هجوم ثروت به این کشورها بخاطر این ماده!

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، دیجیاتو نوشت: تقاضا برای لیتیوم در سال های اخیر، عمدتاً به علت رونق خودروهای الکتریکی و سایر فناوری های پاکی که به باتری های لیتیومی متکی هستند، افزایش یافته است. ارزش بازار دنیای باتری های یون لیتیوم در سال 2022 به 52 میلیارد دلار رسیده و انتظار می رود در سال 2030 به 194 میلیارد دلار برسد. اینفوگرافیک پایین از داده های سازمان زمین شناسی ایالات متحده برای آنالیز بزرگترین کشورهای فراوری کننده لیتیوم در دنیا استفاده می نماید.

هجوم ثروت به این کشورها بخاطر این ماده!

استرالیا و شیلی به عنوان فراورینمایندگان برتر لیتیوم شناخته می شوند و تقریباً 77 درصد از فراوری دنیای سال 2022 را به خود اختصاص داده اند.

استرالیا، فراوری نماینده پیشرو لیتیوم در دنیا است. این کشور، لیتیوم را مستقیماً از معادن سنگ سخت، به ویژه ماده معدنی اسپودومن می نماید. در حالی که شیلی، همراه با آرژانتین، چین و سایر فراورینمایندگان برتر، لیتیوم را از آب نمک لیتیوم استخراج می نمایند.

سنگ سخت، انعطاف پذیری بیشتری را فراهم می نماید، زیرا لیتیوم موجود در سنگ اسپودومن می تواند به هیدروکسید لیتیوم یا لیتیوم کربنات تبدیل گردد. بعلاوه پردازش سریعتر و کیفیت بالاتری دارد، چراکه سنگ اسپودومن معمولاً حاوی لیتیوم بالایی است.

از سوی دیگر، استخراج لیتیوم از آب نمک هزینه کمتر و آسیب کم تری بر محیط زیست دارد. تصویر زیر تاثیر کربن در انواع استخراج لیتیوم را نشان می دهد.

البته استخراج از آب نمک لیتیوم می تواند با چالش های مرتبط با در دسترس بودن آب و اثرات زیست محیطی بر زیست بوم های محلی نیز روبرو گردد.

تغییرات تاریخی در زنجیره تامین لیتیوم

در دهه 1990، ایالات متحده با فراوری بیش از یک سوم فراوری دنیای لیتیوم در سال 1995، عنوان بزرگترین فراوری نماینده لیتیوم را داشت.

با این حال، شیلی در نهایت از ایالات متحده پیشی گرفت و رونق فراوری در سالار د آتاکاما (Salar de Atacama)، یکی از غنی ترین ذخایر آب نمک لیتیوم دنیا را تجربه کرد. از آن موقع، فراوری لیتیوم استرالیا نیز به شدت افزایش یافته است و اکنون 47 درصد از فراوری لیتیوم دنیا را به خود اختصاص داده است.

چین، سومین فراورینماینده بزرگ لیتیوم دنیا، نه تنها بر توسعه معادن داخلی تمرکز دارد، بلکه به طور استراتژیک سهم زیادی به ارزش تقریبی 5.6 میلیارد دلار از لیتیوم کشورهایی مانند شیلی، کانادا و استرالیا در دهه گذشته را به دست آورده است.

علاوه بر این، چین در حال حاضر صاحب نزدیک به 60 درصد از ظرفیت پالایش لیتیوم در دنیا برای باتری است، که بر موقعیت غالب آن در زنجیره تامین لیتیوم تاکید دارد.

با افزایش فراوری باتری و وسایل نقلیه الکتریکی دنیا، پیش بینی می گردد که تقاضا برای لیتیوم افزایش یابد. در سال 2021، فراوری دنیای آن به 540,000 تن رسید. انتظار می رود تا سال 2025 تقاضا به 1.5 میلیون تن برسد. تخمین زده می گردد تا سال 2030 این تعداد از 3 میلیون تن فراتر رود.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "هجوم ثروت به این کشورها بخاطر این ماده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هجوم ثروت به این کشورها بخاطر این ماده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید