کشف جانور جدیدی که دیدنش غیر ممکن است!

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، یک موجود استتارشده روی درختی در ماداگاسکار لم داده بود و منتظر فرارسیدن شب بود! خاتمه، این حیوان بزرگ در پوشش تاریکی، راهی جستجوی غذا شد. پرتوی نوری در جنگل، بدن حیوان را حین شکارش روشن کرد. دانشمندان نگاه دقیق تری به آن انداختند و دریافتند یک گونه نو است.

کشف جانور جدیدی که دیدنش غیر ممکن است!

بر اساس مطالعه ای که 15 آگوست در مجله آلمانی خزنده شناسی منتشر شد، محققان برای آنالیز حیات وحش محلی به جنگل های شمال ماداگاسکار رفته بودند. آن ها که به چراغ های پیشانی و چراغ قوه مجهز بودند، شبانه روز در پی نوع خاصی از مارمولک بودند: گِکوهای دُم برگی.

به گفته محققان، گِکوهای دم برگی که به عنوان حیوانات خانگی بسیار محبوب هستند، گروهی عجیب و تماشایی از مارمولک ها هستند. این مارمولک ها در سراسر بدن شان حاشیه هایی دارند که به آن ها اجازه می دهد وقتی روی تنه درختان دراز می کشند تقریباً بطور کامل استتار شوند.

چشم براق (تماشا مارمولک در تصویر اصلی تقریبا غیرممکن است)

گِکوهای دم برگی در طول روز، روی شاخه ها دراز می کشند تا خودشان را از دید پنهان نمایند اما در طول شب راهی شکار غذا می شوند.

محققان در جنگل ها و اردوگاه ها، چندین گکوی دم برگی بزرگ با چشم های زردفام یا قرمزفام یافتند. آن ها 16 گکوی دم برگی را گرفتند و با نگاه دقیق تر یک گونه نو را در میان آن ها شناسایی کردند و نامش را Uroplatus garamaso یا گکوی دم برگی چشم براق گذاشتند.

گِکوی دم برگی چشم براق یک مارمولک حاشیه دار بزرگ است که مقدار آن به حدود 8.5 اینچ می رسد، دارای سر مثلثی، بدن فلس دار و چشمانی است که رنگ آن ها از زرد طلایی تا قرمز متغیر است. محققان این گونه نو را استاد استتار توصیف نموده اند.

چشم براق رنگ های متفاوتی دارند. بعضی از آن ها رنگ قهوه ای تیره دارند، بعضی دیگر رنگ شان قهوه ای مایل به زرد با لکه های قهوه ای تیره تر است. رنگ بعضی دیگر خاکستری فام با خال های قهوه ای مایل به سیاه بود. عکس های دیگری هم از گکوهای زرد-قهوه ای، نارنجی-قهوه ای و سفید-قهوه ای گرفته شده است.

مانند سایر گونه های گکوی دم برگی، گکوهای دم برگی چشم براق احتمالاً می توانند رنگ و الگوی پوست بدنشان را هنگام استرس تغییر دهند.

محققان گونه نو گکو را در 9 جنگل مختلف شمال ماداگاسکار پیدا کردند. این جانور قبلا به وسیله دانشمندان، تاجران و صاحبان حیوانات خانگی مستند شده بود اما توصیف مستند علمی از آن وجود نداشت. این گونه حداقل از سال 2001 و شاید قبل تر از آن با نام های مختلف در تجارت حیوانات خانگی بوده است. از سال 2010، گکوهای دم برگی چشم براق به تعداد کم بین سه تا پنج حیوان در سال به ایالات متحده و آلمان وارد شدند.

گونه نو را از شکل بدن، اندام تناسلی، رنگ چشم و رنگ زبان شناسایی نموده اند. تجزیه و تحلیل DNA نشان داد گونه نو بیش از 8 درصد واگرایی ژنتیکی با سایر گکوهای دم برگی دارد.

محققان نام این گونه نو را از کلمه مالاگاسی Maso گرفتند که به معنای چشم است و به کسی اشاره دارد که چشمان درخشان و براق دارد.

گکوهای دم برگی چشم براق به علت فعالیت های انسانی در زیستگاه هایشان به شدت در معرض تهدید هستند. جنگل های طبیعی گکوها متاثر از چریدن گاوها و کشاورزی است.

منبع:فرادید

منبع: فرارو

به "کشف جانور جدیدی که دیدنش غیر ممکن است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف جانور جدیدی که دیدنش غیر ممکن است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید