خواص سلامتی و هر آنچه که باید درباره شربت افرا بدانید

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، شربت افرا یک شیرین کننده محبوب است که از جوشاندن شیره درختان افرا تهیه می گردد. انواع مختلفی از درختان افرا وجود دارد که ممکن است برای تهیه شربت از آنها استفاده گردد، از جمله افرا قندی (Acer saccharum)، افرا سیاه (A. nigrum)، و افرا قرمز (A. rubrum). این درختان عمدتاً در بخش شمال شرقی آمریکای شمالی، به ویژه ورمونت و منطقه ها خاصی از کانادا یافت می شوند. برای تهیه یک گالن شربت افرا حدود 40 گالن شیره احتیاج است.

خواص سلامتی و هر آنچه که باید درباره شربت افرا بدانید

معمولاً از شربت افرا روی پنکیک استفاده می گردد اما شربت افرا و شربت پنکیک تولیدی تجاری متفاوت هستند. شربت پنکیک تجاری را می توان از طیف گسترده ای از شیرین نماینده ها از جمله شربت ذرت، شربت ذرت با فروکتوز بالا و طعم دهنده های طبیعی یا مصنوعی تهیه کرد.

شربت افرا برای فروش در فروشگاه ها باید استانداردهای خلوص خاصی را داشته باشد و فقط می تواند حاوی شربت تهیه شده از شیره باشد.

شربت افرا سرشار از منگنز و ریبوفلاوین است. این شربت حاوی آنتی اکسیدان است و ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد.

حقایق تغذیه ای شربت افرا

اطلاعات تغذیه زیر به وسیله USDA برای 1/4 فنجان (83 گرم) شیره افرا ارائه شده است.

  • کالری: 216
  • چربی: 0.05 گرم
  • سدیم: 10 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 55.6 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • شکر: 50.2 گرم
  • پروتئین: 0.03 گرم

کربوهیدرات ها

تقریباً کالری موجود در شربت افرا از کربوهیدرات ها تأمین می گردد. یک وعده به مقدار 1/4 فنجان 216 کالری و 55.6 گرم کربوهیدرات دارد. از این 55.6 گرم، 50.2 آن قند است. در شربت افرا فیبر وجود ندارد بنابراین مقدار بسیار کمی نشاسته وجود دارد.

به گفته دانشگاه سیدنی، شاخص گلیسمی شربت افرا 54.2 تخمین زده می گردد و این یک غذای با GI کم تا میانه است. به عنوان پایه ای برای مقایسه، شکر دانه ریز دارای شاخص گلیسمی 65 و شکر قهوه ای دارای شاخص گلیسمی 64 است.

چربی

تقریباً هیچ چربی در شربت افرا وجود ندارد و یک وعده یا 1/4 فنجان آن کمتر از یک گرم است.

پروتئین

بعلاوه تقریباً هیچ پروتئینی در شربت افرا با یک وعده 1/4 فنجان وجود ندارد و تنها 0.03 گرم است.

ویتامین ها و مواد معدنی

شربت افرا منبع عالی منگنز است. یک وعده حدود 2.41 میلی گرم از ریز مغذی ها یا حدود 104 درصد از مقدار توصیه شده روزانه را فراهم می نماید. بعلاوه منبع عالی ریبوفلاوین است که 1.05 میلی گرم در هر وعده یا 81 درصد از ارزش روزانه را فراهم می نماید. شربت افرا منبع خوبی از روی است که 1.22 میلی گرم یا 11 درصد از مقدار توصیه شده روزانه را تامین می نماید.

شربت افرا بعلاوه مقادیر کمتری کلسیم (حدود 6 درصد از ارزش روزانه)، پتاسیم (حدود 3.7 درصد از ارزش روزانه) و منیزیم (4.1 درصد از ارزش روزانه) را فراهم می نماید.

فواید سلامتی

شربت افرا برای فواید بالقوه آن برای سلامتی مورد مطالعه قرار گرفته است. محققان می دانند که علاوه بر شکر (ساکارز)، شیره طبیعی مورد استفاده برای تهیه شربت افرا حاوی مواد معدنی، الیگوساکاریدها، اسیدهای آمینه، اسیدهای آلی و ترکیبات فنلی است اما بسیاری از تحقیقات هنوز در مراحل اولیه هستند.

ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی و بیماری یاری کند

محتوای آنتی اکسیدانی شربت افرا ممکن است فواید خاصی برای پیشگیری از بیماری داشته باشد. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که ممکن است به جلوگیری یا به تاخیر انداختن انواع خاصی از آسیب سلولی که می تواند منجر به بیماری گردد یاری کند.

آنتی اکسیدان های موجود در شربت افرا

به طور خاص، آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از استرس اکسیداتیو که در سلول ها هنگامی که بدن شما در معرض رادیکال های آزاد قرار می گیرد، یاری می نماید. رادیکال های آزاد به طور طبیعی در بدن وجود دارند اما ما بعلاوه در معرض رادیکال های آزاد موجود در محیط از مواردی مانند آلودگی هوا یا دود سیگار هستیم.

بر اساس داده های مؤسسه ملی بهداشت، تصور می گردد که استرس اکسیداتیو در انواع بیماری ها از جمله سرطان، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن نقش دارد.

شیرین نماینده هایی که کمتر تصفیه شده اند، فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتری نسبت به شیرین نماینده های تصفیه شده دارند. طبق مطالعه ای که در مجله آموزشگاه تغذیه و رژیم غذایی منتشر شد، شیره افرا، شکر قهوه ای و عسل نسبت به شکر تصفیه شده، شربت ذرت و شهد آگاو ظرفیت آنتی اکسیدانی بهتری نشان دادند.

ملاس سیاه دارای بیشترین فعالیت آنتی اکسیدانی بود. این یافته ها باعث شد نویسندگان مطالعه اعلام نمایند که بسیاری از جایگزین های موجود برای شکر تصفیه شده، مزایای بالقوه فعالیت آنتی اکسیدانی را ارائه می نمایند.

مطالعه آزمایشگاهی دیگری که در سال 2011 منتشر شد، خواص شیمیایی و بیولوژیکی شربت افرا از کانادا را آنالیز کرد. محققان عصاره های این شربت را ارزیابی کردند و دریافتند که شیرین نماینده طبیعی مشتق شده از گیاه حاوی تنوع گسترده ای از مواد شیمیایی گیاهی است که در میان آنها ترکیبات فنلی غالب است.

فیتوکمیکال ها به طور طبیعی فواید آنتی اکسیدانی دارند. محققان بر این باورند که ممکن است بتوانند هورمون ها را تنظیم نمایند، التهاب را کاهش دهند و حتی رشد بعضی از سلول های سرطانی را کاهش دهند. با این حال، محققان خاطرنشان کردند که تحقیقات بیشتری در حیوانات و انسان ها برای تایید یافته های آنها مورد احتیاج است.

ممکن است هیدراتاسیون و عملکرد ورزشی را بهبود بخشد

محبوبیت شربت افرا در میان ورزشکارانی که در پی برترین راه برای آبرسانی و حفظ سطح انرژی در طول شرکت در ورزش طولانی هستند، افزایش یافته است. بعضی از مطالعات نشان می دهد که نوشیدنی ساخته شده از شربت افرا می تواند جایگزین مناسبی برای نوشیدنی های ورزشی سنتی باشد.

یک مطالعه شامل 76 مرد فعال بین 18 تا 45 سال بود که هر 30 دقیقه یک بار یکی از چهار محلول کربوهیدرات یا دارونما را در طول یک جلسه ورزش دو ساعته مصرف کردند. محلول ها شامل شیره غلیظ افرا، شربت افرای رقیق شده، یک نوشیدنی ورزشی تجاری، گلوکز یا دارونما (آب شیرین شده با استویا) بود. محققان می خواستند ببینند که چگونه رتبه بندی فشار بر اساس نوشیدنی مصرف شده مقایسه می گردد.

آنها دریافتند که فشار در بین افرادی که شیره غلیظ افرا مصرف می کردند در مقایسه با دارونما به طور قابل توجهی کمتر بود. با این حال، باید توجه داشت که این مطالعه (که تا حدی به وسیله تولیدنمایندگان شربت افرای کبک تامین شده بود) دامنه محدودی داشت و برای دانستن اینکه آیا شربت افرا می تواند مزایای منحصر به فردی را در مقایسه با نوشیدنی های ورزشی ارائه دهد، به شواهد بیشتری احتیاج است.

مطالعات دیگری نیز در خصوص ارزیابی مصرف نوشیدنی های آب افرا در محیط های ورزشی صورت گرفته است اما این نوشیدنی ها معمولاً کوچک بوده و به وسیله مارک های خاص نوشیدنی افرا تأمین می شوند.

ممکن است در درمان بعضی از سرطان ها مفید باشد

شربت افرا برای تأثیر بالقوه آن بر بعضی سرطان های دستگاه گوارش مورد مطالعه قرار گرفته است. در حالی که مطالعات امیدوارنماینده هستند، مهم است توجه داشته باشیم که تحقیقات هنوز مقدماتی است و قبل از اینکه مطمئن شویم مصرف شربت یا عصاره شربت می تواند فوایدی برای انسان داشته باشد، تحقیقات بیشتری مورد احتیاج است.

فواید شربت افرای تیره رنگ

یک مطالعه که در سال 2017 منتشر شد، روی اثر مهاری که شیره افرا تیره رنگ ممکن است بر روی بعضی سلول های سرطانی دستگاه گوارش در یک محیط لوله آزمایش (در شرایط آزمایشگاهی) داشته باشد، تحقیق کرد. اعتقاد بر این است که شربت افرای تیره رنگ فعالیت آنتی اکسیدانی بیشتری دارد.

محققان دریافتند که شربت افرای تیره به طور قابل توجهی رشد سلول های سرطانی دستگاه گوارش را در مقایسه با سلول های سرطانی درمان نشده مهار می نماید.

به طور خاص، اثرات ضد سرطانی در رده های سلولی سرطان دستگاه گوارش فوقانی، مانند سرطان مری و معده داشت. نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند که شربت افرای تیره ممکن است به عنوان یک گیاه دارویی برای درمان سرطان دستگاه گوارش مناسب باشد.

مطالعه ای در سال 2015 که در مجله Oncology Reports منتشر شد، نشان داد که شربت افرا ممکن است رشد و تهاجم سلول های سرطان روده بزرگ را مهار کند و ممکن است در درمان مفید باشد و عوارض جانبی کمتری نسبت به شیمی درمانی سنتی داشته باشد.

با این حال، این هم یک مطالعه آزمایشگاهی بود. مطالعات انسانی که این مزیت را تایید می کند، وجود ندارد و باید شواهد بهتری ارائه گردد تا مطمئن شویم که آیا شربت افرا می تواند در درمان سرطان نقش داشته باشد یا خیر.

ممکن است در مدیریت دیابت پتانسیل داشته باشد

شیره افرا حاوی الیگوساکاریدها است - نوعی کربوهیدرات که از اتصال سه تا 10 قند ساده به یکدیگر تشکیل می گردد. الیگوساکارید موجود در شربت افرا (متشکل از فروکتوز و گلوکز) قابل توجه است زیرا در یک مطالعه بر روی جوندگان به پردازش قندها به روشی یاری کرد که به موش های دیابتی یاری کرد سطح گلوکز خون را پایین تر نگه دارند.

در مطالعه 2019 منتشر شده به وسیله مجله بین المللی علوم مولکولی، محققان نوشتند که یافته های آنها نشان می دهد که الیگوساکارید موجود در شربت افرا ممکن است یک شیرین نماینده جایگزین مفید برای گنجاندن در رژیم غذایی بیماران دیابتی باشد اما تحقیقاتی که از این مزیت حمایت می نماید فاقد آزمایش انسانی است.

مطالعه دیگری در خصوص جوندگان که در شماره 2020 مجله Nutrients منتشر شد، اثرات مصرف مداوم قندهای تصفیه شده در مقابل قند طبیعی را در جوندگان چاق مقایسه کرد.

محققان دریافتند که مصرف شیرین نماینده های طبیعی (به جز شربت ذرت) با کاهش مقاومت به انسولین مرتبط است. آنها بعلاوه دریافتند که شربت افرا، ملاس، شربت آگاو و شربت ذرت و بعلاوه فروکتوز به کاهش سطح آنزیم های کبدی در مقایسه با ساکارز یاری کردند.

آلرژی

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه افرادی که به گرده درختان آلرژی دارند ممکن است در صورت مصرف شیره افرای خام مستعد واکنش باشند اما گزارش ها بسیار محدود است.

واکنش آلرژیک گزارش شده

یک گزارش منتشر شده در سال 1994 به جزئیات موردی می پردازد که در آن زنی به طور تصادفی چند میلی لیتر شیره خام مصرف نموده و در عرض 5 دقیقه خارش و قرمزی پوست را تجربه نموده است. او هیچ علائم بینی، تنگی نفس یا خس خس سینه نداشت. واکنش او چندین روز طول می کشد و نویسندگان مطالعه خاطرنشان می نمایند که آنتی هیستامین ها در درمان علائم مفید بودند.

این زن همواره شربت افرای کاملاً فرآوری شده (آب پز) را در گذشته تحمل می کرد و پس از واکنش خود به این کار ادامه می داد. تست زن از نظر آلرژی به گرده درخت و فندق هم مثبت بود.

نویسندگان گزارش عنوان می نمایند که این واکنش به حساسیت او به گرده درخت مربوط می گردد. بنابراین آنها نوشتند که قرار گرفتن در معرض شیره خام ممکن است به طور بالقوه در افرادی که حساسیت به گرده درختان یا آجیل دارند خطرناک باشد و بنابراین باید به این بیماران توصیه گردد که از خوردن شیره افرای خام خودداری نمایند اما گزارش های جدیدتری وجود ندارد.

اگر می دانید یا مشکوک هستید که آلرژی به گرده درخت دارید، با پزشک خود در خصوص اینکه آیا مصرف شیره خام یا شربت افرا برای شما بی خطر است یا خیر صحبت کنید.

اثرات نامطلوب

مصرف بیش از حد شکر اشکالاتی دارد حتی قندهای طبیعی مانند عسل یا شربت افرا. در حالی که شربت افرا آنتی اکسیدان ها را فراهم می نماید، کالری هنوز از قند (ساکارز) می آید و فیبری ندارد. علاوه بر اثرات پزشکی بالقوه مصرف بیش از حد شکر، کسانی که قند بیش از حد مصرف می نمایند ممکن است مسائل دندانی را تجربه نمایند.

در نوامبر 2015، انجمن دندانپزشکی آمریکا رسماً توصیه سازمان بهداشت جهانی را برای محدود کردن مصرف شکر اضافه شده به کمتر از 10 درصد کالری دریافتی روزانه تأیید کرد. این سازمان شرح می دهد که قندهای اضافه شده باعث ترویج باکتری ها و اسیدهای ناسالم در دهان می شوند. اسید به دندان ها آسیب می رساند و باعث ایجاد حفره یا فرسایش می گردد.

هنگام انتخاب مواد غذایی در خواربارفروشی، برچسب مواد تشکیل دهنده روی غذاهای بسته بندی شده را آنالیز کنید. از ژانویه 2021، سازمان غذا و دارو از تولیدنمایندگان می خواهد که هم شکر و هم شکر افزوده را در برچسب حقایق تغذیه لیست نمایند. وقتی در حال مطالعه برچسب های تغذیه برای جستجوی قندهای افزوده هستید، ممکن است شربت افرا را مشاهده کنید. به عنوان یک ماده تشکیل دهنده مهم است به یاد داشته باشید که شربت افرا می تواند مانند سایر شیرین نماینده ها مانند شربت ذرت یا شربت آگاو یک قند افزوده باشد.

در نهایت، افراد مبتلا به دیابت باید به ویژه در مصرف غذاهای پر کربوهیدرات مراقب باشند. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 برای جلوگیری از هایپرگلیسمی احتیاج به حفظ سطح قند خون سالم دارند.

کربوهیدرات ها، از جمله شربت افرا، می توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون شوند. اگر مبتلا به دیابت هستید، با یک متخصص تغذیه معتبر یا یک متخصص دیابت همکاری کنید تا معین کند که آیا گنجاندن شربت افرا در رژیم غذایی شما بی خطر است یا خیر.

انواع

شربت افرا چهار دسته است و هر کدام از نظر رنگ و طعم متفاوت هستند.

انواع شربت افرا

  • شربت افرای طلایی روشن ترین رنگ است و طعم ملایمی دارد. از شیره ای که در ابتدای فصل شکرک زدن برداشت می گردد به دست می آید. شربت افرای طلایی را می توان روی پنکیک یا روی بستنی، ماست یا بلغور جو دوسر پخته استفاده کرد.
  • شربت افرای کهربا کمی تیره تر است و طعم کامل تری دارد. شربت افرا کهربا را می توان در دستور العمل های دسر یا در وینیگرت (نوعی سس با روغن و سرکه) استفاده کرد.
  • شربت افرای تیره طعمی کاراملی دارد و اغلب در غذاهای شور، شیرینی پزی و سس ها استفاده می گردد.
  • شربت افرای بسیار تیره از شیره برداشت شده در خاتمه فصل شکرک زدن به دست می آید. طعمی غنی، متمایز و بارزتر دارد که برای لعاب و سس عالی است.

درجه بندی

شربت افرا درجه بندی می گردد. شربت افرا درجه A نوعی است که در فروشگاه ها به فروش می رسد. به جز تغلیظ شیره افرا نباید از هیچ روش دیگری به دست آید. سایر الزامات عبارتند از:

  • نمی تواند هیچ بو یا طعم ناخوشایندی داشته باشد.
  • نمی تواند حاوی هیچ کدری باشد.
  • باید بدون تخمیر باشد.
  • باید بدون رسوب باشد.
  • باید طعم افرا داشته باشد که مشخصه کلاس رنگ آن باشد.
  • باید رنگ یکنواخت داشته باشد.

چه وقتی برترین است

شربت افرا در بهار سرو می گردد اما معمولاً در تمام طول سال در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی موجود است.

ذخیره سازی و ایمنی مواد غذایی

ماندگاری شربت افرا می تواند به ظرفی که در آن بسته بندی می گردد بستگی داشته باشد. طبق گفته وزارت کشاورزی آمریکا، شربت افرای خالص در یک ظرف شیشه ای در صورتی که در انبار نگهداری گردد می تواند چهار سال پس از تاریخ خرید دوام بیاورد. هنگامی که در یخچال نگهداری می گردد می تواند به طور نامحدود دوام بیاورد.

شربت افرا در یک ظرف پلاستیکی احتمالاً دو سال از تاریخ خرید در انبار نگهداری می گردد و حدود 18 تا 24 ماه اگر در یخچال نگهداری گردد.

نحوه تهیه

روش های مختلفی برای استفاده از شربت افرا وجود دارد. البته روی پنکیک طعم فوق العاده ای دارد اما می توانید این شیرین نماینده را روی بستنی، ماست یونانی یا جو دوسر پخته نیز بریزید. شما بعلاوه می توانید از شربت افرا به جای شکر یا سایر شیرین نماینده ها در دستور العمل ها بهره ببرید.

هنگام پخت و پز با شربت افرا، تنظیمات باید بر اساس دستور پخت انجام گردد. اگر از شربت افرا به جای شیرین نماینده های مایع دیگری (مانند عسل، شربت ذرت یا ملاس) استفاده می کنید، می توانید به مقدار مساوی از شربت افرا بهره ببرید.

هنگام استفاده از شربت افرا به جای شکرهای گرانول (مانند شکر سفید یا شکر قهوه ای) برای هر فنجان شکری که دستور غذا احتیاج دارد، از 2/3 فنجان شربت افرا بهره ببرید. بعلاوه ممکن است لازم باشد مقدار مایع دستور غذا را کمی کاهش دهید. کارشناسان توصیه می نمایند که دمای پخت و پز را نیز حدود 25 درجه فارنهایت کاهش دهید.

منبع:

verywellfit

منبع: هفت گنج

به "خواص سلامتی و هر آنچه که باید درباره شربت افرا بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص سلامتی و هر آنچه که باید درباره شربت افرا بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید