زنگ سرگرمی چه بخورم؟

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، بسیاری از الگوهای رفتاری بزرگسالان به ویژه الگو و عادات غذایی آنها، در سنین کودکی شکل می گیرد و در سنین بزرگسالی کمتر قابل تغییر است. با توجه به این که کیفیت و کمیت الگوی غذایی نقش به سزایی را در سلامت و یا بروز بیماری های مختلف بازی می نماید، پس توجه به چگونگی شکل گیری عادات و الگوی مصرف غذای بچه ها می تواند حائز اهمیت باشد.

زنگ سرگرمی چه بخورم؟

زنگ سرگرمی چه بخورم؟

نویسنده: منیره دادخواه

آنالیز نقش میان وعده ها در سلامت دانش آموزان

بسیاری از الگوهای رفتاری بزرگسالان به ویژه الگو و عادات غذایی آنها، در سنین کودکی شکل می گیرد و در سنین بزرگسالی کمتر قابل تغییر است. با توجه به این که کیفیت و کمیت الگوی غذایی نقش به سزایی را در سلامت و یا بروز بیماری های مختلف بازی می نماید، پس توجه به چگونگی شکل گیری عادات و الگوی مصرف غذای بچه ها می تواند حائز اهمیت باشد.

در سنین قبل از مدرسه علایق غذایی بچه ها منحصراً تحت تأثیر محیط خانواده است، ولی همگام با ورود به مدرسه و ایجاد تغییر در شرایط زندگی اجتماعی، بچه ها از محیط خانه دور شده و ساعاتی از روز را در مدرسه، مستقل از خانواده و در کنار همسالان سپری می نمایند و به طبع، عادات و انتخاب های غذایی آنها کم کم تغییر نموده و تحت تأثیر محیط و شرایط تازه قرار می گیرد.

از آن جایی که بچه ها، وعده های اصلی روازنه (صبحانه، ناهار و شام) را اکثراً در خانه و با حضور والدین صرف می نمایند، الگوی غذایی آنها از این لحاظ بیشتر تابع خانواده است؛ ولی میان وعده ها، یا در محیط مدرسه همراه با دوستان و همسالان و یا در ساعاتی از روز و غالباً بدون حضور والدین خورده می شوند. به عبارتی نقطه ی آغاز اختلاف بین الگوی غذایی والدین با بچه ها از همین میان وعده ها، مواد غذایی و خوراکی هایی است که در آن موقع صرف می گردد. در این ارتباط در مطالعه ای مشاهده شده که بین نوجوانان با مادران و پدران شان در مصرف بعضی از مواد غذایی اعم از انواع تنقلات، غذاهای آماده (fast food)، سس مایونز و نوشابه های گازدار اختلاف وجود دارد و دفعات مصرف نوجوانان بیشتر از هر یک از والدینشان است. با توجه به این که سهم میان وعده ها در تأمین انرژی و مواد مغذی ضروری به ویژه برای دانش آموزان حائز اهمیت است، با این حال متأسفانه بسیاری از آنها در این وعده ها، خوراکی ها و مواد غذایی ای را می خوردند که حاوی انرژی بالا و چگالی مواد مغذی پایین هستند و بخش عمده ای از آنها را چربی و مواد قندی ساده تشکیل می دهد. این نوع خوراکی ها باعث ایجاد یک حس سیری کاذب در بچه ها شده بدون این که احتیاجهای تغذیه ای لازم را تأمین نمایند و در صورتی که در زمان های نامناسب در طی روز صرف شوند، علاوه بر این که اشتهای بچه ها را برای خوردن وعده های اصلی (که از نظر تغذیه ای کامل تر هستند) از بین می برند، و به مرور باعث ایجاد کمبودهای تغذیه ای در آنها می شوند، به خاطر داشتن انرژی زیاد هم سبب تجمع انرژی در بدن و در پی آن بروز مشکل اضافه وزن و چاقی در بچه ها می گردند. مطالعات توصیفی مختلف در جهان هم نشان می دهد که شیوع اضافه وزن و چاقی در بچه ها و نوجوانان کشورهای پیشرفته و در حال توسعه رو به افزاش است و یکی از عوامل مهم و مؤثر در بروز این مشکل، کیفیت و کمیت الگوی وعده ها و میان وعده های مصرفی روزانه است. مواد غذایی ای مثل انواع پفک، چیپس، شکلات، شیرینی ها، پیراشکی، نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی، انواع ساندویچ های سوسیس، کالباس، همبرگر آماده و پیتزا، که متأسفانه به دلایل مختلف تقاضای مصرف آنها در بین بچه ها و نوجوانان بالاست، همگی جزو خوراکی ها و غذاهایی هستند که انرژی زیاد داشته ولی از لحاظ تغذیه ای کم ارزش هستند و به جز تأمین اندازه زیادی انرژی و رفع کردن حس

گرسنگی، کمکی به برآورده شدن سایر احتیاجهای رشد و سلامت دانش آموزان نمی نمایند؛ حال آن که استفاده از مواد غذایی مفید و مناسب در میان وعده ها به خوبی بخشی از احتیاج رشد و سلامت تغذیه ای دانش آموزان را تأمین می نمایند. تحقیقات مختلف در کشورمان نشان می دهد که گنجاندن یک میان وعده مناسب و مغذی در برنامه غذایی روزانه دانش آموزان می تواند برحافظه کوتاه مدت، اندازه توانایی یادگیری و در پی آن پیشرفت تحصیلی آن ها تأثیر مثبت داشته باشد. میان وعده ی مناسب برای دانش آموزان در مدرسه و یا خانه باید شامل مواد غذایی و خوراکی هایی باشد که جزو گروه های اصلی غذایی هستند. چند نمونه از انواع میان وعده های مفید و مغذی برای دانش آموزان عبارت اند:

- میوه های تازه فصل مثل سیب، پرتقال، نارنگی، موز و... .

- آب میوه های تازه و طبیعی که می توان آن ها را در خانه از میوه های تازه تهیه کرد (البته مصرف خود میوه به خاطر داشتن فیبر غذایی مفیدتر است.)

- انواع سبزی ها مثل هویج، خیار، گوجه فرنگی و...

- میوه های خشک مثل کشمش، خرمای خشک، توت خشک، انجیر خشک، انواع برگه ها و... این خوراکی ها علاوه بر داشتن مواد قندی طبیعی حاوی بعضی از انواع ویتامین ها و املاح معدنی هستند.

- انواع مغزها مثل گردو، بادام، پسته، پسته شامی و... که حاوی پروتئین گیاهی مرغوب و چربی مفید هستند و هم چنین اندازهی که ویتامین ها و املاح معدنی را دارا می باشند.

- شیر که می تواند به همراه بیسکویت های ساده و یا کیک های ساده خانگی میل گردد.

- ساندویچ های نان و پنیر و گردو، نان و پنیر، گوجه فرنگی، نان و تخم مرغ آبپز، گوجه فرنگی و... .

- در بچه های که دچار اضافه وزن نیستند، می توان از مقداری کره یا خامه پاستوریزه هم در تهیه انواع ساندویچ استفاده کرد.

- ساندویچ مرغ، همبرگر خانگی و انواع کوکو یا کتلت که در خانه تهیه می شوند به همراه سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی و کاهو.

لذا اقدام لازم در جهت فراگیری و آگاهی از احتیاجهای غذایی دانش آموزان، اصلاح رفتارهای تغذیه نامطلوب و بعلاوه توصیه های کاربردی لازم و مناسب برای بهبود شیوه تغذیه آنها در برنامه های آموزشی و بیان نقش و اهمیت تغذیه در یادگیری و درک مطالب، اهمیت صرف صبحانه؛ آگاهی از گروه های مختلف غذایی و ارزش آنها؛ تشویق به خوردن شیر و لبنیات و انواع سبزی و میوه ها؛ بیان آثار زیان بار مصرف شکلات، شیرینی و تنقلات غذایی کم ارزش و... تأثیر فزاینده ای در بهبود تغذیه دانش آموزان و سلامت آنها دارد. بعلاوه برنامه ریزی مناسب در ایجاد یک بوفه، غذایی سالم در مدرسه، همراه با آموزش دانش آموزان و آگاهی آنها در خصوص غذایی سالم، ضرورت دارد. بوفه های مذکور باید براساس احتیاجهای غذایی دانش آموزان نسبت به عرضه مواد غذایی سالم اقدام نمایند. بدیهی است عرضه موادی مانند انواع پفک، یخمک، نوشابه، آدامس، شکلات و هرگونه محصول بدون بسته بندی پروانه ساخت، کد بهداشتی و تاریخ مصرف گذشته، مانع از تحقق اهداف مذکور است؛ از این رو ضروری است ضمن برخورد فعالانه با بوفه مدارس در این گونه مواقع، نسبت به آموزش مسئولان بوفه و تشویق آنها به عرضه موادی مانند ساندویچ نان و

پنیر، نان و تخم مرغ، شیر، بیسکویت، خرما و انواع میوه نظیر؛ سیب، گلابی، نارنگی و پرتقال اقدام گردد. منبع:ماهنامه جهانی زنان شماره 52

منبع: راسخون

به "زنگ سرگرمی چه بخورم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ سرگرمی چه بخورم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید