غذاهای محلی ترکیه؛ 29 غذای خوشمزه که مزه آن ها زیر زبان خواهد ماند

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، به خصوص اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، حتما غذاهای محلی ترکیه را هم امتحان کنید، چون علاوه بر تنوع زیاد خوراکی ها، با ذائقه ایرانی ها هم سازگاری دارد و سفر خاطره انگیزتری برایتان رقم خواهد زد، پس با ما همراه باشید تا با غذاهای محلی ترکیه بیشتر آشنا شوید.

غذاهای محلی ترکیه؛ 29 غذای خوشمزه که مزه آن ها زیر زبان خواهد ماند

1. دونر

دونر یکی از غذاهای محلی ترکیه و البته از غذاهای ملی آلمان هم هست که به شکل های مختلف سرو می گردد. گوشت این ساندویچ خوشمزه به آرامی پخته و معمولا در تهیه آن از گوشت بره، گوساله و مرغ استفاده می گردد.

شما می توانید این غذا را به صورت دوروم (کباب پیچیده شده در نان لواش) یا اسکندر کباب (دونر به همراه نان پیده و ماست و سس گوجه و کره) میل کنید. این غذا بسیار خوشمزه تر از ساندویچ های مک دونالد است!

2. ایچلی کوفته (کوفته مغزدار)

این غذای خوشمزه و ترد از بلغور درست می گردد و مواد میانی آن را گوشت چرخ نموده، پیاز، جعفری و بلوط تشکیل می دهند.

3. لاهماجون

لاهماجون که بعضی آن را به اشتباه پیتزای ترکی می نامند، شباهت چندانی با پیتزای کلاسیک ایتالیایی ندارد. برای تهیه لاهماجون، گوشت چرخ نموده و طعم دارشده را روی لایه نازکی از خمیر پخش می نمایند و قبل پیچیدن خمیر، میزانی آب لیموی تازه و جعفری خردشده به آن اضافه می نمایند. این غذا را می توانید با قیمت کم در بیشتر رستوران های شهر پیدا کنید. در حین گشت وگذار در شهر، لاهماجون گزینه خوبی برای ناهار یا میان وعده است.

4. مزه

مزه ها (پیش غذاها) تنوع زیادی دارند. از بین مزه های موجود می توان به فاوا (لوبیای پخته و له شده)، کوپوگلو (بادمجان سرخ شده به همراه ماست و سس گوجه فرنگی)، موهامارا (سسی شامل فلفل قرمز، گردو، آب لیمو وعصاره انار) و انواع سالادها اشاره نمود.

5. کباب ها

کباب ازجمله غذاهایی است که در ترکیه می توانید لذت خوردن انواع مختلف آن را تجربه کنید. انواع کباب های ترک عبارت اند از:

  • آدانا و اورفا: گوشت بره طعم دارشده که به دو صورت تند و معمولی و روی سیخ مخصوص گریل می گردد.
  • بیتی بیف: گوشت بره کباب شده که داخل نان لواش پیچیده شده و با ترکیب ماست و سس گوجه فرنگی سرو می گردد.
  • شیش کباب: تکه های گوشت مرغ یا بره که بعد از طعم دار شدن روی سیخ کباب می شوند.
  • اسکندر کباب: یکی از کباب های معروف ترکیه است که می توانید آن را در بیشتر خانه های کباب سفارش دهید. برای تهیه این کباب، فیله گوشت بره در سس گوجه فرنگی پخته و به همراه برنج یا نان پیتا و ماست سرو می گردد.

6. مانتی

مانتی مکعب های بسیار کوچک خمیری هستند که با گوشت چرخ نموده پر می شوند و بعد از جوشاندن در آب، همراه ماست و سسی متشکل از روغن، پاپریکا، سیر و نعناع، سرو می گردد. مانتی از جمله غذاهای محلی ترکیه است که ظاهر و طعم منحصربه فردی دارد.

7. بالیک اکمک (ساندویچ ماهی)

این ساندویچ یکی از برترین ساندویچ های استانبول است که با ماهی گریل شده، پیاز و سالاد تهیه می گردد.

8. کارنی یاریک

کارنی یاریک یکی از غذاهای بسیار رایج در رستوران های بازاری استانبول است. برای تهیه این غذا بعد از سرخ کردن بادمجان، داخل آن را با گوشت مزه دار شده و جعفری پر می نمایند (تقریبا مثل دلمه بادمجان ایرانی) و سس گوجه را روی سطح مواد پخش می نمایند. این غذا همراه برنج و گوجه فرنگی هم بسیار خوشمزه خواهد بود.

9. کادین بودوکوفته

این غذا نوعی کوفته است که برای تهیه آن گلوله های کوچک گوشت را داخل تخم مرغ و آرد غلتانده و سپس سرخ می نمایند.

10. هونکار بَیَندی

این مورد یک غذای خوشمزه و کامل است. هونکار بَیَندی شامل تکه های گوشت بره است که روی مخلوطی از پوره بادمجان، کره و پنیرِ کاشار ذوب شده، سرو می گردد.

11. کوزو تَندیر

یکی از غذاهای محلی ترکیه است که برای تهیه آن، بره درسته را داخل تنور آویزان می نمایند تا به آرامی پخته گردد. این غذا با گوشت بسیار لطیف تهیه شده و به همراه ایچ پیلاو (برنج به همراه تکه های جگر، آجیل و نوعی کشمش) یا سیب زمینی و ماست سرو می گردد.

12. ایزگارا بالیک (ماهی تنوری)

اگر به استانبول سفر کنید و این غذا را امتحان نکنید، سفر شما هنوز ناقص است! بالیک در زبان ترکی به معنای ماهی است. ایزگارا بالیک از کبابی کردن ماهی های فصل مثل هامسی (ماهی کولی)، لِورِک (ماهی خاردار)، چوپرا (ماهی سیم)، ایستاوریت (اردک ماهی)، پالاموت (ماهی ماکرل) و لوفِر (ماهی آبی رنگ) تهیه می گردد.

13. پیده

خمیرهای قایقی شکل تنوری که با مواد مختلف مثل گوشت طعم دارشده یا اسفناج، تخم مرغ و سوجوک (سوسیس مخصوص و تند ترکی) یا کوش باشی (تکه های کوچک گوشت گوساله طعم دارشده) پر می شوند.

14. یاپراک سارما (دلمه برگ)

برگ درخت انگور، کلم و یا برگ چغندر، پخته و سپس با گوشت طعم دارشده، برنج و مغزهای خوراکی و کشمش پر و بعد پیچیده می شوند. علاوه بر برگ، فلفل دلمه ای، کدو حلوایی و بادمجان نیز برای تهیه دلمه استفاده می گردد.

15. سوبورکی

بورک از لایه های خمیر بسیار نازک که با مواد مختلف مثل اسفناج، گوشت و سیب زمینی پر شده، تهیه می گردد. لایه های خمیر در بورَک معمولی بعد از سرخ شدن بسیار ترد می شوند. برای تهیه سوبورکی، ابتدا لایه های خمیر جوشانده می شوند و همین باعث خواهد شد که بورک بعد از پختن نرم باشد.

16. مِنِمِن

مِنِمِن یکی از صبحانه های سنتی ترکیه است. این املت از مخلوط تخم مرغ و سبزیجات تهیه می گردد و به صورت گرم و همراه نان سرو می گردد.

17. باقلوا

باقلوا نوعی دسر شیرین و پر از مغزهای روغنی است که خوشمزه ترین نوع آن را باید در ترکیه امتحان کنید. این دسر اغلب با میزان زیادی پسته تزیین می گردد. توصیه می کنیم که حتما باقلوا را تازه میل کنید.

18. گوللاچ

گوللاچ یکی از دسرهای سنتی و از غذاهای محلی ترکیه است که در ماه رمضان بیشتر مصرف می گردد. این دسر از خمیر، شیر، گلاب، آجیل و دانه های انار تهیه می گردد. البته ممکن است در انواع مختلف این دسر، از سایر میوه ها و حتی حبوبات نیز استفاده گردد.

19. لوکوم

این دسرِ پر از بادام، طعم های مختلفی دارد. معمولا میزان زیادی پودر شکر روی آن پاشیده می گردد. سعی کنید به جای لوکوم بسته بندی شده، لوکوم تازه بخرید، چراکه لوکوم های بسته بندی شده به علت قرار گرفتن درمعرض نور و داشتن میزان زیاد شکر، معمولا نسبت به لوکوم تازه، خشک هستند.

20. پیلاو (پلو)

برنج های ترکیه بسیار خوشمزه هستند. در تهیه این پلوها از کره استفاده می گردد و چرب و برشته بودن پلو، آن را به یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی ترکیه تبدیل می نماید. می توانید پیلاو را همراه با ماست بخورید و طعم لذیذ و منحصربه فرد آن را تجربه کنید.

21. کاییسی تاتلیسی (شیرینی قیصی)

برگه زردآلوی خشک شده که با آجیل و خامه پر می شوند، یکی از برترین و خوش طعم ترین دسرهای ترکیه به حساب می آیند.

22. باکلالی اِنگینار

برای تهیه این غذا، کنگر فرنگی با سسی از روغن و آب لیمو، پوشیده و به همراه جعفری و لوبیای تازه و به صورت سرد سرو می گردد. باکلالی انگینار، یک وعده غذایی سبک و خوشمزه به ویژه در فصل تابستان است.

23. موزاییک پاستا (کیک موزاییکی)

نوعی کیک شکلاتی که از سس شکلات و بیسکویت خردشده تهیه می گردد. این کیک ظاهر اشتهابرانگیز و طعم فوق العاده ای دارد. موزاییک پاستا را می توانید در بیشتر کافی شاپ ها و قنادی ها ترکیه پیدا کنید.

24. مرجیمک کوفتسی (کوفته عدس)

غذایی مناسب برای گیاه خواران که با عدس، بلغور و سبزیجات خردشده تهیه و معمولا به عنوان پیش غذا سرو می گردد.

25. ایمام باییلدی

این غذا که با بادمجان تهیه می گردد، بسیار خوش طعم، خوش ظاهر و مقوی است و غذایی اصلی به شمار میرود. برای تهیه این غذا، داخل بادمجان را با گوشت چرخ نموده، بلغور و برنج و یا سبزیجات پر و سطح بادمجان را با کره یا روغن چرب می نمایند. سپس بادمجان ها، داخل فر یا تنور، پخته می شوند.

26. کونَفه

کونَفه یکی از دسرهای خاص و معروف ترکیه است. برای تهیه این دسر، رشته های خمیر به همراه پنیر مخصوص پخته می گردد و میزان زیادی پودر پسته روی آن پاشیده می گردد. ازآنجاکه تهیه این دسر در خانه سخت و وقت گیر است، می توانید آن را از بیرون تهیه کنید.

27. دوروم

دوروم که با گوشت مرغ، بره و گوساله تهیه و داخل نان پیچیده می گردد، نوعی فست فود و غذایی حاضری با طعمی بسیار لذیذ است.

28. ثعلب

ثعلب نوشیدنی ای گرم با بافتی نرم و روان است که از ثعلب تهیه و با دارچین تزیین می گردد. صادرات ثعلب خالص، به علت محدودبودن و اتمام منابع ثعلب، غیرقانونی است و تنها راه دسترسی به آن، سفارش این نوشیدنی در کافی شاپ های ترکیه است.

29. قهوه ترک

نوعی قهوه غلیط و تند که معمولا به همراه باقلوا و یا موزاییک کیک سرو می گردد تا طعم تند و تلخ آن ملایم تر گردد.

منبع:چطـور

منبع: دیجیاتور

به "غذاهای محلی ترکیه؛ 29 غذای خوشمزه که مزه آن ها زیر زبان خواهد ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای محلی ترکیه؛ 29 غذای خوشمزه که مزه آن ها زیر زبان خواهد ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید