بارندگی ها کم آبی کشور را جبران کرد؟

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با بیان اینکه بارندگی های اخیر تا حد چشمگیری به بهترشدن شرایط آبخوان ها در بعضی استان ها شده که برف بیشتری دریافت نموده اند، گفت: با وجود کمبود 20 میلیمتری بارندگی ها نسبت به بلندمدت با ذوب ذخایر برفی، بارندگی ها بیشتر از میانگین بلندمدت می شوند.

بارندگی ها کم آبی کشور را جبران کرد؟

به گزارش ایسنا، آبخوان ها همان سفره های آب زیرزمینی هستند که در حوزه های آبخیز قرار دارند. در واقع آبخوان داری به معنای مدیریت آبخوان ها است. اراضی دشت ها در آبخوان ها قرار گرفته اند و چاه های حفر شده در دشت ها از آبخوان ها بهره برداری می نمایند.

در پی حفر بی رویه چاه و برداشت زیاد آب از آبخوان ها و کاهش سطح آب های زیرزمینی مسائل بسیار زیادی همانند فرونشست زمین را به وجود آورده است، اما بارندگی های اخیر تاحدودی به بهبود شرایط آبخوان ها یاری نموده است و به گفته رضا بیانی- مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران - پیش بینی می گردد که در امسال آبخوان ها در استان هایی همانند شمال خراسان رضوی، خراسان شمالی، ناحیه رویشی زاگرس و استان های آذربایجان شرقی و غربی و برترین شرایط خود برسند.

رضا بیانی، با توجه به بارندگی های اخیر درباره مقدار بارندگی ها و ذخایر آب در آبخوان ها اظهار کرد: مقدار بارندگی های کشور تا به امروز بدون در نظر گرفتن برف های ذوب نشده نزدیک به 100 میلیمتر ثبت شده این در حالیست که میانگین بارندگی ها در بلندمدت حدود 120 میلیمتر است بنابراین در حال حاضر نسبت به بلندمدت حدود 20 میلیمتر کمبود بارش داریم، اما اگر ذخایر برفی نیز ذوب شوند، پیش بینی می گردد که مقدار بارندگی ها بیشتر از میانگین بلندمدت گردد.

وی اضافه نمود: محدوده خط برف کشور در حال حاضر 40 میلیون هکتار است، در صورتی که طی چهار سال گذشته مساحتی که در کشور برف دریافت می کرد 14 میلیون هکتار بود و اگر میانگین ارتفاع برفی که در کشور ثبت شده است نزدیک به 50 سانتیمتر باشد، در 40 میلیون هکتار، میلیارد ها لیتر آب به صورت برف ذخیره می گردد.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با تاکید بر نفوذ آب های زیرزمینی در آبخوان ها به وسیله پوشش گیاهی، جنگل کاری، جنگل های طبیعی در کشور بعلاوه اراضی دیم موجود به عنوان مسئله ای مهم اظهار کرد: با توجه به بارندگی های کشور شرایط برای کشاورزی دیم می تواند دوباره فراهم گردد و حتی می توانیم از بذر هیبرید برای فراوری گندم استفاده کنیم و با یاری آن در کاشت گندم به خودکفایی برسیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مناسب بودن بارندگی های اخیر به معنای پر شدن آبخوان ها و آب های زیرزمینی و برطرف کمبود آب است یا خیر؟ اظهار کرد: تقریبا 50 درصد از بارندگی ها تبخیر می گردد، 25 درصد به صورت روان آب و 25 درصد نیز در زمین نفوذ می نماید البته، چون بیشترین مقدار بارندگی در کشور در فصل زمستان رخ می دهد بنابراین مقدار تبخیر کمتر از 50 درصد است.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ادامه داد: عملیات آبخیزداری نیز در هر هکتار 520 متر مکعب آب نفوذ می دهد. جنگل ها و عرصه های مرتعی نیز که مساحت آن ها حدود 82 میلیون هکتار است. حدود 50 میلیون هکتار از این مقدار، عرصه های مرتعی درجه یک و درجه دو هستند و در هر هکتار مرتع نیز نزدیک به 500 تا 2500 مترمکعب آب نفوذ می نماید.

بیانی با تاکید بر درجه یک و دو بودن بیشتر مراتع کشور گفت: باتوجه به مقدار بارش برف و باران طی زمستان، برف و باران در برخورد به پوشش گیاهی با سرعت کمتری جاری می شوند بنابراین به تدریج در خاک نفوذ می نمایند.

وی ادامه داد: پیش بینی می گردد که در امسال آبخوان ها در استان هایی همانند شمال خراسان رضوی، خراسان شمالی، ناحیه رویشی زاگرس و استان های آذربایجان شرقی و غربی به برترین شرایط خود برسند.

بیانی در سرانجام توضیح داد: در حال حاضر نیز آب های پشت سد تقریبا به 40 درصد رسیده است و با بارندگی ها، روان آب ها و ذوب برف ها شرایط بهتر می گردد و پیش بینی می گردد که بارندگی ها در زمستان جاری نسبت به بلندمدت و سال های گذشته بهتر باشد.

منبع: فرارو

به "بارندگی ها کم آبی کشور را جبران کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارندگی ها کم آبی کشور را جبران کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید