این سَم خوردنی نیست، اما کشنده است!

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، همه ما از افراد یا موضوعاتی بیزار هستیم. اما برخی از افراد به مرحله ای می رسند که از دیگران یا شرایطی خاص چنان آزرده می شوند یا صدمه می بینند که بیزاری شان یک مرحله بالاتر رفته و به نفرت می رسد.

این سَم خوردنی نیست، اما کشنده است!

احساس نفرت، ادامه زندگی و تعامل روزانه با مردم را سخت و سخت می کند و برای کنترل آن باید ترفند هایی بیاموزیم.

دلایل احساس نفرت

افراد به دلایل مختلف از دیگران متنفر می شوند. از مهم ترین این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اضطراب: اضطراب موجب ترس، وحشت، تحریک پذیری و حتی عصبانیت می شود. اضطراب طولانی و مزمن فرد را به خشم های کنترل نشده هدایت کرده و باعث احساس تنفر در او می شود.

اضطراب اجتماعی: اضطراب اجتماعی تعامل با مردم را سخت می کند و در درازمدت منجر به احساساتی، چون عصبی بودن، ترس، خجالت و پریشانی می شود. برخی از افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی ممکن است به موقعیت های اجتماعی که از پس آن ها برنمی آیند با خشم و نفرت واکنش نشان دهند.

شخصیت درونگرا: درحالی که برخی از افراد برونگرا هستند و با دیگران صمیمانه رفتار می کنند و تعامل بسکمک با افراد دارند، برخی دیگر تنهایی را ترجیح می دهند. درواقع افراد درونگرا، ارتباط با دیگر افراد جامعه را خسته کننده می دانند و وقتی در موقعیت هایی قرار می گیرند که این منطقه امن خود را از دست می دهند، به شدت آزرده شده و احساس تنفر می کنند.

تفاوت های ایدئولوژیکی: تفاوت های سیاسی، مذهبی، فرهنگی یا باور ها و ارزش های اجتماعی ممکن است موجب خشم افراد شود و آن ها از افرادی که مانند آن ها نمی اندیشند، متنفر شوند. وقتی افراد در برابر افراد مخالف عقایدشان قرار می گیرند، احساساتی، چون خشم و در نهایت تنفر در آن ها به وجود می آید.

حسادت به داشته های دیگران: برخی از افراد ممکن است تصور کنند، منصفانه نیست دیگران دارایی های داشته باشند که او نمی تواند داشته باشد.

برتر دانستن خود یا تحقیر شدن: برخی از افراد، فرد یا گروهی را پست تر از خود می دانند و در دل از آن ها نفرت دارند. یا برعکس دیگران، او را تحقیر کرده و رفتار نامناسبی با او داشته اند. این افکار و احساسات موجب برانگیخته شدن تنفر می شوند.

علاوه بر دلایل فوق، برخی از افراد هم در خانه، کنار والدینی بزرگ شده اند که احساساتی پر از خشم و نفرت داشته اند یا در جامعه ای که در آن همیشه نفرت پراکنی می شود، زندگی می کنند. این رفتارها، آن ها را هم به سمت احساس نفرت از دیگران داشتن سوق می دهد و حتی گاهی به خوبی نمی دانند چرا از دیگران نفرت دارند.

عواقب نفرت داشتن از دیگران

1. اثرات منفی احساس نفرت روی جسم و روان

نفرت در مقایسه با احساسات ناخوشایند دیگر مثل، عصبانیت یا ناامیدی، احساسی بسیار قوی است و باعث می شود که فرد نتواند با دیگران ارتباط سازنده یا همدلی داشته باشد. همچنین نفرت موجب احساس انزجار از کسی یا چیزی می شود. اگر نتوانید با دیگران ارتباط موثر داشته باشید، به مرور از توانایی های شناختی و عاطفی تان کاسته می شود.

2. اثر منفی جسمی

تنفر، احساس ناخوشایندی است که انرژی عاطفی بسکمک را هدر می دهد. معمولا فردی که احساس تنفر دارد، برای رهایی از این حس عذاب آور و تسکین خود، دست به رفتار های ناسالم می زند. از این رفتار ها می توان به خوردن فست فود و خوراکی های مضر، مصرف نوشیدنی های الکلی یا سوء مصرف مواد اشاره کرد.

بیشتر مواقع احساس تنفر، فرد را از فعالیت های سالمی، چون ورزش، وقت گذراندن با خانواده و دوستان دور می کند.

درضمن این احساس مخرب، واکنش مبارزه یا فرار سیستم عصبی سمپاتیک فرد را تحریک می کند و این شرایط در درازمدت او را به بیماری های اضطراب مزمن و در نتیجه التهاب سیستماتیک مبتلا می کند؛ بنابراین احساس تنفر، بیش از اینکه به دیگران صدمه بزند، به روح و جسم فرد دارای این احساس ضربه های سختی می زند.

ترفند های مهار احساس نفرت

با چند ترفند ساده می توان احساس نفرت را مهار کرد و از عوارض آن در امان ماند:

پرهیز از تفکر همه یا هیچ: اگر تنفرتان از دیگران ریشه در اختلاف نظر با آن ها دارد، یادتان بماند که می توانید با دیگران اختلاف نظر داشته یا حتی از آن ها عصبانی باشید، اما احساس تنفر نکنید. چراکه به شدت مخالف باور های دیگران بودن به معنای بد بودن افرادی نیست که با آن ها مخالف هستید. به این نوع تفکر، همه یا هیچ می گویند که کاملا غیرمنطقی است. دایم به خودتان یادآوری کنید، نفرت تان به موضوع و باور مورد نظر مرتبط است و ربطی به شخص معتقد به آن باور ندارد.

پرهیز از تعمیم: اگر نفرت شما از دیگران، متوجه گروهی از افراد از نژاد، منطقه یا مذهب خاصی باشد، رفتارتان کاملا غیرمنطقی است. زیرا در حال تعمیم دادن هستید. نمی توان گروهی از افراد را در دسته بدها قرار دهید و مردم را براساس ویژگی های جمعیت شناختی و جغرافیایی قضاوت کنید.

تمرین همدلی: توجه به نکات ظریف و همدلی با دیگران پادزهر افکار غیرمنطقی است. خیلی مهم است که درک کنید، افراد بد یا خوب نیستند. اگرچه کار آسانی نیست، هر بار که به رفتار یا باور فردی فکر می کنید، خودتان را جای او بگذارید. همانطور که شما برای باور ها و رفتار های خود دلایلی دارید، دیگران هم دلایل خود را دارند.

مراقبت از خود: برطرف ساختن نیاز های خود را در اولویت اول خود قرار دهید. مثلا، اگر دایما مضطرب هستید، پس باید تغییری در زندگی تان ایجاد کنید و مهارت های بهتر مقابله با اضطراب را بیاموزید. اگر درونگرا هستید، پس باید حد و مرز هایی معین کنید و برای دیگران خطوط قرمزتان را معین کنید. بدین ترتیب احساس آرامش بیشتری می کنید و کمتر گرفتار احساس مخرب نفرت می شوید.

مشاوره و درمان: اگر نمی دانید چرا گاهی اوقات یا همیشه از کسی یا چیزی متنفر هستید، نزد مشاور و روانشناس رفته و مشکل تان را با او مطرح کنید. با کمک او می توانید احساسات خود را کاملا درک کرده و دریابید چرا احساس نفرت دارید. درضمن این روش به شما کمک می کند، با دیگران همدلی بیشتری داشته باشید و روابط سالمی با آن ها برقرار کنید. در عین حال توانایی مهارت های مقابله با احساس نفرت را هم بهتر داشته باشید.

با استفاده از ترفند های فوق می توانید جسم و روح تان را از صدمات احساس تنفر در امان نگهدارید.

منبع: فرارو

به "این سَم خوردنی نیست، اما کشنده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این سَم خوردنی نیست، اما کشنده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید