دندان دردهای سینوسی

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، چندی پیش، دندانپزشک یکی از دندان های آسیای فک بالای من را کشید. در همان زمان دندانپزشکم گفت چون ریشه دندان داخل سینوس بوده، بر اثر کشیدن آن به دیواره سینوس آسیب رسیده است و به همین دلیل ممکن است مشکل سینوس پیدا کنم. از آن موقع تا به امروز، در همان سمت صورتم دچار مشکل شده ام. لثه ها و دندان هایم در آن

دندان دردهای سینوسی

دندان دردهای سینوسی

چندی پیش، دندانپزشک یکی از دندان های آسیای فک بالای من را کشید. در همان زمان دندانپزشکم گفت چون ریشه دندان داخل سینوس بوده، بر اثر کشیدن آن به دیواره سینوس آسیب رسیده است و به همین دلیل ممکن است مشکل سینوس پیدا کنم. از آن موقع تا به امروز، در همان سمت صورتم دچار مشکل شده ام. لثه ها و دندان هایم در آن قسمت حساس شده و حتی چشم راستم هم قرمز و دردناک است؛ آیا همه این مسائل به دلیل کشیدن یک دندان به وجود آمده؟ آیا واقعا ریشه دندان من داخل سینوس بوده؟ آیا این امر طبیعی است؟... چنین سوالاتی درباره ارتباط میان دندان و سینوس برای برخی افراد پیش می آید. در اینجا سعی می کنیم تا حدی به این سوالات پاسخ دهیم.

سینوس ها، حفره هایی خالی از هوا هستند که در قسمت های مختلف در داخل استخوان های سر قرار دارند. این سینوس ها شامل سینوس های فک بالا، سینوس پیشانی و سینوس هایی در محدوده استخوان بینی هستند. وظایف متعددی برای آنها در نظر گرفته شده است. یکی از مهم ترین وظایف آنها ایجاد مخاط است. مخاط سبب شست و شوی دیواره های سینوس و برداشتن ذرات گرد و غبار و باکتری ها می گردد. علاوه بر ایجاد مخاط، مرطوب کردن هوای استنشاقی، افزایش طنین صوت و کاهش وزن استخوان جمجمه هم از سایر وظایف سینوس ها است.

میان این سینوس ها، سینوس فک بالا عظیم ترین آنها است. این سینوس ها در دو طرف بینی در بالای دندان های آسیای فک بالا قرار گرفته اند و از جهت ارتباط نزدیک آن با دندان ها، در این بحث به همین موضوع می پردازیم.

سینوس یا دندان؟

سینوس ها از طریق مجرایی با بینی و گلو در ارتباط اند. گاهی به دلایل متعدد، این راه بسته می گردد و مایع ساخته شده در سینوس نمی تواند تخلیه گردد. همین امر موجب می گردد که این مایع عفونی گردد و سینوزیت (التهاب سینوس) به وجود بیاید.

سینوزیت بیماری شایعی است و یکی از موارد عمده مصرف آنتی بیوتیک در بیماران به شمار میرود. دلیل های زیادی برای آن شناخته شده است مانند عوامل حساسیت زا، تحریکات شیمیایی و دندان عفونی فک بالا. در بسیاری موارد، ریشه دندان های آسیای عظیم و یا آسیای کوچک فک بالا تا داخل سینوس امتداد یافته اند. این امر موجب می گردد هنگام التهاب سینوس علایم درد دندان به وجود بیاید و گاهی هم در موارد عفونت دندان، علایم سینوزیت ایجاد گردد. از آنجا که یکی از علایم سینوزیت، درد دن دندان ها است، بسیاری از بیماران و حتی پزشکان یا دندانپزشکان درباره منشا و دلیل اصلی درد گمراه می شوند. اما تشخیص اینکه این درد، درد سینوس است یا دندان احتیاج به معاینه دقیق از سوی پزشک یا دندانپزشک دارد. لمس استخوان فک بالا، آنالیز دندان های فک بالا برای تشخیص منشا احتمالی دندانی، تهیه نگاره های رادیوگرافی و تاریخچه سابقه سینوزیت در فرد می تواند پزشک را هدایت کند که دلیل اصلی درد بیمار را بیابد.

مسائل سینوسی

علاوه بر مواردی که ذکر شد، مشکل سینوس می تواند موجب گردد که بیمار تنفس دهانی داشته باشد و این امر به ایجاد دهان خشک منجر می گردد. در چنین شرایطی محیط مناسب برای رشد بیشتر باکتری ها به وجود می آید و مشکل بیمار تشدید می گردد. از طرفی اگر ریشه دندان های آسیای فک بالا داخل سینوس قرار گرفته باشند، کشیدن این دندان ها ممکن است سبب ایجاد سوراخی در سینوس گردد که می تواند برای بیمار مشکل ساز باشد. چنین زخمی گاهی احتیاج به درمان ندارد و خودش ترمیم می گردد اما در مواردی که بازشدگی سینوس وسیع باشد، برای بستن آن احتیاج به جراحی وجود دارد. برای اینکه چنین مسائلی رخ ندهند، باید حتما پیش از کشیدن هر دندانی، به خصوص دندان های بالا، یک نگاه رادیوگرافی تهیه کرد تا تعیین گردد ریشه دندان داخل سینوس قرار گرفته است یا نه.

چند راهکار

شکستگی های دندان، سینوزیت، دندان قروچه، پوسیدگی شدید دندان، بیماری های لثه و مشکل در مفصل گیجگاهی - فکی همگی می توانند سبب درد در محدوده فک بالا شوند. با معاینه دقیق می توان دلیل اصلی درد را پیدا کرد و در صدد درمان آن برآمد. در اینجا فرض می کنیم که منشا اصلی درد، سینوس ها هستند و به ذکر برخی درمان های آن می پردازیم.

اگر سینوزیت شما طولانی مدت شد (بیش از چهار هفته به طول انجامید) باید حتما به پزشک مراجعه کنید. چون دندانپزشک نمی تواند سینوزیت را وقتی دلیل دندانی ندارد، درمان کند.

بسیاری از عفونت های سینوس علل ویروسی دارند و با ضداحتقان ها درمان می شوند. این داروها به صورت خوراکی و یا قطره های بینی موجود هستند و التهاب سینوس را کاهش داده و به تخلیه آنها یاری می نمایند.

در برخی موارد که دلیل اصلی بیماری آلرژی (حساسیت) است، داروهای ضدحساسیت مفیدند. این داروها هم به صورت های خوراکی یا قطره های بینی در دسترس هستند.

در موارد حساسیت، تا حد امکان محیط خود را مرطوب نگه دارید و هنگام خواب سرتان را بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا به تخلیه سینوس یاری کند تا حد امکان هم از آلودگی ها، به خصوص دود سیگار دوری کنید.

در برخی موارد، دلیل سینوزیت های مکرر، مشکل یا نقص در استخوان دیواره بینی است. در این موارد گاهی احتیاج به جراحی برای برطرف مشکل وجود دارد.

در مواردی که سینوس عفونی شده است، گاهی احتیاج به مصرف آنتی بیوتیک وجود دارد که با دستور پزشک باید مصرف گردد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "دندان دردهای سینوسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندان دردهای سینوسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید