مسجد جامع زنجان یکی از مساجد دیدنی ایران به شمار می رود

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبر و گزارشات منتشر شده، مسجد جامع زنجان یکی از مساجد دیدنی ایران به شمار می رود.

مسجد جامع زنجان یکی از مساجد دیدنی ایران به شمار می رود

مسجد جامع (سید) شهر زنجان را میتوان از آن جمله بناهای تاریخی استان زنجان دانست که به لحاظ اصول معماری و تزئینات بکار رفته در آن به عنوان اثری ارزشمند و متعالی از هنر و معماری ایرانی و اسلامی است. مسجد جامع معروف به مسجد سید که نمادی از هنر و معماری ایرانی و اسلامی بوده، از ضلع غربی با بازار قیصریه و از ضلع شرقی با معبر موصوف به کوچه مسجد سید و از جبهه شمالی با خیابان امام و سبزه میدان در ارتباط است. قبل از احداث خیابان امام کنونی سر درب این مسجد به فضای بازی که در مقابل دارالحکومه به عنوان میدان شهر مطرح بوده، اشراف داشته و هم اکنون ورودی اصلی آن محسوب می گردد. ورودی غربی مجموعه با مرکز تجاری قیصریه و ورودی شرقی آن با بافت مسکونی مرتبط است.

معماری یک بنای مهم و مذهبی از بزرگترین دغدغه های معماران قاجار و دیگر معماران سلسله های اسلامی بوده است. ساخت خانه ها و مساجد با چهار ایوان، کاشی کاری و آینه کاری های چشم نواز، طراحی زیباترین حوض ها و آب نماها، مینا کاری و…از اقدامات مهم و خاص در آن موقع بوده است. مسجد جامع در زنجان نیز از این ویژگی های زیبا برخوردار است. ایوان های مسجد در چهار ضلع شمالی، جنوبی، شرقی و غربی قرار دارند و همین امر سبب شده تا صحن زیبای مسجد به شکل چهار گوش باشد و فضایی باز برای برگزاری مراسمات مذهبی فراهم گردد. ایوان های قرینه با مقدار های 48*36 متر تجلی بخش این صحن هستند. مانند تمامی مساجد باشکوه و زیبای تاریخی، این مسجد نیز با داشتن یک حوض مستطیل شکل و باغچه هایی پر از گل حال و هوای زیبایی را به صحن بخشید.

مسجد جامع زنجان به لحاظ جغرافیای سیاسی، فرهنگی و طبیعی یکی از مساجد مهم زنجان است که طراحی سردر ورودی آن به اتمام رسیده و بزودی همچون نگینی در زنجان خواهد درخشید.

عکس از: مهدی الماسی

منبع: همگردی

به "مسجد جامع زنجان یکی از مساجد دیدنی ایران به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد جامع زنجان یکی از مساجد دیدنی ایران به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید