نابودی بزرگترین نقش برجسته دوره اشکانی

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، خونگ اژدر یکی از مشهورترین آثار باستانی ایرانی در نزدیکی شهر ایذه است. این تخته سنگ بسیار با ارزش، نخستین بار به وسیله عیلامیان مورد استفاده قرار گرفته است. آن ها در یک سوی آن، همان سویی که هر بینند های نخستین بار این تخته سنگ بزرگ را می بیند نقشی از بارعام را به نمایش گذاشته اند. در این تصویر شاه عیلام را میبینیم که نشسته است و عده ای تقرییا مشابه آنچه آنچه در تخت جمشید می بینیم به شکل و سبک مراسم بارعام به تماشا شاه می آیند.

نابودی بزرگترین نقش برجسته دوره اشکانی

به گزارش عصر ایران، در سوی دیگر این تخته سنگ که در روبرو اول پیدا نیست یک نقش الیمایی ترسیم شده است. در این نقش مهرداد دوم، شاه قدرتمند پارتی را می بینیم که بر اسبی نشسته و برای اعطای قدرت به یک حاکم محلی الیمایی به این منطقه سفر نموده است. سه مرد حاکم الیمایی را همراهی می نمایند که یکی از آن ها راهب یا کاهن است. به نظر می رسد مراسم اعطای قدرت به وسیله به پرواز درآوردن دو کبوتر انجام می گردد.

هیبت مرد الیمایی و فرم مو های او هر بیننده آگاه به تاریخ ایران باستان را به یاد مجسمه مرد مفرغی یا پارتی می اندازد که در نزدیکی ایذه پیدا شده و اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می گردد.

خونگ اژدر که نام روستایی در نزدیکی این تخته سنگ بزرگ هم هست به معنای دشت فراخی است که مار یا همان اژدر دارد. این منطقه به طور کامل باستانی است و اهمیت حفاظتی زیادی دارد. اهمیتی که مدام نادیده گرفته می گردد. به تازگی در کنار این نقش برجسته بزرگ حفاری غیرمجاز اتفاق افتاده است که نشان می دهد نگهبان درستی از این اثر باستانی صورت نمی گیرد. از سوی دیگر ساخت و ساز های غیرمجاز در نزدیکی این اثر شروع شده و از رودخانه خشک نزدیک خونگ اژدر برداشت می گردد که میتواند منجر به رانش زمین گردد.

از همه این ها مهمتر هیچ عملیات حفاظتی و مرمتی برای این اثر انجام نمی گیرد و نقش روی سنگ در حال محو شدن است. سازمان میراث فرهنگی تنها اقدامی که برای اثر نموده، آن را زیر یک حفاظ برده تا از آفتاب و باران در امان باشد. اما مقایسه عکس های قدیم و نو نشان می دهد که نقش در حال محو شدن است.

منبع: فرارو

به "نابودی بزرگترین نقش برجسته دوره اشکانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابودی بزرگترین نقش برجسته دوره اشکانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید