اهمیت تغذیه سالم در ماه رمضان

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اهمیت و نقش تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان بر کسی پوشیده نیست.

اهمیت تغذیه سالم در ماه رمضان

ماه رمضان، ماه میهمانی خدا و پرهیز از گناهان است و در اینجا نکاتی در خصوص تغذیه سالم در این ماه مبارک رمضان ارائه شده است.

مریم مهارت گفت: توصیه می گردد هنگام افطار از شروع کردن غذا با آب سرد و نوشابه خودداری گردد. مصرف مایعات زیاد به ویژه مایعات خنک با رقیق کردن اسید و آنزیم های دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم وجذب مواد غذایی شده و درد شکم و نفخ را به همراه دارد.

او گفت: بهتر است روزه را با آب گرم، شیر گرم یا چای کمرنگ به همراه خرما یا کشمش باز نموده و به تدریج از مواد غذایی سبک استفاده کرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: وعده افطاری باید دارای ویژگی های یک صبحانه باشد. به طور مثال نان سبوسدار و پنیر با گردو یا سبزی ها، تخم مرغ آبپز، فرنی و شیر برنج انتخاب های مناسبی برای وعده افطار است.

او گفت: سبزی و میوه منبع خوبی از آب و فیبر است که مانه یبوست می گردد، بنابراین توصیه می گردد در هنگام افطار و بعلاوه در فاصله بین افطار تا سحر مورد استفاده قرار گیرد.

مهارت گفت: توصیه می گردد در این ایام مصـرف بامیـه و زولبیـا که دارای مقـادیر زیـادی قند و چربی، اسـیدهای چرب اشباع و ترانس است، بسیار محدود گردد. بـه طور کلی زیاده روی در مصرف مـواد قندی و شیرین از جمله حلـوا، در وعـده افطار علاوه بر اینکه منجر به اضافه دریافـت انـرژی و چاقی مـی شـود، موجب تضـعیف سیستم ایمنی بدن می گردد.

او می گوید: به فاصله 2 ساعت بعد از افطار بهتر است وعده شام مصرف گردد که می توان در این وعده، غذا هایی مانند انواع سوپ و آش رقیق حاوی حبوبات و سبزی ها و بعلاوه حلیم کم چرب مصرف کرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: غذایی که در وعده شام مصرف می گردد، باید کم چرب و کم نمک باشد.

به گفته او، در 2 وعده افطاری و شام مصرف انواع سبزی ها، سالاد، سبزی خوردن و بعلاوه لبنیات از جمله ماست کم چرب و دوغ کم نمک باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا مصرف این گروه های غذایی اغلب در بین روزه داران کاهش می یابد.

مهارت گفت: برای تامین آب موردنیاز بدن توصیه می گردد پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، به ویژه میوه های آبدار از جمله هندوانه، طالبی، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن می توان استفاده کنیم.

او گفت: در وعده شام به جای استفاده از نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه های گازدار، آبمیوه های صنعتی و انواع شربت ها، توصیه می گردد از آب آشامیدنی سالم، دوغ و عرقیات سنتی کم شیرین استفاده کرد.

وبلاگ آمیتیس تک فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اهمیت تغذیه سالم در ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت تغذیه سالم در ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید