دوره تازه بازسازی مسجد جامع شوشتر شامل استحکام بخشی و تعویض سنگ زیر مناره است

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، ایسنا/ براساس گزارش های بدست آمده، دوره نو بازسازی مسجد جامع شوشتر شامل استحکام بخشی و تعویض سنگ زیر مناره است.

دوره تازه بازسازی مسجد جامع شوشتر شامل استحکام بخشی و تعویض سنگ زیر مناره است

مسجد جامع شوشتر در جانب غربی شوشتر قرار گرفته است و طبق نوشته ها و کتابهای تاریخی در سال 254 ه.ق به دست المعتز بالله، خلیفه عباسی بنیان قرار گرفت و سالها بعد به وسیله المسترشد بالله خلیفه دیگر عباسی به اتمام رسید. یعنی در حدود 191 سال ساخت این مسجد به طول انجامید.

براساس شواهد موجود، بنای اولیه این مسجد به سبک منسوب به عربی مشتمل بر شبستانی در جانب قبله و شاید رواقی در اضلاع دیگر صحن بوده است، ساخته شده بود. بعلاوه براساس نوشته تذکره شوشتری، شبستان مسجد تیرپوش بود تا اینکه در دوره صفوی و در سال 1088 ه.ق به جهت فساد تیرهای چوبی، شبستان با طاق های آجری بر روی پایه های متشکل از قطعات سنگی پوشیده شده و بر این اساس بنای فعلی مسجد بیشتر از آثار دوره صفوی و بعد از آن است.

شبستان مسجد دارای 48 ستون سنگی و سقف های گنبدی بین ستونهاست. در این شبستان یک منبر چوبی و کتیبه هایی به خطوط ثلث، کوفی و نستعلیق وجود دارد. دیواره های خارجی مسجد نیز با ستونهای سنگ تراشیده با طاق رومی بلند و بعضی نقش های لچکی در روی بعضی از ستونهاست. در ضلع شرقی مسجد بقایای مناره زیبایی از قرن هشتم قرار گرفته است که تا اواسط قرن دوازدهم هجری 26 متر از ارتفاع مناره برجای مانده بود که امروزه تنها 16 متر آن باقی است و کتیبه تاریخی آن بر لوحی سنگی بر قسمت بالای مناره نصب بوده که براساس کتیبه مزبور بانی مناره سلطان اویس بن حسن ایلکانی است. در وصف این مسجد لغت نامه دهخدا نوشته که پس از مسجد کوفه قبله این مسجد از تمام مساجد دیگر در اعتدال است.

هر خلیفه عباسی که در مسجد کاری انجام میداد کتیبه ای بر مسجد نصب میکرد و بعلاوه بسیاری از دستورها حکومتی و احادیث زیادی در قالب کتیبه های خطی و سنگ نوشته بر دیوار حکاکی یا نصب شده که در حال حاضر تنها 19 کتیبه به جای مانده و بسیاری از آنها در تعمیرات دهه 40 و بعد از آن از بین رفته است. بعضی از این فرامین مانند دستور ممنوعیت شرب خمر و کبوتر بازی بوده و بعضی دیگر که با خط کوفی و زیبا بر سنگ حک شده و در دهه 20 در مسجد جامع قاب گرفته شده به دستوراتی حکومتی درباره قلعه سلاسل مربوط می گردد. این مسجد تاریخی با شماره 286 در لیست آثار ملی به ثبت رسید.

منبع: همگردی

به "دوره تازه بازسازی مسجد جامع شوشتر شامل استحکام بخشی و تعویض سنگ زیر مناره است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوره تازه بازسازی مسجد جامع شوشتر شامل استحکام بخشی و تعویض سنگ زیر مناره است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید