چربی قهوه ای چیست و آیا می تواند به کاهش وزن یاری کند؟

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، اگرچه عبارت چربی بدن غالبا به عنوان یک اصطلاح عمومی مورد استفاده قرار می گیرد، در واقع سه نوع مختلف چربی در بدن وجود دارد و بر اساس مطالعات انجام شده دو نوع از آن ها به نام چربی قهوه ای و بژ می توانند برای سلامتی قلب و عروق مفید باشند. چربی قهوه ای، نوع خاصی از چربی است که با پایین آمدن دمای بدن فعال می گردد. چربی قهوه ای برای یاری به حفظ دمای بدن در شرایطی که دما بدن کاهش پیدا می نماید، فراوری می گردد.

چربی قهوه ای چیست و آیا می تواند به کاهش وزن یاری کند؟

چربی قهوه ای در بین محققان محبوبیت زیادی پیدا نموده است، زیرا به نظر می رسد این نوع چربی قادر است از چربی های عادی بدن به عنوان سوخت استفاده کند. علاوه بر این، این امکان وجود دارد که هورمون های فعال نماینده چربی قهوه ای با انجام حرکات ورزشی تحریک شوند. در این مقاله قصد داریم در خصوص چربی قهوه ای و آنالیز تاثیر آن بر کاهش وزن بدن بپردازیم.

چربی قهوه ای چیست؟

بیشتر چربی های بدن یک فرد چربی سفید هستند. چربی سفید انرژی اضافی را درون چربی های بزرگی که در اطراف بدن جمع می شوند، ذخیره می نماید. انباشته شدن بیش از حد این نوع چربی می تواند منجر به اضافه وزن یا چاقی گردد. چربی قهوه ای فرق دارد. چربی قهوه ای انرژی خود را در فضای کوچکتری ذخیره می نمایدو این چربی غنی از میتوکندری بوده و انرژی را که باعث فراوری گرما می گردد، می سوزاند. سرما می تواند چربی قهوه ای را فعال کند، اگرچه سطح چربی قهوه ای در افراد مختلف فرق دارد.

تحقیقات زیادی در خصوص اینکه چربی قهوه ای به علت نحوه مصرف انرژی ممکن است به عنوان وسیله ای برای کاهش چاقی نقش داشته باشد، انجام گرفته است. اگرچه هنوز معین نیست که چربی قهوه ای می تواند به کاهش چاقی یاری کند یا خیر، اما شواهدی وجود دارد که وجود چربی قهوه ای در بدن را با بعضی از مزایای سلامتی مرتبط می داند.

چربی قهوه ای در نوزادان

حدود 5 درصد از وزن بدن نوزاد انسان از چربی قهوه ای تشکیل شده است. چربی قهوه ای تمایل دارد که در نیمه بالایی ستون فقرات و به سمت شانه ها قرار داشته باشد. بافت چربی قهوه ای به فراوری گرما یاری می نماید. هنگامی که ارگانیسم یا بدن به گرمای اضافی احتیاج دارد، این چربی فعال می گردد. به عنوان مثال، هنگامی که فرد تب می نماید یا حیوانی از خواب زمستانی بیدار می گردد، چربی قهوه ای مورد استفاده قرار می گیرد. این فراوری گرما اصطلاحا ترموژنز نیز نام دارد. عملکرد چربی قهوه ای در نوزادان تازه متولد شده محافظت از آن ها در برابر هیپوترمی یا سرمازدگی بوده که شامل کاهش دمای هسته بدن است. هیپوترمی یک مشکل جدی برای نوزادان نارس و اصلی ترین علت مرگ آن ها به شمار می رود.

درمان چاقی

با توجه با افزایش آمار چاقی در بیشتر کشورهای جهان، کارشناسان در پی روش هایی هستند که در آن افراد می توانند به وسیله کاهش مصرف غذا یا سوزاندن انرژی بیشتر وزن کم نمایند. یکی از راه های سوزاندن انرژی ورزش است، اما بافت چربی قهوه ای (BAT) به مصرف انرژی یاری می نماید. به این ترتیب، با دفع انرژی به صورت گرما، این امکان وجود دارد که چربی قهوه ای بتواند با افزایش وزن مقابله کند. طی مطالعه ای که به وسیله دانشمندان دانشگاه شربروک کانادا انجام شد، نشان داد داوطلبانی که سطح چربی قهوه ای بیشتری دارند، در مقایسه با افرادی که سطح پایین تری از این چربی ها را دارا هستند، در دمای پایین آغاز به لرزیدن می نمایند. محققان بعلاوه دریافتند که افراد لاغر چربی قهوه ای بیشتری نسبت به افراد چاق دارند.

در دسامبر سال 2016، محققان اعلام کردند که یک راستا سیگنالینگ پیدا نموده اند که می تواند فرایند تبدیل سلول های چربی سفید به سلول های چربی قهوه ای را آغاز کند و از این طریق، مقدار سوزاندن چربی در افراد را افزایش دهید. با این حال چالش های زیادی در این زمینه پیش رو است و پژوهش های بیشتری برای عملی کردن این فرایند احتیاج است.

روش دریافت چربی قهوه ای

چربی قهوه ای جزو چربی های خوب طبقه بندی می گردد. به عنوان مثال، عموما تصور می گردد که افراد با چربی قهوه ای بالاتر، وزن کمتری داشته باشند. همه افراد دارای مقداری چربی قهوه ای هستند که با آن متولد شده اند. فرم دیگری از این چربی نیز وجود دارد که قابل دریافت است. این بدان معنی است که در شرایط مناسب می توان چربی سفید را به چربی قهوه ای تبدیل کرد. این نوع از چربی قهوه ای در عضلات و چربی های سفید بدن وجود دارد.

داروهای خاصی وجود دارند که می توانند باعث قهوه ای شدن چربی سفید گردد. تیازولیدین دیونز (TZDs)، دارویی که برای یاری به کنترل مقاومت به انسولین استفاده می گردد، می تواند به تجمع چربی قهوه ای یاری کند. با این حال، این دارو بعلاوه با افزایش وزن، احتباس مایعات و سایر عوارض جانبی همراه است. بنابراین، این دارو نمی تواند به عنوان یک راه چاره سریع برای افرادی که در پی افزایش چربی قهوه ای هستند، استفاده گردد.

پایین آوردن دمای محیط

قرار گرفتن بدن در معرض هوای سرد می تواند به جذب سلول های چربی قهوه ای بیشتری یاری کند. بعضی تحقیقات نشان داده است که روزانه دو ساعت قرار گرفتن در معرض دمای حدود 66 درجه فارنهایت (19 درجه سانتی گراد) می تواند برای تبدیل چربی سفید به قهوه ای کافی باشد. علاوه بر این، دوش آب سرد، حمام یخ یا راه رفتن در هوای سرد روش های دیگری برای خنک سازی بدن و ایجاد چربی قهوه ای بیشتر است.

انجام حرکات ورزشی

پروتئینی به نام ایریسین می تواند به تبدیل چربی سفید به قهوه ای یاری کند. انسان نیز این پروتئین را فراوری می نماید. محققان دریافتند افرادی که کم تحرک هستند در مقایسه با افرادی که مرتبا ورزش می نمایند، ایریسین کمتری فراوری می نمایند. به طور خاص، وقتی افراد تمرینات تناوبی هوازی شدیدتری انجام می دهند، سطح ایریسین بدن آن ها افزایش می یابد. به توصیه پزشکان، برای مقابله با چاقی و قدرتمند نگه داشتن سیستم قلبی عروقی بهتر است انجام حرکات ورزشی در برنامه روزانه گنجانده گردد. دستورالعمل های فعلی فعالیت بدنی هفتگی برای بزرگسالان شامل موارد زیر است:

  • 150 دقیقه فعالیت بدنی میانه ، مانند پیاده روی یا تنیس
  • 75 دقیقه فعالیت شدید، مانند آهسته دویدن یا شنا

تحقیقات کافی برای اطمینان از اینکه آیا ورزش چربی قهوه ای بیشتری ایجاد می نماید، وجود ندارد. اما ورزش آنقدر پر فایده است که بدون توجه به فراوری چربی قهوه ای باید آن را به صورت مداوم انجام دهید.

درمان یا جلوگیری از بعضی بیماری ها

مروری بر مطالعات مختلف نشان داده است که چربی قهوه ای باعث افزایش مصرف کالری می گردد و می تواند به کنترل قند خون، بهبود سطح انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 یاری کند. بعلاوه، چربی قهوه ای قادر است چربی را از خون حذف نموده و خطر ابتلا به چربی خون را کاهش دهد. علاوه بر این، چربی قهوه ای در درمان چاقی نیز موثر است.

نتیجه گیری

قبل از گرفتن حمام یخ، احتیاط در انتخاب و مصرف مواد غذایی، پایین آوردن دمای خانه یا محل کار، یک رژیم غذایی مناسب و ورزش را در نظر بگیرید. به طور کلی، با پیروی از یک سبک زندگی سالم می توانید قلب و ریه های خود را قوی نگه دارید و از ابتلا به بیماری های قلبی، چاقی، دیابت و سایر بیماری ها جلوگیری کنید.

منبع: اسنپ مارکت

به "چربی قهوه ای چیست و آیا می تواند به کاهش وزن یاری کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چربی قهوه ای چیست و آیا می تواند به کاهش وزن یاری کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید