طرز تهیه کله گیپا؛ غذای سنتی یزد

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، کله گیپا یکی از غذاهای محلی یزد و اردکان است که در میراث فرهنگی ثبت شده است. در طبخ کله گیپا از کله و سیرابی گوسفندی استفاده می گردد، از همین رو ممکن است طعم آن برای همه خوشایند نباشد اما مطمئن باشید که امتحان کردن این غذای ملی و مقوی خالی از لطف نیست و طعم متفاوتی ازغذای تازه را برایتان رقم می زند. شاید جالب باشد که بدانید به دلمه ای که با سیرابی تهیه می کگردد گیپا می گویند.

طرز تهیه کله گیپا؛ غذای سنتی یزد

مواد اولیه

کله پاچه و سیرابی گوسفند یک دست

نخود خام یک فنجان

پیاز میانه دو عدد

نمک و فلفل و زرد چوبه به اندازه لازم

برنج دو پیمانه

ماش یک پیمانه

گوشت گوسفندی 200 گرم

پیاز داغ دو قاشق غذا خوری

زیره یک قاشق غذا خوری

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا ماش را اندازهی در ماهیتابه برشته کنید. بعد آن را در هاون ریخته و با دسته هاون روی آن بکشید تا پوست آن جدا گردد. حالا روی ماش ها آب بریزید تا پوست آن روی آب بیاید. پوستها را بگیرید و ماش را آبکش نموده و در ظرفی بریزید.

مرحله دوم

گوشت را به قطعات خیلی کوچک خورد نموده و به همراه برنج و زیره و پیاز داغ به ظرف ماش اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

مرحله سوم

سیرابی ها را خوب شسته و کرک آن را بگیرید و به سه یا چهار قسمت تقسیم کنید. لبه سیرابی را کوک بزنید به طوریکه با کشیدن نخ به شکل یک کیسه در بیاید.

مرحله چهارم

حالا کیسه های سیرابی را با مواد حاوی ماش و برنج پر کنید و نخ را خوب بکشید و محکم ببندید به طوری که مواد از داخل آن نریزد.

مرحله پنجم

کله پاچه و نخود و پیاز و نمک و فلفل و زردچوبه و کیسه های سیرابی را به همراه اندازهی آب درون قابله می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا به مدت حداقل 8 ساعت بپزد. بعد از این مدت کله کیپای شما آماده است.

منبع: گردشبان

به "طرز تهیه کله گیپا؛ غذای سنتی یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کله گیپا؛ غذای سنتی یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید