نوشتن برای کودک مانند راه رفتن روی لبه تیغ، خطای نویسنده به وسیله کودک نقد می گردد

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، سرویس استان های خبرنگاران: 18 تیرماه؛ روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در تقویم ملی کشورمان ثبت شده است.

نوشتن برای کودک مانند راه رفتن روی لبه تیغ، خطای نویسنده به وسیله کودک نقد می گردد

روزی که با نام های بزرگی همانند مهدی آذریزدی شناخته می گردد که توانسته با بازنویسی متون کلاسیک و کهن به نحوی بچه ها و نوجوانان را با خود همراه کند و با کتاب هایی همانند قصه های خوب برای بچه های خوب در دل و جان بچه ها و نوجوانان بنشیند.

این روز را با نام قصه گویی نیز می شناسیم، روزی که یادآور متون کهن و بعلاوه قصه های کهن ادبیات پارسی است که توانسته تمدن و پیشینه ما را سینه به سینه منتقل کند و کودک و نوجوان و پیر و جوان را در خود جذب کند.

وبلاگ آمیتیس تک به مناسبت 18 تیر سلسله گفتگوهایی را با اهالی فرهنگ و ادب سراسر ترتیب داده است.

مونا اسکندری در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ آمیتیس تک در همدان، ضمن گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان از اهمیت آن گفت و اضافه نمود: من از کودکی می نوشتم و زبان نوشتنم هم بچه هاه بود و وقتی بزرگ هم شدم، مخاطبان کودک و نوجوان برایم اهمیت خاصی داشتند چون می دانستم جامعه ای که بتوان بر روان بچه ها و نوجوانان اثر گذاشت، قطعا جامعه فرهیخته تری خواهد بود.

وی ادامه داد: وقتی بچه ها بزرگ شوند دیگر هنجارها و ناهنجاری ها در آنها حک شده که برای تغییر آنها انرژی زیادی ضروری است و گاهی هم تغییر ناپذیر هستند پس باید خوراک روحی و فکری سالمی داشته باشند.

نوشتن برای کودک و نوجوان سخت تر از بزرگسالان است

این نویسنده کودک و نوجوان بیان نمود: اگر در پی جامعه هدفمندی هستیم که تعریف خوبی برای بچه ها و نوجوانان داشته باشد و بتواند آنها را وارد جامعه ایده آل کند، باید از کودکی و نوجوانی آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه بعضی فکر می نمایند نوشتن برای بچه ها و نوجوانان خیلی آسان تر از بزرگسالان است اضافه نمود: نوشتن برای بچه ها و نوجوانان سخت تر است زیرا شرایط و مقتضیات سنی مخاطبان کودک و نوجوان نویسندگی را برای آنها بسیار مشکل نموده است.

دایره لغات و دنیا بینی بچه ها فرق دارد

اسکندری بیان نمود: در حوزه کودک به خاطر اینکه دایره لغات و دنیا بینی آنها با بزرگسالان متفاوت بوده و منطبق شدن کانون نگاه نویسنده با کانون نگاه کودک کوشش زیادی می طلبد، به همین دلیل نوشتن هم سخت خواهد بود.

وی یادآور شد: نوشتن برای کودک و نوجوان تقریبا مثل راه رفتن روی لبه تیغ است اما در خصوص بزرگسال این موارد نیست.

دغدغه، چالش و آرزوهای نوجوانان نوشتنی سخت اما لذت بخش

این نویسنده کودک و نوجوان همدان توضیح داد: ما در نویسندگی کودک و نوجوان با مخاطبی روبرو هستیم که قدرت تحلیل و آنالیز دارد و حتی اگر نویسنده به خطا برود، کودک او را نقد خواهد نمود.

وی در ادامه سخنانش اضافه نمود: برای نوجوان نوشتن هم به این لحاظ سخت است که با ما جامعه و طیفی روبرو هستیم که نه کودک و نه بزرگسال است و این مابین بودن کمی کار را سخت می نماید.

اسکندری تاکید نمود: من همیشه کوشش کردم کارم در حیطه نوجوان باشد و به این خاطر کتاب های بسیاری راجع به نوجوانان می خوانم و رمان های نوجوانان مورد علاقه من است.

وی افزود: هدف اصلی فعالیت من در زمانی که مربی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان بودم نیز آشنایی با این گروه سنی بود تا بتوانم دغدغه ها، چالش ها، نگرانی ها و آرزوها را بفهمم و لمس کنم تا بتوان راحت تر برای آنها بنویسم.

نویسنده کودک و نوجوان همدانی با بیان اینکه نوشتن برای بچه ها بسیار لذت بخش است اضافه نمود: گاهی اوقات ما نویسندگان کودک و نوجوان ناچاریم که در حوزه های دیگری نیز ورود کنیم و این شد که در حیطه تاریخ شفاهی و رمان جوان و بزرگسال هم وارد شدم و سعی کردم در این موارد نیز توانایی خودم را نشان دهم.

وی تاکید نمود: علاقه خاص خودم به نویسندگی کودک و نوجوان است و اکنون هم رمانی در دست انتشارات جماران دارم که مخاطبان آن نوجوان است و به زودی وارد بازار می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نوشتن برای کودک مانند راه رفتن روی لبه تیغ، خطای نویسنده به وسیله کودک نقد می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشتن برای کودک مانند راه رفتن روی لبه تیغ، خطای نویسنده به وسیله کودک نقد می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید