هزار کیلومتر بر ساعت، سرعت قطار مغناطیسی تازه چین!

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، گجت نیوز نوشت: محققین و صنعتگران کشور چین پیروز به تست یک قطار مغناطیسی نو با سرعت باورنکردنی 1000 کیلومتر بر ساعت شدند. این قطار بر اساس سیستم شناوری مغناطیسی عمل می کند.

هزار کیلومتر بر ساعت، سرعت قطار مغناطیسی تازه چین!

به تازگی چین پیروز به تست یک قطار مغناطیسی شده که قادر است به سرعت سرسام آور 1000 کیلومتر بر ساعت برسد!

سرعت این قطار حدودا دو برابر سریعترین سیتسم انتقال کنونی کشور چین، Shanghai Maglev، است که رکورد حداکثر سرعت 460 کیلومتر بر ساعت را به ثبت رسانده است.

مراحل تست میدانی این قطار مغناطیسی در شهر هاربین چین در حال پیگیری است و موسسه چینی World Artery که مسئولیت اجرای این پروژه را بر عهده دارد، معتقد است راه اندازی پیروزیت آمیز این طرح می تواند باعث رشد چشمگیر صنعت توریسم در این منطقه شود.

شناوری مغناطیسی؛ اساس عملکرد قطار مغناطیسی تازه چین

این قطار تازه چینی ها بر اساس فناوری شناوری مغناطیسی (Magnetic Levitation) طراحی شده که در آن، قطار در یک میدان شناور شده و در اثر یک نیروی مغناطیسی قدرتمند با سرعتی باورنکردنی حرکت می کند.

بر خلاف قطارهای معمولی که عملکردشان بر پایه چرخ های مبتنی بر اصطکاک پایدار است، قطارهای مغناطیسی بالاتر از سطح زمین شناور بوده و اصطکاک را به طور کامل حذف می کنند. این سیستم ها تنها در ژاپن، کره و چین به صورت عملی مورد استفاده قرار گرفته اند.

مهم ترین بخش طراحی در این پروژه، لوله خلاء است که قطار در درون آن حرکت خواهد کرد. طراحی مناسب و دقیق این لوله باعث رسیدن به سرعت های بسیار بالا با هزینه کم و ایمنی فوق العاده خواهد شد.

ژنگ بین، مدیر کل موسسه World Artery ساخت و پیاده سازی آزمایشگاهی این سیستم قطار مغناطیسی را دستاوردی بزرگ برای چین خوانده که قادر است سطح بالاتری از حمل و نقل که پیش تر صرفا به طور مفهومی مطرح شده بود را به واقعیت تبدیل کند!

طبیعتا دستیابی به چنین فناوری پیچیده ای بدون دردسر نخواهد بود!

مهم ترین چالش پیش روی طراحان، همین سرعت 1000 کیلومتر بر ساعت است که باعث بروز مسائلی در خصوص امنیت سرنشین و زیرساخت ها می شود. به عنوان مثال، تامین شرایط خلاء در تمام طول لوله و واکنش سرنشینان به این سرعت بسیار بالا و البته شتاب فوق العاده بالا از جمله مسائلی هستند که پیش از نهایی شدن طرح این قطارها باید حل شوند.

از سوی دیگر، هزینه های بالای مربوط به توسعه و اجرای این سیستم حمل و نقل نیز بحث دیگری است که مدیران پروژه باید آن را در برنامه ریزی خود بگنجانند. در حال حاضر، هزینه ساخت مسیر، ایستگاه ها و زیرساخت های مربوط به قطارهای مغناطیسی رقمی بسیار بالا بوده و نیازمند سرمایه گذاری کلانی خواهد بود.

به گزارش گلوبال تایمز، ساخت لوله های خلاء و دیگر زیرساخت های مورد نیاز برای سیستم قطار مغناطیسی در چین با همکاری موسسه World Artery و گروه سرمایه گذاری صنعتی هاربین انجام خواهد شد.

بر اساس قراردادی که مابین این دو کمپانی امضا شده، World Artery مسئولیت پیشبرد تکنولوژیک پروژه، پتنت های مرتبط با آن و سایر بخش های علمی و صنعتی را بر عهده خواهد داشت؛ در حالی که موسسه سرمایه گذاری هاربین، مسئولیت اموری نظیر ثبت پروژه و جذب سرمایه های کلان برای اجرایی شدن آن را در دست خواهد گرفت.

در صورتی که این قطار مغناطیسی و سیستم های مشابه آن به طور انبوه در اختیار افراد جامعه قرار گیرند، دستاوردهای مهمی در زمینه حمل و نقل رخ خواهد داد.

اجرای پیروزیت آمیز این قطارهای فوق سریع می تواند امکان انجام مسافرت های راه دور را در زمان هایی بسیار کوتاه تر فراهم کند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "هزار کیلومتر بر ساعت، سرعت قطار مغناطیسی تازه چین!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزار کیلومتر بر ساعت، سرعت قطار مغناطیسی تازه چین!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید