ممکن است که با کوچک ترین تماس در اثر رطوبت، با باد کردن پارکت و لمینت روبرو شوید.

برای برطرف کردن این مشکل باید زیر پارکت ها مورد آنالیز قرار داده گردد و در صورتی که رطوبت یا لوله های آسیب دیده مشاهده شد، برای برطرف آن اقدام کرد.

اگر به جز این، لوله ها زیر ساختمان قرار دارند می توانید حین نصب پارکت، بین لوله ها و لمینت یک لایه پلاستیک قرار دهید تا رطوبت به پارکت نفوذ نکند.

3. نوسانات دما و سطح رطوبت

یکی دیگر از علت هایی که منجر به باز شدن درز بین پارکت می گردد؛ نوسانات دما و سطح رطوبت است. رطوبت هوا در اثر دمای خیلی بالا جذب پارکت شده و منبسط می گردد. با تغییر شرایط محیط با کاهش دما و رطوبت کمتر هوا، تخته های پارکت دچار انقباض می شوند.

اگر هنگام نصب پارکت، این مراحل لحاظ نگردد و تخته پارکت ها خیلی به هم نزدیک باشد ممکن است بهم بریزد؛ بنابراین باید برای برطرف سریع آن اقدام کنید. زیرا این امکان هم وجود دارد که پارکت، رطوبت را از سطح زیرین خودش که دارای عایق مناسبی نیست جذب کند.

تخته هایی که خیلی منبسط و منقبض می شوند می توانند شکاف های نامطلوبی را ایجاد نمایند. علاوه بر این ممکن است که تخته ها به علت کمبود فضای مورد احتیاج بشنمایند یا خم شوند.

در این صورت می توانید با رعایت نکات مشخصی که قبل و حین نصب باید انجام گردد، از وقوع این اتفاق جلوگیری کنید.

4. وجود سیستم گرمایشی

به تازگی در بیشتر ساختمان ها، سیستم های گرمایشی در کف ساختمان نصب و راه اندازی می شوند و گرمای مورداحتیاج از این راه برای ساختمان فراهم می گردد. این سیستم گرمایشی هیچ مسئله ای برای پارکت ایجاد نمی نماید؛ بنابراین احتیاج نیست نگران شوید!

اما گاهی اوقات ممکن است این لوله ها دچار نشتی شوند. اگر این اتفاق بیفتد، رطوبت ایجادشده به پارکت صدمه می زند و باعث ورم کردن آن می گردد. برای برطرف کردن این مشکل و قبل از آسیب زدن به پارکت، برای تعمیر لوله های سیستم گرمایشی اقدام کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و ترمیم کفپوش و دیوارپوش!

5. عدم استفاده درست از پکیج

یکی دیگر از دلایلی که باعث بالا آمدن پارکت می گردد، استفاده نادرست از پکیج است. توجه داشته باشید تا یک هفته پس از نصب پارکت هیچ پکیجی روشن نکنید.

اگر هم روشن کردید باید دمای آن خیلی کم باشد. روشن کردن بلافاصله پکیج و با حرارت بالا باعث فشار آوردن به پارکت ها و در نتیجه باد کردن آن ها می گردد.

با این تفاسیر، فصل تابستان برترین زمان برای نصب پارکت است که هوا گرم است و احتیاجی نیست پکیج را روشن کنید.

6. قرار دادن وسایل سنگین روی کفپوش

قرار دادن و گذاشتن وسایل سنگین مثل میز ناهارخوری، کمد، کابینت و موارد دیگر روی پارکت هم یکی دیگر از دلایل بالا آمدن پارکت است؛ زیرا این وسایل باعث انبساط و انقباض پارکت می شوند و در نهایت بخش هایی از پارکت که این وسایل روی آن قرار گرفته است ورم می نماید.

برای برطرف کردن این مسئله بهتر است به هیچ عنوان وسایل سنگین را روی پارکت قرار ندهید تا فضای کافی برای انقباض و انبساط لمینت به وجود بیاید. می توانید پایه های این وسایل را برش دهید و آن ها را بدون پایه روی پارکت قرار دهید تا وزن آن ها در جسم تقسیم گردد و تنها روی پایه ها نباشد.

7. آزاد نبودن پارکت

پیش از نصب پارکت به این نکته توجه کنید که پارکت باید بین 8 میلی متر تا 1 سانتی متر از کف فاصله داشته باشد. این فاصله برای انبساط و انقباض پارکت احتیاج است و تمام افرادی که قصد دارند پارکت نصب نمایند باید این نکته را بدانند.

البته احتمال ورم کردن پارکت به علت آزاد نبودن پارکت به ندرت اتفاق میفتد؛ زیرا کسانی که نصب پارکت انجام می دهند به خوبی با این نکته آشنا هستند اما خوب است که مجدد آن را آنالیز کنید.

8. استفاده از MDF به جای HDF در فراوری پارکت

پارکت هایی که از جنس ام دی اف ساخته می شوند، حین انبساط و انقباض خیلی تغییر سایز می دهند و زیاده از حد بالا می آیند

این مشکل مخصوصا در فصل هایی که نوسانات دمایی بالا است شایع تر است؛ بنابراین توصیه می کنیم هنگام خرید پارکت دقت نموده و برترین جنس پارکت را برای خانه خود انتخاب کنید.

9. عدم سازگاری پارکت با محیط

عدم سازگاری پارکت با محیط هم می تواند یک علت فاصله افتادن بین پارکت باشد. در حقیقت تخته های پارکت احتیاج دارند که با محیط جدیدی که در آن هستند سازگاری پیدا نمایند.

عدم سازگاری با محیط ممکن است به خاطر نصب غیرحرفه ای هم رخ دهد. مثلا اگر فضای داخلی کافی، در نظر گرفته نگردد یا اجازه حرکت جزئی به تخته ها داده نگردد این مشکل ایجاد می گردد.

10. اتصالات نامناسب

نصب مناسب پارکت به میزان انتخاب تخته های مناسب یا اطمینان از سازگار بودن آن ها مهم است. بهتر است حین انتخاب و نصب کفپوش از افراد و جاهای معتبر بهره ببرید.

زیرا درصورت بروز مشکل می توانید به راحتی به آن ها مراجعه کنید. اگر تخته ها طوری قرار نگیرند که با تخته کناری خود کاملا متناسب باشد، به احتمال خیلی بالا بعد از مدتی جدا شده و باعث باز شدن درز پارکت می شوند.

بیشتر بخوانید: آنالیز همه مزایا و معایب پارکت لمینت!

نتیجه گیری

پارکت یکی از برترین و زیباترین گزینه ها برای پوشاندن کف منزل است که نصب آن باید با رعایت نکات و قواعد خاص خودش باشد. عدم رعایت این نکات باعث می گردد که نتیجه کار خراب گردد و بعدها با مشکلاتی مثل باز شدن درز بین پارکت روبرو شویم.

ما در این مقاله به آنالیز کامل علت فاصله افتادن بین پارکت پرداختیم و سعی کردیم با توضیح تمام مواردی که در رخ دادن این امر دخیل است به آگاهی بیشتر شما در جهت برطرف این مشکل یاری کنیم. از قلم نیاندازید با ثبت سفارش در سایت یا تماس با شماره 1471، میتوانید برای نصب و تعمیر انواع کفپوش از متخصصین وبلاگ آمیتیس تک یاری بگیرید.

منبع: آچاره

به "دلیل فاصله افتادن بین پارکت چیست؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل فاصله افتادن بین پارکت چیست؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید