طرز تهیه زولبیا بامیه با طعم بازاری

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، زولبیا بامیه از جمله در منطقه خاورمیانه و بعضی کشورهای شمال آفریقا مثل الجزایر است. اگر چه تقریبا در تمام ایام سال می توانید از مغازه های قنادی و شیرینی فروشی زولبیا و بامیه تهیه کنید اما روزهای ماه مبارک رمضان با طعم شیرین این لذیذ در کنار دسرهایی مثل و انواع حلواگره خورده اند. اگر دوست دارید زولبیا بامیه خانگی را خودتان در منزل تهیه کنید تا در تمام ماه های سال دسترسی به آن برای تان مقدور باشد طرز تهیه مرحله به مرحله زولبیا بامیه خانگی با طعم قنادی در خانه و نیز ترکیب دقیق مواد تشکیل دهنده آن را در سرویس بخوانید. با همراه باشید.

طرز تهیه زولبیا بامیه با طعم بازاری

طرز تهیه زولبیا بامیه خانگی

مواد لازم برای شهد یا شربت بار زولبیا بامیه

  • آب: 2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • شکر: 3 لیوان فرانسوی دسته دار
  • زعفران دم نموده غلیظ: به میزان دلخواه
  • آبلیمو: 1 قاشق غذاخوری
  • گلاب: 3/4 لیوان فرانسوی دسته دار

طرز تهیه شهد یا شربت بار زولبیا بامیه

برای درست کردن شهد این شیرینی ابتدا آب و گلاب را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز به جوش بیاورید. زمانی که ترکیب آب و گلاب به جوش آمد زعفران و آبلیمو را اضافه کنید و هم بزنید.

سپس شکر را اضافه کنید. شکر را هم نزنید، اجازه دهید کمی ته نشین گردد و خود به خود حل گردد. سپس با کفگیر چوبی شکر را هم بزنید. زیر شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شهد حسابی سرد گردد و به غلظت خوبی برسد. همین میزان مواد را برای تهیه شهد زولبیا هم به کار ببرید.

طرز تهیه بامیه به روش قنادی

مواد لازم برای تهیه بامیه خانگی (برای 6 نفر)

  • آرد سفید: یک لیوان فرانسوی دسته دار سر پر
  • آب: 1 لیوان فرانسوی دسته دار پر
  • کره یا روغن جامد: 20 گرم
  • تخم مرغ درشت: 2 عدد
  • شکر: 2 قاشق غذاخوری
  • روغن مایع برای سرخ کردن: به میزان لازم
  • ماسوره پارچه ای

طرز تهیه بامیه ساده خانگی

مرحله اول؛ آماده کردن خمیر بامیه

پخت زولبیا بامیه در منزل کار سختی نیست. قبل از هر چیز باید تخم مرغ و کره را از یخچال درآورید تا کاملاً با محیط هم دما گردد. سپس برای درست کردن بامیه به روش قنادی ها ابتدا آب و کره را در یک قابلمه بریزید.

اجازه دهید روی شعله ملایم گاز به دمای جوش برسد. وقتی آب و کره به جوش آمد شکر و آرد را اضافه کنید. این کار را به صورت تدریجی انجام ندهید و خیلی سریع شکر و آرد را اضافه کنید. بلافاصله این ترکیب را به صورت دورانی هم بزنید تا یک مایه خمیری وسط قابلمه درست گردد. به یاد داشته باشید که قبل از اضافه کردن آرد به قابلمه حتماً آن را الک کنید و سپس مورد استفاده قرار دهید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن تخم مرغ به خمیر بامیه

در این مرحله از طرز تهیه بامیه خانگی اجازه دهید خمیر به دست آمده سرد گردد. در مرحله بعد تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه کنید و بعد از اضافه کردن هر تخم مرغ با همزن برقی، مایه را هم بزنید. باید تخم مرغ به خورد خمیر برود. خمیری که به دست می آید باید حتماً چسبناک باشد و از هم نپاشد. اگر خمیر چسبناک نبود نصف یک عدد تخم مرغ دیگر را هم به خمیر اضافه کنید و با همزن بزنید.

نکته مهم: توجه داشته باشید که اگر خمیر گرم باشد و بعد تخم مرغ ها را اضافه کنید، ممکن است تخم مرغ در خمیر نیم پز گردد. در نتیجه خمیر شما خراب خواهد شد. در زمان اضافه کردن تخم مرغ، خمیر باید نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد. برای درست کردن بامیه خانگی این مرحله اهمیت زیادی دارد. اگر خمیر شما خیلی سفت باشد و حالت چسبناک نداشته باشد، بامیه به هیچ عنوان خوب در نمی آید.

مرحله سوم؛ سرخ کردن بامیه ها

خمیر را در قیف ماسوره پارچه ای بریزید. در یک قابلمه میزانی روغن بریزید. میزان روغن باید به حدی باشد که بامیه ها در آن غوطه ور شوند. روغن را داغ نکنید. ابتدا بامیه ها را از داخل ماسوره با قیچی چرب شده یکی یکی برش بزنید و داخل روغن بریزید و سپس روغن را داغ کنید. بامیه ها را در روغنی با حرارت میانه سرخ کنید تا بامیه ها مغزپخت شوند و پف نمایند. اگر حرارت گاز زیاد باشد بامیه ها خوب پف نمی نمایند و سفت و تیره می شوند.

مرحله چهارم؛ قرار دادن بامیه ها در شهد

در آخرین مرحله از طرز تهیه بامیه خانگی بعد از سرخ شدن و طلایی شدن سطح بامیه ها آن ها را در شهدی که در دمای محیط سرد شده بریزید. شهد نباید در یخچال سرد گردد. بامیه ها باید 2 الی سه دقیقه در شهد بمانند و سپس از آن خارج شوند تا نرم و خمیری نشوند.

بیشتر بخوانید طرز تهیه بامیه قنادی

طرز تهیه زولبیا خانگی

مواد لازم برای تهیه زولبیا خانگی

  • نشاسته گل: 120 گرم
  • ماست همزده پرچرب: 120 گرم
  • گلاب: 1 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم نموده غلیظ: 2 قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: 1 قاشق غذاخوری
  • آرد سفید: 2 قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر: ½ قاشق چایخوری
  • روغن مایع برای سرخ کردن: به میزان کافی

طرز تهیه زولبیا خوشمزه خانگی

مرحله اول؛ آماده کردن خمیر زولبیا

برای درست کردن زولبیا قنادی در خانه ابتدا نشاسته و ماست را با هم مخلوط کنید. مایه ای که به دست می آید باید هموار و لطیف و یکدست باشد. قبل از اضافه کردن آرد به خمیر زولبیا حتماً آن را دو بار الک کنید.

بیکینگ پودر را با آرد مخلوط کنید. حالا گلاب، زعفران دم نموده غلیظ، روغن مایع و ترکیب آرد و بیکینگ پودر را به این مایه اضافه کنید و حدود 5 دقیقه با همزن برقی بزنید تا تمام مواد خوب با هم ترکیب شوند. این مایه باید حدود 3 الی چهار ساعت استراحت کند پس روی ظرف را با سلفون بپوشانید و در یک جای گرم (دمای محیط آشپزخانه مناسب است) بگذارید.

مرحله دوم؛ سرخ کردن زولبیا

در یک قابلمه روغن مایع بریزید و اجازه دهید روغن حسابی داغ گردد. مایه زولبیا را در قیف مخصوص زولبیا (از مغازه فروش لوازم قنادی تهیه کنید) بریزید و سپس زولبیاها را از داخل قیف به مقدار دلخواه دربیاورید و در روغن داغ بریزید. برای این که زولبیاها خوشرنگ و طلایی شوند روی شعله ملایم گاز سرخ کنید.

نکته مهم: توجه داشته باشید که در طرز تهیه بامیه خانگی باید خمیر را قبل از داغ شدن روغن اضافه کنید ولی برای درست کردن زولبیا باید اجازه دهید روغن داغ گردد و سپس خمیر زولبیا را به روغن اضافه نمایید. برای ریختن خمیر زولبیا در روغن باید آن را به صورت دورانی و به آرامی شکل دهید تا حالت زولبیا به خود بگیرد.

مرحله سوم؛ قرار دادن زولبیاها در شهد

در آخرین مرحله از طرز تهیه زولبیا بامیه باید آن ها را در شهد قرار دهید. بلافاصله بعد از بیرون آوردن زولبیا از روغن داغ آن را در شهد گرم قرار دهید. سه الی چهار ثانیه صبر کنید تا زولبیا طعم بگیرد و سپس در یک توری یا آبکش قرار دهید تا شهد اضافی گرفته گردد. بعد زولبیاها در ظرف مورد نظر بچینید. قبل از خوردن زولبیا بهتر است روی آن سلفون بکشید و آن را در یخچال قرار دهید تا کاملاً خنک گردد.

بیشتر بخوانید طرز تهیه زولبیا با طعم بازاری

فوت و فن های طرز تهیه زولبیا بامیه خانگی با طعم قنادی و بازاری

*مایه به دست آمده برای زولبیا باید به غلظت ماست باشد یعنی نه خیلی رقیق و نه خیلی غلیظ. اگر مایه سفت بود کمی آب به آن اضافه کنید. مراقب باشید آب زیاد اضافه نکنید چون مایه زولبیا بعد از استراحت رقیق تر می گردد.

*روغن بامیه برخلاف روغن زولبیا نباید داغ باشد. بامیه ها را در روغن سرد بریزید و سپس شعله زیر قابلمه را روشن کنید تا روغن به حد میانه داغ گردد و بامیه ها مغزپخت شوند.

*زولبیاها و بامیه ها را بعد از بیرون آوردن از شهد روی هم نگذارید چون خمیر می شوند. بهتر است در یک سینی بزرگ دانه دانه زولبیا و بامیه ها را بچینید و روی هم تلنبار نکنید.

*غلظت شهد باید به مقدار عسل باشد یعنی غلیظ و کشدار، تا زولبیا و بامیه ها خمیر و نرم نشوند.

*اگر همزن برقی ندارید خمیر مایه بامیه را با دست خوب ورز بدهید.

*وقتی بامیه ها را می بُرید سر قیچی را با روغن چرب کنید تا خمیر بامیه به قیچی نچسبد.

*اگر قصد دارید هم زولبیا و هم بامیه تهیه کنید، بهتر است ابتدا بامیه ها را آماده و سرخ کنید و بعد به سراغ زولبیا بروید. از آن جایی که در مواد اولیه بامیه از تخم مرغ استفاده شده است، بعد از سرخ کردن آن دیگر نمی توانید از روغن بهره ببرید چون روغن کف می نماید.

*در طرز تهیه بامیه اضافه کردن یک چهارم قاشق چایخوری بیکینگ پودر به ترکیب آرد الک شده موجب می گردد تا بامیه های شما بهتر پف نمایند.

*برای درست کردن زولبیا پفکی خانگی می توانید میزانی جوش شیرین یا بیکینگ پودر به خمیر آن اضافه کنید.

*برای اینکه زولبیا و بامیه شما بوی تخم مرغ ندهد، بهتر است میزانی وانیل به مواد آن اضافه کنید.

*در طرز تهیه زولبیا خانگی آسان مرحله به مرحله اگر متوجه شدید که زولبیا بامیه شما شهد خود را از دست داد، احتمالاً شربت شما رقیق است و احتیاج به جوشیدن بیشتری دارد.

*برای طرز تهیه بامیه و زولبیا خانگی حتماً از روغن سرخ کردنی بهره ببرید. استفاده از روغن جامد موجب سفت شدن زولبیا بامیه می گردد.

*در طرز تهیه زولبیا بامیه خانگی برای پف کردن زولبیا بامیه می توانید از میزان کمی جوش شیرین یا بیکینگ پودر نیز بهره ببرید.

بیشتر بخوانید طرز تهیه شیرینی گوش فیل

نکته مهم در خصوص دمای شهد زولبیا و بامیه

شهدی که برای بامیه استفاده می نماید باید در دمای محیط سرد سرد شده باشد. اما شهد مورد استفاده برای زولبیا باید گرم باشد و بلافاصله زولبیا را بعد از بیرون آوردن از قابلمه در شهد گرم (نه داغ) قرار دهید. یادتان باشد اگر شهد زولبیا خیلی داغ باشد زولبیاها شکرک می زنند.

سوالات متداول

در طرز تهیه خمیر بامیه خانگی از چه مواد اولیه ای استفاده می گردد؟

در طرز تهیه خمیر بامیه خانگی از آرد سفید، آب، کره، تخم مرغ، شکر و روغن استفاده می گردد.

طریقه پخت بامیه خانگی به روش قنادی چگونه است؟

برای پخت بامیه خانگی باید خمیر بامیه را داخل ماسوره بریزید و سپس به مقدار دلخواه با قیچی که لبه های آن را چرب نموده اید ببرید و داخل روغن بیندازید تا پف کند و سرخ گردد.

آیا برای سرخ کردن بامیه از روغن داغ استفاده می گردد؟

روغن بامیه برخلاف روغن زولبیا نباید داغ باشد. برای درست کردن بامیه باید آن را درون روغن سرد بریزید و بعد شعله گاز را روشن کنید.

در طرز تهیه زولبیا و بامیه غلظت شهد باید چگونه باشد؟

برای درست کردن زولبیا بامیه غلظت شهد باید به مقدار عسل باشد یعنی غلیظ و کشدار، تا زولبیا و بامیه ها نرم نشوند.

برترین روش برای پف کردن بیشتر زولبیا و بامیه چیست؟

در طرز تهیه بامیه و زولبیا اضافه کردن یک چهارم قاشق چای خوری بیکینگ پودر به ترکیب آرد الک شده موجب می گردد تا بامیه ها و زولبیاهای شما بهتر پف نمایند.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه زولبیا بامیه با طعم بازاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه زولبیا بامیه با طعم بازاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید