قلعه مارکوه رامسر با افسانه های شگفت انگیز

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، برخی باستان شناسان ساخت قلعه مارکوه رامسر را به دوران ساسانیان نسبت می دهند و اعتقاد دارند این قلعه بعد از اسلام بازسازی شده است. این مسئله به خاطر نوع معماری قلعه مورد توجه قرار گرفته است.

قلعه مارکوه رامسر با افسانه های شگفت انگیز

قلعه مارکوه رامسر از آن دست مکان های تاریخی است که برای علاقه مندان به طبیعت گردی و تاریخ شناسی هم حتما مجذوب نماینده است و به دشت توصیه می شود. این قلعه تاریخی و جالب از جاهای تماشای تنکابن است و اگر می خواهید آن را از نزدیک ببینید باید به شمال ایران سفر کنید. با وبلاگ آمیتیس تک همراه باشید.

قلعه مارکوه رامسر چه زمانی ساخته شده؟

قلعه مارکوه رامسر از جمله دژهای دفاعی است که کاربرد نظامی داشته و طبق تخمین پژوهشگران ساخت آن به حدود قرن 3 هجری برمی شود. در آن دوره تاریخی ساختن قلعه های مختلف در دستور کار معماران بوده است. هر کدام از این قلعه ها هم کارکردهای مختلفی داشتند. مثلا برخی از آنها به عنوان سکونتگاه والی شهر استفاده می شدند. اما رسم بر این بوده که بیشتر قلعه ها جنبه نظامی داشته باشند و برای حفاظت از شهر در جنگ ها طراحی شوند.

موقعیت نظامی قلعه

قلعه مارکوه هم یکی از این بناهای نظامی است که در موقعیت جغرافیایی خوبی ساخته شده است. از آن ارتفاع سربازان به راحتی می توانستند شهر و دریا را زیر نظر داشته باشند و زمان هجوم دشمن آماده نبرد شوند. به علت این اهمیت جغرافیایی پژوهشگران آن را با قلعه بابک مقایسه می نمایند.

معماری قلعه مارکوه رامسر

قلعه مارکوه رامسر در مساحتی حدود 600 متر مربع ساخته شده است. البته این روزها از آن عظمت تنها حصارهای اطراف و برج های دیده بانی به جای مانده است. اکنون می توان یکی از درهای قلعه را در سمت شمال شرق دید. اتاقی هم وجود دارد که با سنگ لاشه و ملات و سیمان بازسازی شده و کاملا قابل رویت است. این اتاق کوچک محل حضور نگهبان فعلی قلعه است.

دو طرف جنوب شرقی و غربی قلعه با استفاده از پلکان ها به هم وصل می شود و می توان بقایای اتاق های مختلف آن را هم دید. این قلعه با سنگ ساروج و گچ ساخته شده است و گنجایش حداقل 100 سرباز را داشته. برای تماشا جاذبه های شمال کشور، مطلب در این روستا میان ابرها قدم بردارید را بخوانید

اطراف قلعه مارکوه رامسر چه خبر است؟

کسانی که برای تماشا قلعه مارکوه رامسر به سمت شمال حرکت می نمایند حتما به اطراف آن هم سری می زنند. آرامگاه حبیب محبیان (خواننده قدیمی ایران)، روستای سرکوسرا و روستای گالش محله از جمله مکان های زیبا و تماشای در اطراف این قلعه هستند. پیشنهاد می کنیم از همه این مکان ها در ساعات روز تماشا کنید تا بتوانید تمام زیبایی آن را به چشم ببینید.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر، گردشگری وحشت در ایران، از دره اجنه تا قبرستان طلسم شده را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "قلعه مارکوه رامسر با افسانه های شگفت انگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه مارکوه رامسر با افسانه های شگفت انگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید