خبرنگاران مودی:هند از فرایند صلح افغانستان حمایت می نماید

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، دهلی نو-خبرنگاران- نخست وزیر هند در ملاقات رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت دهلی نو از فرایند صلح و گفت وگوهای دولت این کشور با طالبان برای دستیابی به صلح حمایت می نماید.

خبرنگاران مودی:هند از فرایند صلح افغانستان حمایت می نماید

به گزارش خبرگزاری ای ان آی هند،ناراندرا مودی نخست وزیر هند در این ملاقات که دهلی نو برگزار گردید بر تامین امنیت منافع اقلیت ها،زنان و اقشار آسیب پذیر در فرایند صلح افغانستان تاکید نمود.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پس از این ملاقات در توئیتی نوشت در ملاقات با مودی در خصوص آخرین تحولات فرایند صلح افغانستان گفت وگو کردم .

عبدالله عبدالله روز سه شنبه 6 اکتبر (15 مهر) در سفری چهار روزو وارد هند شد تا در خصوص فرایند صلح کشورش، ایجاد روابط همکاری های منطقه ای و بین المللی با مقامات هند ملاقات و گفت و گو داشته باشد. وی به دنبال کسب حمایت بیشتر کشورهای منطقه از مذاکرات صلح افغانستان است.

وی هفته گذشته نیز سه روز به پاکستان سفر کرد و با صدراعظم، رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و سایر مقام های پاکستانی در خصوص کوشش های صلح افغانستان گفت و گو کرد

عبدالله عبدالله پیش از سفرش به هند، در توییتی ،هند را همکار راهبردی افغانستان توصیف نموده و نقش دهلی نو در تداوم صلح در افغانستان را حیاتی دانسته بود.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان روز گذشته با اجیت دووال مشاور امنیت ملی هند ملاقات و گفت و گو کرد. مشاور امنیت ملی هند در این ملاقات به عبدالله عبدالله اظهار داشت که هند خواستار یک افغانستان عاری از گروه های تروریستی است.

هند نگران امنیت اقلیت های مذهبی افغانستان از جمله پیروان سیک در این کشور است. به همین دلیل وزیر امور خارجه هند در مراسمی اظهار داشت: در فرایند صلح افغانستان منافع اقلیت ها، زنان و اقشار آسیب پذیر جامعه باید حفظ گردد و مسئله خشونت در سراسر کشور و همسایگی آن باید به طور موثر حل گردد.

سیاست هند در قبال فرایند صلح افغانستان این گونه است که رهبری افغانستان باید تحت مالکیت و کنترل افغان ها باشد و به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته گردد.

دهلی نو شریک مهم در توسعه و پیشرفت افغانستان است و تعداد زیادی پروژه زیربنایی مانند سد دوستی هند و افغانستان در استان غربی هرات و همچنین مجلس افغانستان در پایتخت کابل را احداث نموده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران مودی:هند از فرایند صلح افغانستان حمایت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مودی:هند از فرایند صلح افغانستان حمایت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید