دوره آموزشی ارتقای مهارت مؤلفان آموزشی برگزار می گردد

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، محمد آرمند، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره برگزاری دوره اصول نگارش و انتشار کتاب دانشگاهی گفت: این دوره برای توسعه تالیف کتاب به همت نشر فراعلم و با همکاری انجمن آموزش و پرورش تطبیقی برگزار می گردد. براساس تجربه ای که در سازمان سمت دارم، معمولا کتاب هایی برای انتشار معرفی می گردد، اصول و قواعد تالیف را رعایت نکرده اند و وقت زیادی صرف می گردد تا یک نسخه پاکیزه آماده گردد.

دوره آموزشی ارتقای مهارت مؤلفان آموزشی برگزار می گردد

وی اضافه کرد: این آموزش ها می تواند برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری که در آینده به تالیف مشغول می شوند مفید باشد تا در آینده آثار موثرتری ارائه دهند. گاهی کتاب هایی تالیف می گردد که بعدها از آن استقبال و به جایی ارائه نمی گردد؛ در واقع برنامه ریزی درستی برای تالیف کتاب انجام نشده است. کوشش می کنیم با برگزاری این دوره آموزشی وقت و هزینه این افراد هدر نرود و کارهایی انجام دهند که برای جامعه نیز مفید باشد. به همین علت بنا داریم این دوره ها را مستمر برگزار کنیم.

آرمند با اشاره به تجربه برگزاری نخستین دوره اصول نگارش و انتشار کتاب دانشگاهی که شهریورماه سال جاری برگزار گردید، ادامه داد: برگزاری نخستین دوره بیشتر برای آشنایی افراد با اصول نگارش بود و مباحث نظری و مقدماتی در آن مطرح شد. این کلاس، مجازی و در 3 جلسه برگزار گردید؛ تقریبا 80 نفر در این کلاس شرکت کردند.

عضو هیئت مدیره انجمن آموزش و پرورش تطبیقی گفت: دوره بعدی، مربوط به هدایت عملی شرکت نمایندگان است که چه کتابی می خواهند ارائه دهند و در آن کتاب چه ملاحظاتی باید در نظر گرفته گردد؛ در مرحله ثبت نام هستیم و احتمالا تا اواخر مهر تمدید خواهد شد. هدف از برگزاری این دوره، هدایت دانشجویان دکترا است که چگونه روی رساله خود کار نمایند و آن را به یک کتاب موثر تبدیل نمایند؛ چراکه بسیاری از دانشجویان حدود دو سال، درباره موضوعی کار می نمایند و بی نتیجه می گردد و در نهایت در قفسه ها بلااستفاده گردد. یاری می کنیم، حاصل کوشش دانشجویان به یک کتاب ارزشند برای جامعه تبدیل گردد.

آرمند اضافه کرد: دوره دوم نیز مناسب مولفانی است که تجربه دارند و علاقه مند هستند، کار و مهارت های تالیف خود را ارتقا دهند و آثار متعددی داشته باشند؛ بعلاوه برای افرادی که اطلاعات کمتری در این حوزه دارند، می تواند مفید باشد.

وی با اشاره به اینکه در برگزاری اصول نگارش و انتشار کتاب دانشگاهی از چند جهت به کار تالیف کتاب توجه می گردد، اضافه کرد: محور و تاکید در این دوره، تالیف کتاب های آموزشی برای دانشجویان، معلمان و استادهای دانشگاه است و وارد موضوعات عمومی نمی شویم. در این دوره آموزش می دهیم اگر بخواهیم کتابی بنویسیم که در آن مطلبی را آموزش دهیم چه کارهایی باید انجام دهیم.

عضو هیئت مدیره انجمن آموزش و پرورش تطبیقی اضافه کرد: گاهی باید نقشه ذهنی به کار ببریم، موضوعات را طبقه بندی کنیم و در قالب چارت و نمودار تصویر نشان دهیم. باید عناصر آموزشی را در کتاب رعایت کنیم تا کتاب موثرتر گردد. البته در نظر داریم بخش نکات نگارشی نیز به این دوره ها اضافه گردد که با حضور استادان ادبیات فارسی به صورت دوره ای جداگانه خواهیم داشت.

آرمند ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که انجام می دهیم این است که سراغ فناوری های نو برای ارتقای تالیف کتاب رفته ایم. با توجه به شرایط امروزی کتاب های کاغذی و قیمت کاغذ، می توانیم فایل های صوتی همراه با لینک و فایل های ویدئویی و بانک سوال را به کتاب کاغذی اضافه کنیم. نسل نو دانشجویان و دانش آموزان از این فناوری ها بیشتر استقبال می نمایند. در واقع با QR code مطالب بیشتری به کتاب اضافه می کنیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "دوره آموزشی ارتقای مهارت مؤلفان آموزشی برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوره آموزشی ارتقای مهارت مؤلفان آموزشی برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید