گادفادرها تک شاخ ندارند

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، بیش از 14هزار استارتاپ در ایتالیا فعالیت می نمایند. این استارتاپ ها در مجموع برای بیش از 70هزار نفر اشتغال زایی نموده اند و تا به امروز 1.4میلیارد یورو درآمدزایی داشته اند.

گادفادرها تک شاخ ندارند

ایتالیا سرزمین دانته، لئوناردو داوینچی و آدم های بزرگ زیادی است. این کشور با بیش از 50 اثر ثبت شده در میراث دنیای یونسکو که هر فردی را شگفت زده می نمایند، در حوزه استارتاپی هم گام هایی را برداشته است اما نه آنچنان که درخور تاریخ مشهور آن باشد. به نظر می رسد که این کشور محبوب هر چقدر که در ساخت گادفادر و مافیا پیروز بوده، به همان مقدار روند غیرشفافی که داشته، موجب شده تا استارتاپ های خیلی بزرگی در آن شکل نگیرند. در گزارش پیش رو، به آنالیز زیست بوم استارتاپی ایتالیا پرداخته ایم و آینده ای که پیش رو دارد.

زیست بوم استارتاپی کشور ایتالیا اگرچه تا به امروز رشد شگفت انگیزی را تجربه ننموده، اما در حال شکوفایی است. براساس داده های وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا در آوریل 2022، بیش از 14هزار استارتاپ در این کشور در حال فعالیت هستند. این استارتاپ ها در مجموع برای بیش از 70هزار نفر اشتغال زایی نموده اند و تا به امروز 1.4میلیارد یورو درآمدزایی داشته اند.

ایتالیا هشتمین اقتصاد بزرگ دنیا و سومین اقتصاد بزرگ در اتحادیه اروپا، اگرچه با هنر، غذا و تاریخ غنی خود شناخته می گردد، ولی زیرساخت های تثبیت شده ای برای تحقیق و توسعه، نوآوری و طراحی را هم به صاحبان مشاغل ارائه می دهد. موقعیت جغرافیایی اش قابل توجه است و آن را به یک مرکز لجستیک استراتژیک و دروازه ای برای ورود به بازار اروپا تبدیل نموده است. ایتالیا کشوری پیشرفته دارای زیرساخت های گسترده صنعتی، تاریخی و فرهنگی غنی با چندین محصول صادراتی مرغوب است. اندازه فراوری ناخالص داخلی (GDP) این کشور تا 3هزار تریلیون دلار است. تحلیلگران انتظار دارند که فراوری ناخالص داخلی ایتالیا تا خاتمه سال 2022 به 2هزار میلیارد دلار برسد.

اقتصاد ایتالیا

ایتالیا اقتصاد گسترده ای دارد به گونه ای که منطقه ها شاقتصادی عمدتا بر مواد غذایی، منسوجات، ماشین آلات، پوشاک، کفش و سرامیک تمرکز دارند و تمرکز منطقه ها جنوبی بر کشاورزی، فراوری و گردشگری است. امتیاز اقتصادی این کشور 65.4 است که اقتصاد آن را در رتبه 57 آزاد در شاخص سال 2022 قرار می دهد و در بین 45 کشور منطقه اروپا در رتبه 33 قرار گرفته است و امتیاز کلی آن کمتر از میانگین منطقه اما بالاتر از میانگین دنیای است.

موانع رشد استارتاپ ها در ایتالیا

تعجب آور نیست که ایتالیا تنها یک استارتاپ تک شاخ دارد، زیرا سومین اقتصاد بزرگ در منطقه یورو هنوز بعضی از مسائل قدیمی خود را که مانع همسویی آن با پیشرفته ترین پارامترهای اروپایی می گردد، رفع ننموده است. بوروکراسی بیش از حد، نوآوری ناکافی، مشکل در جذب سرمایه خارجی و قوانین ناقص و دست وپاگیر از جمله این مسائل هستند که مانع شده اند تا این کشور زیبا و محبوب، استارتاپ های بزرگی در حد کلاس دنیای داشته باشد. نتیجه این مسائل این شده که این کشور الان یک تک شاخ دارد.

داشتن استارتاپ های تک شاخ نشانه های زیادی از اقتصاد و محیط کسب وکار یک کشور نمایان می سازد. وقتی کشوری با قواعد و قوانین منعطف بستری را برای راه اندازی کسب وکار، جذب سرمایه از فعالان اقتصادی در داخل و خارج از کشورش فراهم می نماید، به راحتی و با گذشت چند سال، می تواند شاهد استارتاپ های بزرگی باشد که با رشد ارگانیک خود، جذابیت های لازم را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی ایجاد می نمایند.

مطالب مرتبط

تحولات در زیست بوم استارتاپی ترکیه

29 آبان 1400

امارات متحده عربی؛ ستاره استارتاپی خاورمیانه

16 آبان 1400

Scalapay تنها تک شاخ ایتالیا ست که در سال 2019 به وسیله سیمون مانچینی و جانی میتروفسکی تاسیس شد و ارزش آن طی کمتر از 3 سال از 1000میلیون یورو فراتر رفت و تنها در 2 دور تامین اقتصادی 700میلیون دلار سرمایه جذب کرد. این استارتاپ (اکنون خریداری کنید بعدا بپردازید)، یک برنامه پرداخت معوق بدون بهره است که به مشتریان این امکان را می دهد تا خرید فوری و آنی داشته باشند و طی 3 یا 4قسط در درگاه های تجارت الکترونیک این اقساط را پرداخت نمایند.

این سرویس برای مشتری نهایی کاملا رایگان است و تنها از خرده فروشان کمیسیون دریافت می نماید. در واقع مدل درآمدزایی این کسب وکار براساس دریافت کمیسیون از خرده فروش ها بنا شده است. قبل از Scalapay، این کشور 2 تک شاخ دیگر به نام های Yoox و Depop داشت اما آنها به دست سرمایه گذاران خارجی افتادند و تا حدودی هویت ایتالیایی خود را از دست داده اند. Depop، یک پلتفرم تجارت آنلاین برای پوشاک، لوازم جانبی و کفش دست دوم است که در لندن مستقر شده و با اینکه خاستگاه ایتالیایی دارد، اما دیگر نمی توان آن را ایتالیایی نامید.

دیگر استارتاپ های پیروز ایتالیا

MoneyFarm: یک پلتفرم آنلاین برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری است که خدمات مشاوره ارائه می دهد و به کاربران در مدیریت پورتفولیو براساس پروفایل ها و اهداف شان یاری می نماید. خدمات مشاوره را برای سرمایه گذاری در سهام، مدیریت بازنشستگی و مدیریت ثروت ارائه می دهد. بعلاوه دارای ابزارهایی برای ردیابی سرمایه گذاری است. سرمایه فعلی این استارتاپ 186میلیون دلار است.

Everli: یک بازار آنلاین است که مواد غذایی ارائه می دهد. این شرکت ادعا می نماید که کاربران می توانند به وسیله سوپرمارکت های مجاور محل کار یا زندگی شان، جست وجو نموده و محصولات خود را سفارش دهند و پس از آن تیم تحویل داخلی آنها محصولات را تحویل خواهند داد. برنامه آنها برای کاربران بازار آنلاین عرضه نماینده مواد غذایی است و ارزش فعلی آن 131میلیون دلار است.

Satispay: یک راهکار پرداخت مبتنی بر کیف پول برای مصرف نمایندگان ارائه می دهد. خدماتی مانند انتقال پول، شارژ تلفن همراه، پرداخت قبض و خرید آنلاین و آفلاین را ارائه می دهد. به وسیله برنامه ای که در هر دو دستگاه IOS و Android: در دسترس است، قابل دسترسی است. بعلاوه راهکار های POS یکپارچه ای را برای پذیرش پرداخت های آنلاین به مشاغل ارائه می دهد. ارزش فعلی این استارتاپ 125میلیون دلار است.

BacktoWork24: یک پلتفرم سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر سهام برای استارتاپ ها، SMEها و پروژه های املاک و مستغلات است. کاربران می توانند در ازای سهام شرکت در چندین بخش سرمایه گذاری نمایند. راهکار های مدیریت، تحلیل و بازاریابی کمپین را به کاربران ارائه می دهد. ارزش فعلی این استارتاپ 118میلیون دلار است.

حمایت دولت از زیست بوم استارتاپی ایتالیا

ایتالیا با اینکه چهارمین اقتصاد بزرگ در اروپا ست ولی در مقایسه با آلمان و فرانسه، آغاز نسبتا کندی در راه اندازی و رشد زیست بوم استارتاپی داشته و در رتبه 12 سرمایه گذاری خطرپذیر در اروپا قرار گرفته است. طی 5سال گذشته 3.6میلیارد یورو جمع آوری نموده و مجموع ارزش سازمانی استارتاپ های ایتالیایی 21میلیارد یورو ست که پس از ایرلند، لهستان، فنلاند و بلژیک در رده چهاردهم اروپا قرار گرفته است. در سال های اخیر، پیشرفت های قابل توجهی در زیست بوم استارتاپ ایتالیا و استقرار آن در صحنه اروپا انجام شده است. CDPVenture Capital و صندوق نوآوری ملی، همراه با Enea Tech برای انتقال فناوری و صندوق بازیابی، همگی در این امر موثر بوده اند.

در نتیجه، سرمایه گذاری خطرپذیر در ایتالیا به سرعت در حال توسعه است. دولت ایتالیا از سال 2012 برای تشویق کارآفرینان و جذب ایده های تجاری نو و به خصوص رشد کسب وکارهای کوچک در این کشور طرح های مختلف تشویقی از جمله ویزای استارتاپی ایتالیا، افزایش تحرک اجتماعی، ایجاد مشاغل نو و تقویت همکاری کسب و کار و در نهایت جذب سرمایه گذاری خارجی را راه اندازی نموده است. این کشور زیبا و توریستی بعلاوه دارای دانشگاه های بسیار معتبر است و فارغ التحصیلان را آماده کسب وکار و ایجاد استارتاپ می نمایند. خلاقیت، ابتکار و تمایل به ریسک از ویژگی های مورد احتیاج یک کارآفرین مایل به آغاز کار در ایتالیاست و انتظار می رود این کشور در سال 2022 از رشد مثبت 4درصدی فراتر رود.

یاری زیست بوم استارتاپی ایتالیا به اقتصاد ایتالیا

امروزه 81درصد از استارتاپ های بزرگ ایتالیایی اقدامات نوآورانه باز را اتخاذ می نمایند، به طوری که 69درصد استارتاپ ها با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی همکاری نموده اند، 47درصد با شرکت ها و صنایع مختلف این کشور همکاری دارند. و 39درصد شرکای خود را با شرکت های مستقر جست وجو نموده اند. استارتاپ ها یک بازیگر کلیدی در تحریک نوآوری در شرکت های مستقر نیز هستند. 49درصد از شرکت های بزرگ در حال حاضر به طور فعال با استارتاپ ها همکاری می نمایند و سرمایه گذاری های ICT به وسیله شرکت های بزرگ در سال 2022 عمدتا روی سیستم های امنیت اطلاعات، هوش تجاری، داده های بزرگ و سیستم های تجزیه و تحلیل متمرکز خواهد شد. 39درصد از استارتاپ های بزرگ تصمیم گرفته اند که یک بخش نوآوری یا یک نقش اختصاصی را تشکیل دهند.

ایتالیا مکانی ایده آل برای استارتاپ های مبتنی بر ارائه خدمات در حوزه های غذایی، سلامت، انرژی و محیط زیست است؛ به طوری که 302 استارتاپ در Foodtech، 147 استارتاپ در Health و 112 استارتاپ در انرژی و محیط زیست این کشور فعالیت می نمایند.

ایتالیا در سال 2021، افزایش قابل توجهی در سرمایه گذاری خطرپذیر داشته و این سرمایه گذاری به بالاترین رقم طی سال های اخیر رسیده؛ یعنی به حدود 1.4میلیارد دلار که بیش از دو برابر سال قبل بود ولی باز هم این سرمایه کمتر از 10درصد پول نقدی است که فرانسه یا آلمان در استارتاپ های خود سرمایه گذاری می نمایند ولی ایتالیا در سال 2022 هم 1میلیارد دلار روی سیستم استارتاپی خود سرمایه گذاری نموده است.

تا به امروز و در امسال میلادی، ایتالیا بیش از 14هزار استارتاپ نوآورانه داشته و از این تعداد 75درصد به ارائه خدمات آنلاین می پردازند. اما تعداد بسیار کمی از آنها از مرحله اول توسعه عبور می نمایند. طی این گزارش به دلایل عقب ماندن ایتالیا از قافله کسب وکارهای استارتاپی در اروپا اشاره کردیم.

منبع: مجله شنبه

به "گادفادرها تک شاخ ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گادفادرها تک شاخ ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید