این 6 کشف بزرگ باستان شناسان، مسیر تاریخ را عوض کرد

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، در کنار شهر پمپئی، 15 هزار ورقه چرمی و پاپیروس دریای مرده، ارتش سفالی چین، مقبره شگفت انگیز توت آنخ آمون، کنوسوس، قدیمی ترین شهر اروپا و غار آلتامیرا از جمله بزرگترین کشفیات باستان شناسان در طول 300 سال اخیر بوده است.

این 6 کشف بزرگ باستان شناسان، مسیر تاریخ را عوض کرد

وبلاگ آمیتیس تک | در طول سه قرن اخیر داده های شگفت انگیزی به وسیله باستان شناسان سراسر دنیا در حفاری ها کشف شده است. اما تعدادی انگشت شماری از آن ها به کشف گسترده ای از داده های تاریخی منجر شده است. مثلا تصویر کنید که تنها در شهر پمپئی 2 هزار جسد و حجم عظیمی از حیوانات اهلی مدفون شده در مواد مذاب کشف شد.

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک ، در کنار شهر پمپئی، 15 هزار ورقه چرمی و پاپیروس دریای مرده، ارتش سفالی چین، مقبره شگفت انگیز توت آنخ آمون، کنوسوس، قدیمی ترین شهر اروپا و غار آلتامیرا از جمله بزرگترین کشفیات باستان شناسان در طول 300 سال اخیر بوده است.

1. پمپئی

ظهر روز 24 آگوست 79 پس از میلاد، هنگامی که کوه وزوویوس منفجر شد، ساکنان پمپئی از جشن های آگوستوس لذت می بردند، اما تقریباً 2000 نفر از جمعیت این شهر، در اثر گرمای شدید جان خود را از دست دادند. طبق اعلام دانشمندان، جریان های گاز و خاکستر پیروکلاستیک که با سرعت 50 مایل در ساعت در دمای 1300 درجه فارنهایت حرکت می کرد، در عرض چند ساعت شهر پمپئی را فراگرفت.

پمپئی به سادگی و در عرض چند ساعت زیر هفت متر آوار ناپدید شد و در یک لحظه در زمان محصور شد. در نهایت سال 1709 باستان شناسان آرام آرام اسرار شگفت انگیز شهر پمپئی را بر ملا کردند و این حفاری ها تا سال 1860 ادامه یافت. درست در زمانی که باستان شناس ایتالیایی، جوزپه فیورلی، طرحی برای کاوش های آینده ابداع کرد.

2. طومار های دریای مرده و سنگ روزتا

همه یافته های بزرگ باستان شناسی شامل معماری یا حفاری های زیرزمینی نیستند، بلکه بعضی از این داده های باستانی بزرگ در زیر آب ها کشف شده است. مثلا اولین سنگ روزتا، در دلتای نیل در سال 1799 کشف شد. یک تخته گرانودیوریت 44 اینچی که متعلق به 196 قبل از میلاد بود و کشف آن سبب شد تا دانشمندان بعضی اسرار عجیب مصر باستان را رمزگشایی و درک ما از این تمدن باستانی را کاملا دگرگون نمایند.

بعلاوه 15 هزار طومار چرمی و پاپیروس دریای مرده که به طومار های غار های قمران نیز معروفیت دارند، بین سال های 1947 تا 1956 میلادی در کرانه شمال غربی دریای مرده در نزدیکی وادی قمران کشف شدند. طومار هایی که احتمالاً بین 100 سال قبل از میلاد تا 68 پس از میلاد نوشته شده اند و حاوی متون مقدس یهودیان باستان است و بینش و اعمال یهودیان باستان پیش و پس و در طول حیات حضرت عیسی (ع) را ارائه می دهند.

3. ارتش سفالی

در سال 1974، شهروندان استان هانشی در شمال غربی چین در حال حفر چاه بودند که مجسمه سفالی عجیبی به ارتفاع حدود 5 فوت پیدا کردند. اما در آنالیز دقیق تر معین شد که این تنها یکی از 8000 مجسمه سفالی عجیب است. البته علاوه بر این مجسمه های انسانی، 150 اسب سواره نظام در مقدار واقعی و 520 اسب دیگر که 130 ارابه را می کشیدند، در محوطه تاریخی هانشی پیدا شد.

جالب است بدانید که این ارتش 8 هزار نفره در یک مایلی استراحتگاه امپراتور کین قرار داشت که او نیز در سال 210 قبل از میلاد درگذشت. در میان مجسمه ها، نسخه های کپی شده از چهره مقامات دولتی و وسایل تفریح نماینده وجود داشت که احتمالاً برای همراهی امپراتور در زندگی پس از مرگ (باور مردم باستان) بودند. هر یک از سربازان این ارتش از نظر فیزیکی متفاوت هستند و تخمین زده می گردد که تیمی متشکل از 700 هزار نفر در طول سال ها این 8 هزار مجسمه را ساخته اند.

4- مقبره توتانخ آمون

در سال 1922 هاوارد کارتر، باستان شناس انگلیسی، مقبره ای را در زیر صحرای مصر کشف کرد و در طول دو سال، اسرار داخل آن را برملا کرد. در داخل یکی از اتاق های مقبره، نقاشی ها و سنگ نوشته های هیروگلیف و تابوت گذاشته شده بود. داخل این تابوت نیز، دو تابوت دیگر وجود داشت کهتابوت نهایی از طلا ساخته شده بود. پس از جداسازی تابوت ها معین شد که در داخل واپسین تابوت، پادشاه توت آنخ آمون، با نقاب دقیق در حالت مومیایی نگهداری می گردد.

پس از کشف این مقبره، فهمیدیم که توت آنخ آمون در سال 1332 قبل از میلاد و در 9 سالگی فرعون مصر شد؛ درست در زمانی که مصر با پادشاهی نوبیا در حال جنگ بود. شاید شگفت انگیزتر از همه این باشد که، چون شاه توت آنخ آمون وارثی نداشت، به خاک سپرده شد و جانشینان اش او را فراموش کردند. 300 سال پس از مرگ او نیز مکان مقبره نه تنها فراموش شد، بلکه روی مقبره او بنا های دیگری ساخته شد.

5. کنوسوس قدیمی ترین شهر اروپا

درک معاصر ما از ماقبل تاریخ اروپا و مدیترانه شرقی تقریباً به محقق و باستان شناس مشهور سر آرتور ایوانز مربوط می گردد. در حقیقت پس از حفاری های گسترده ای که در سال 1900 آغاز شد، ایوانز پیروز شد که کنوسوس، قدیمی ترین شهر اروپا را کشف کند.

کنوسوس، خانه معنوی پادشاه افسانه ای مینوس، پسر زئوس بود که با پاسیفا ازدواج کرد و پدر فایدرا، مادر مینوتور بود. در حقیقت، این شهر به وسیله تمدن پیشرفته عصر برنز، مینوی حدود 7000 سال قبل از میلاد ساخته شد و یکی از اولین نمونه های تمدن های اژه بود.

کاخ کنوسوس در قلب این شهر قرار گرفته است و بین سال های 2000 تا 1580 قبل از میلاد ساخته شد، البته در حدود 1720 قبل از میلاد، یک زلزله هولناک، شهر را با خاک یکسان کرد و دوباره کاخ بازسازی و در سال 1375 قبل از میلاد رها شد.

در خصوص پیشرفت این تمدن نیز، به احتمال زیاد به وسیله نبردی که مینوی ها را درنوردید، آن ها با مفرغ، سفال، منسوجات آشنا بودند و حتی خط هیروگلیف را فراگرفتند که به آن ها اجازه داد با مصریان تجارت نمایند.

6. غار آلتامیرا

نگاه کن بابا، گاوها!. این جمله جاودانه ماریا سانز دو ساتوولا هشت ساله، باعث شد تا در سال 1879 غار آلتامیرا به وسیله پدرش دختر مارسلینو سانز د ساوتولا، کشف گردد. غاری در 30 کیلومتری غرب شهر سانتاندر، در شمال کشور اسپانیا که او به تازگی آغاز به حفاری کف آن نموده بود و با یاری دختر 8 ساله اش پیروز به کشف تصاویر حیوانات نقاشی شده روی در دیوار ها و سقف آن شد. بعد ها محققان به این نتیجه رسیدند که این نقاشی ها بین 11 هزار تا 21 هزار قدمت دارند و مربوط به عصر حجر هستند.

جالب اینجاست ورودی غار برای هزاران سال به خاطر ریزش سنگ مهر و موم شده بود. اما با گذشت زمان دهانه غار موجدار به طول 970 فوت نمایان شد و اکنون اعتقاد بر این است که این غار خانه دو گروه پارینه سنگی، سولوتره و ماگدالینی بوده است. علاوه بر این کیفیت آثار هنری موجود در این غار، در مقایسه با استاندارد های معاصر، شگفت انگیز است.

منبع: فرادید

به "این 6 کشف بزرگ باستان شناسان، مسیر تاریخ را عوض کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این 6 کشف بزرگ باستان شناسان، مسیر تاریخ را عوض کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید