فوت و فن فریز کردن مواد غذایی

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، برای مهمانی شیرینی خریدید و اندازه کمی از آن مصرف شده؛ از سوپ دیشب شما کمی به جای مانده و فردا هم منزل نیستید. برای بیشتر افراد، تنها راهکار در چنین مواقعی نگهداری آن ها داخل فریزر است.

فوت و فن فریز کردن مواد غذایی

آیا همه مواد غذایی را می توان داخل فریزر گذاشت؟ با فریز کردن مواد غذایی نه تنها عمر آن ها افزایش پیدا می نماید و از دور ریختن مواد جلوگیری می گردد بلکه در وقت خود برای آشپزی هم صرفه جویی می کنید. واقعیت این است که تقریبا هر ماده غذایی را می توانید فریز کنید، ولی کیفیت بعضی مواد غذایی در فریزر از بین می رود. اما چه اتفاقی باعث افت کیفیت مواد غذایی در فریزر می گردد؟

چرا کیفیت بعضی مواد در فریزر کم می گردد؟

آب در حالت انجماد منبسط و در سطح سلولی منجر به ترکیدن دیواره های سلولی و در نتیجه تغییر در بافت مواد غذایی می گردد؛ به همین علت است که مواد غذایی یخ زده گاهی ممکن است خیس و له شده به نظر برسند.

علاوه بر این، اگر مواد غذایی را قبل از فریز کردن به خوبی در پوشش مخصوص نپوشانید و روی آن ها باز بماند، دچار پدیده ای به نام سوختگی فریزری می شوند. سوختگی فریزری وقتی اتفاق می افتد که مواد غذایی در فریزر در معرض اکسیژن قرار می گیرند و این پدیده باعث تغییر رنگ و ظاهر و طعم مواد غذایی می گردد. آب موجود در مواد غذایی در این سوختگی کاملا از بین می رود و مواد غذایی خشک می گردد. مشکل دیگری که ممکن است برای مواد غذایی در فریزر پیش بیاید، جذب بو است. بو های مختلفی در فریزر می پیچد و بعضی غذا ها خیلی زود بوی سایر مواد را به خود می گیرد. به همین علت یکی از راه چاره هایی که توصیه می گردد قرار دادن جوش شیرین در فضای فریزر است تا بوی اضافه محیط را بگیرد.

17 ماده غذایی که نباید فریز کنید

1) کاهو 2) سس ها و عصاره های سبزی و گوشت 3) پودینگ 4) سوپ های خامه ای 5) ماهی هایی که چرب نیستند 6) برنج یا پاستای پخته 7) سفیده تخم مرغ پخته 8) مایونز و سس های بر پایه مایونز 9) محصولات لبنی 10) غذا های سرخ شده 11) نوشیدنی های گازدار 12) محصولات تازه پرآب 13) گوشت یخ زدایی شده/چون فریز کردن گوشت برای یک بار ایرادی ندارد، اما وقتی یک بار یخ زدایی می گردد و دوباره آن را داخل فریزر می گذارید، خراب می گردد و بافت طبیعی خود را از دست می دهد. 14) گیاهان و سبزی های معطر نرم 15) سیب زمینی 16) ژله 17) ادویه کاری

برای این که مواد غذایی در فریزر سالم و تازه بمانند این نکات را رعایت کنید:

1) قرار دادن غذا های داغ داخل فریزر، دمای فریزر را بالا می برد و ممکن است باعث یخ زدایی از سایر مواد غذایی گردد. 2) تقسیم کردن مواد غذایی به قسمت های کوچک تر، فریز کردن آن ها را سریع تر می نماید. 3) اگر مواد غذایی را درست بسته بندی نکنید و در ظرف های در دار نگذارید، دچار سوختگی فریزری می شوند. یعنی آب درون مواد غذایی کاملا خشک می گردد و بافت مواد غذایی حالتی شبیه سوختگی پیدا می نماید. 4) اگر خانواده کوچکی دارید غذا ها را در بسته های کوچک تر تقسیم بندی کنید. اگر آن ها را در بسته های بزرگ تقسیم بندی کنید مجبور می شوید حجم زیادی از مواد غذایی را یخ زدایی کنید و دوباره داخل فریزر بگذارید. این کار برای بسیاری از مواد غذایی و کیفیت آن ها مشکل ایجاد می نماید. باید مواد غذایی را فقط یک بار فریز کنید. 5) اگر به درستی روی بسته بندی های مواد غذایی شرح ننویسید، ممکن است فراموش کنید که داخل بسته ها چه گذاشته اید. می توانید برای مواد خام از ماژیک آبی و برای مواد پخته از ماژیک قرمز بهره ببرید. همواره تاریخی که مواد را فریز می کنید روی بسته بندی ها بنویسید. 6) اجازه ندهید فریزر یخ بزند. فریزری که بخش زیادی از آن برفک دارد و یخ زده، ناکارآمد است. اگر فریزر شما برفک می زند مرتب باید برفک آن را آب کنید.

منبع: دیجی کالامگ

منبع: فرارو

به "فوت و فن فریز کردن مواد غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوت و فن فریز کردن مواد غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید