مخالفان واکسن چه می گویند؟

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، مریم یکی از همان 17درصد افراد زیر 50 سالی است که نمی خواهند واکسن بزنند. آن ها معتقدند دلایلی دارند که برای واکسن نزدن کافی است. البته وجود کرونا را منکر نمی شوند و این که ممکن است مبتلا شوند. اصول بهداشتی را هم رعایت می نمایند و هر کاری برای پیشگیری از ابتلا به کرونا لازم باشد، انجام می دهند، اما همچنان نسبت به تزریق واکسن موضع سفت و سختی دارند. این 17 درصد چه کسانی هستند، چه دلایلی دارند و چگونه باید متقاعدشان کرد؟ معضلی که البته همه کشور ها به نسبت های مختلفی با آن درگیر هستند.

مخالفان واکسن چه می گویند؟

به گزارش روزنامه ایران، مریم، محدثه و دانیال هر کدام دلایل خاص خودشان را برای واکسن نزدن دارند. آن ها می گویند تا زمانی که مطالعات در خصوص واکسن کامل نشده و عوارض آن بعد از یک سال تعیین نگردد واکسن نمی زنند. اما در طرف مقابل هادی یزدانی، پزشک، معتقد است همه ما سوار یک کشتی هستیم و اگر کسی واکسن نزند علاوه بر خود به دیگران هم آسیب جدی وارد می نماید.

مریم دو بار کرونا گرفته و با 25 درصد درگیری ریه روز های سختی را پشت سر گذاشته است. با این حال نمی خواهد واکسن بزند و می گوید سؤالات زیادی دارم و تا زمانی که پاسخ درست و حسابی نگیرم یا مجبور نباشم واکسن نمی زنم: روزی که اعلام شد واکسن کرونا درست شده خیلی خرسند شدم، اما تصور نمی کردم به این سرعت وارد فاز تزریق عمومی گردد. فکر می کردم فاز سوم مطالعات انسانی واکسن یک سال زمان ببرد و عوارض و اثربخشی آن مورد مطالعه قرار می گیرد. اما سازمان بهداشت جهانی به سرعت مجوز تزریق داد. علت اصلی من همین است.

نمی دانم این واکسن ها در درازمدت چه عوارضی دارند و چه تأثیری روی سیستم عصبی یا قلب می گذارند. قطعاً واکسنی که در کمتر از یک سال ساخته گردد عوارض ناشناخته زیادی دارد. واکسن هایی که در کودکی زده ایم سال ها مورد مطالعه قرار گرفته و عوارض آن تعیین است. به نظر من موارد ابتلا در افرادی که واکسن می زنند یا نمی زنند یک مقدار است.

تنها فرق این دو گروه این است کسانی که واکسن می زنند تصور می نمایند در برابر کرونا ایمن شده اند و اصول بهداشتی و پیشگیری را رعایت نمی نمایند. همین طور آنتی بادی که بعد از تزریق واکسن در بدن تشکیل می گردد همیشگی نیست و به همین علت امروز بعضی کشور ها دوز سوم تزریق می نمایند.

محدثه نبود اطلاعات شفاف را مهم ترین علت نزدن واکسن می داند و معتقد است باید یک نشست علمی بین متخصصان موافق و مخالف واکسن برگزار گردد تا دو طرف ادعا های خودشان را ثابت نمایند: از روزی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، من و خانواده ام سعی کردیم با رعایت اصول بهداشتی، خودمان را مصون نگه داریم. هنوز برای تزریق قانع نشده ام.

گفت وگوی علمی و پاسخ به شبهات می تواند به رفع شدن تردید ها یاری کند. هنوز نتایج علمی کامل و روشنی درباره اثرات و عوارض واکسن منتشر نشده است. کشور هایی که چند ماه قبل جشن سرانجام کرونا گرفتند امروز دوباره آمار افراد مبتلا و فوتی هایشان افزایش پیدا نموده است.

خود من تا آنجا که بتوانم اصول بهداشتی را رعایت می کنم تا مبتلا نشوم، اما تا زمانی که اطلاعات کامل و شفافی نباشد واکسن نمی زنم. چرا پزشکان اصرار می نمایند واکسن بزنیم؟ چرا برای کسانی که واکسن نمی زنند محرومیت های اجتماعی در نظر می گیرند؟ من، همسرم، دختر و پسرم واکسن نمی زنیم و منتظریم حداقل یک سال از تزریق واکسن بگذرد و اگر عوارضی نداشت می زنیم.

دانیال سه ماه قبل به کرونا مبتلا و 35 درصد ریه اش درگیر شد. می گوید روز های سختی را پشت سر گذاشته و سلامتی اش را با تزریق رمدسیویر به دست آورده است. با این حال مخالف تزریق واکسن است و با تأیید حرف های محدثه به ناشناخته بودن ویروس کرونا اشاره می نماید و می گوید: وقتی ویروس ناشناخته است چطور می توان برای آن واکسن مطمئن فراوری کرد؟ نمونه آن هم همین واکسن آسترازنکا. چند نفر بعد از تزریق این واکسن دچار لخته خون شدند و فوت کردند. علاوه بر آن مغناطیسی شدن بدن در افرادی که واکسن تزریق می نمایند از عوارضی است که هنوز پاسخی برای آن داده نشده است. از همه گذشته من نمی توانم به آمار های سازمان بهداشت جهانی اعتماد کنم.

مسئولان این سازمان بار ها اعلام کردند آمار های رسمی با آمار های غیر رسمی شان فرق دارد. خیلی از کسانی که واکسن می زنند علت این کار را توصیه سازمان بهداشت جهانی و تأیید واکسن به وسیله آن ها می دانند؛ در حالی که ماهیت خود این سازمان زیر سؤال است. اعلام می نمایند کسانی که واکسن می زنند اگر به کرونا مبتلا شوند خفیف است؛ در حالی که موارد زیادی در اطراف خودمان می بینیم ابتلا شدید بوده و حتی باعث مرگ شده است. البته من مانع تزریق واکسیناسیون اطرافیان نمی شوم، ولی معتقدم با واکسیناسیون گسترده باز هم نمی توانیم جلوی جهش ویروس کرونا و همه گیری آن را بگیریم.

ساخت واکسن کرونا حاصل انباشت تجربه ای است که متخصصان شرکت های دارویی جهان در جریان بیماری های سارس و مرس به دست آورده اند. هادی یزدانی، پزشک، این را در پاسخ به ابهامات مخالفان واکسن می گوید. او تأکید می نماید هیچ ابهامی در خصوص واکسن های معتبر کرونا وجود ندارد و نتیجه آن را می توانیم در کاهش شدید تعداد مبتلایان بدحال و مقدار مرگ ومیر ببینیم:

سؤال خیلی از کسانی که نمی خواهند واکسن بزنند این است که چرا واکسن کرونا به این سرعت ساخته شد؟ در پاسخ باید به تجربه شرکت های داروسازی معتبر جهان بخصوص فایزر اشاره کنیم. این شرکت ها در سال های 2003 و 2013 در جریان شیوع ویروس سارس در منطقه خاورمیانه که بیماری تنفسی با مرگ ومیر بالایی بود تحقیقات و تجربه زیادی کسب کردند. این بیماری تنفسی که نزدیک به 35 درصد مرگ ومیر به همراه داشت در همین منطقه خاورمیانه باقی ماند و در جهان همه گیر نشد.

تحقیقاتی که آن موقع انجام گرفت در زمان شیوع ویروس کرونا تکمیل شد و در 9 ماه به نتیجه درخشان فراوری واکسن رسید؛ بنابراین اگر بخواهیم بگوییم واکسن کرونا در 9 ماه فراوری شده اشتباه است. این دستاورد حاصل سال ها تجربه و تحقیقاتی است که در این زمینه انجام گرفته. همین طور در خصوص واکسن هایی که از تکنیک ویروس ضعیف شده یا کشته شده استفاده می گردد سابقه چند ده ساله وجود دارد و از این چهارچوب علمی همواره در جهان استفاده می گردد.

یزدانی درباره این ادعا که افراد زیادی بعد از تزریق واکسن دوباره به کرونا مبتلا یا فوت می شوند به نتایج تحقیقات علمی در این زمینه اشاره می نماید و می گوید: در هیچ منبع علمی و پزشکی اعلام نشده واکسن مانع ابتلا به کرونا می گردد. در واقع واکسن جلوی شدت ابتلا، بستری و مرگ ومیر را می گیرد. نمونه های آن را می توانیم در اطرافیان خودمان هم ببینیم.

مخالفان واکسن، بعلاوه کشور آمریکا را مثال می زنند و می گویند این کشور با وجود واکسیناسیون گسترده هنوز هم در صدر جدول مرگ ومیر ناشی از کرونا واقع شده است. نکته ای که آن ها باید توجه نمایند آمار بالای مبتلا و مرگ ومیر در افرادی است که واکسن نمی زنند. کسانی که واکسن می زنند اگر هم مبتلا شوند خفیف است و کار آن ها به بیمارستان و آی سی یو نمی کشد.

این که ادعا می نمایند سیستم دفاعی بدن باید آنتی بادی طبیعی فراوری کند موضوعی است که هیچ ضمانتی ندارد. نمی توان تضمین داد کسی که مبتلا می گردد زنده بماند و بدنش آنتی بادی طبیعی فراوری کند. اگر هم به عوارض واکسن اشاره می نمایند باید توجه داشت که احتمال مرگ ومیر بر اثر تزریق واکسن چقدر و بر اثر ابتلا به کرونا چقدر است؟

هیچ تضمینی وجود ندارد که یک فرد جوان که بیماری زمینه ای هم ندارد بر اثر ابتلا به کرونا فوت نکند. علاوه بر آن ویروس کرونا از نوع دلتا سرایت پذیری بالایی دارد و اگر بدن ما ایمن نباشد می توانیم این ویروس را به دیگران منتقل کنیم. مثال روشن آن تعداد تخت های آی سی یو در کشور است. ما هشت هزار و 500 تخت آی سی یو برای 80 میلیون نفر داریم و ناگهان در یک پیک کرونا هفت هزار تخت آی سی یو پر می گردد. اما بعد از تزریق واکسن می بینیم تعداد بستری ها در آی سی یو چقدر کاهش پیدا نموده است.

به نظر من واکسن زدن علت خاصی نمی خواهد. واکسن نزدن علت می خواهد. به عنوان یک پزشک که از ابتدای شیوع کرونا برای درمان بیماران کوشش نموده ام، از نزدیک شاهد معجزه واکسن هستم و معتقدم مسئولان باید شرایطی را فراهم نمایند که برای کار های اداری ارائه کارت واکسن ضروری باشد. همه ما در یک کشتی هستیم و رعایت نکردن یک نفر و واکسن نزدن یک نفر می تواند به دیگران آسیب وارد کند.

منبع: فرارو

به "مخالفان واکسن چه می گویند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفان واکسن چه می گویند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید