بهترین فیلم های جورج کلونی؛ مخاطبان IMDB کدام فیلم ها را برگزیده اند؟

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، خبرنگاران | سرویس فرهنگ و هنر - جورج کلونی را بیشتر به عنوان بازیگر می شناسیم، اما رد پای او در فیلمسازی، کارگردانی و فیلمنامه نویسی - آن هم از نوع خوب و تاثیرگذارش - بار ها مشاهده و تحسین شده است. کلونی از آن دست هنرمندانی است که شاید دیر به شهرت و محبوبیت رسید، اما خیلی زود توانست جای خود را میان سینما دوستان باز کند و یکی از پردرآمدترین بازیگران مرد سینما در سال های اخیر باشد. در کارنامه هنری او دو جایزه اسکار، سه جایزه گلدن گلوب، یک جایزه بفتا و چندین کاندیداتوری جوایز مختلف سینمایی از جمله شش نامزدی جایزه اسکار و هفت نامزدی گلدن گلوب و پنج نامزدی بفتا به چشم می خورد. کوشش های بشردوستانه کلونی هم او را به یکی از سفیران صلح سازمان ملل متحد تبدیل نموده است. در این مطلب، به اختصار بیوگرافی جورج کلونی را آنالیز می کنیم و سپس نگاهی به بهترین آثار او خواهیم داشت.

بهترین فیلم های جورج کلونی؛ مخاطبان IMDB کدام فیلم ها را برگزیده اند؟

بیوگرافی جورج کلونی

جورج تیموتی کلونی (George Timothy Clooney) بازیگر، تهیه کننده، کارگردان و فیلمنامه نویس آمریکایی، متولد 6 می 1961 در ایالت کنتاکی آمریکاست. اولین حضور او در عرصه هنر رسانه، گویندگی در تلویزیون بود؛ حضوری که یاری کرد اولین نقشش را در یک سریال تلویزیونی پر بیننده ایفا نماید، اما اولین حضورش در سینما به سال 1984 برمی گردد. چهار سال بعد در کنار تلویزیون، به طور جدی وارد سینما شد و توانست تا سال 2000 خود را به شهرت و محبوبیت لازم برساند.

دو سال بعد یعنی در سال 2002 اولین تجربه خود در کارگردانی را با فیلم اعترافات یک ذهن خطرناک رقم زد که این فیلم توانست نامزد خرس طلایی جشنواره برلین گردد. او در همان سال به عنوان تهیه کننده اجرایی در پروژه بی خوابی نولان هم حضور داشت. در سال 2005 با نگارش و کارگردانی و بازی در فیلم شب به خیر و پیروز باشید کاندید سه جایزه بفتا در سه بخش بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مکمل مرد شد. فیلمی که توانست نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را هم برایش به ارمغان بیاورد.

سال 2007 برای فیلم مایکل کلیتون نامزد جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. عنوانی که در سال 2011 یک بار دیگر تکرار شده و او این بار برای فیلم فرزندان، نامزدی اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد. دومین نامزدی او در این سال، برای نگارش و کارگردانی فیلم نیمه ماه مارس بود که نامزدی بهترین فیلمنامه اقتباسی اسکار و نامزدی بهترین کارگردانی گلدن گلوب را برایش به همراه آورد. جورج کلونی از سال 2016 بعد از حضور در کمدی درود بر سزار ساخته برادران کوئن و تریلر هیولای پول تا به امروز در هیچ اثر سینمایی حاضر نشده است. در سال 2018 بنیاد فیلم آمریکا (AFI) جایزه یک عمر دستاورد هنری را به جورج کلونی اهدا کرد.

بهترین فیلم های جورج کلونی از نگاه مخاطبان IMDB

در ادامه به آنالیز ده مورد از بهترین فیلم های جورج کلونی در مقام بازیگر، تهیه کننده، کارگردان یا نویسنده خواهیم پرداخت که بیشترین بازخورد مثبت را میان مخاطبان و منتقدان در پی داشت.

10. سیریانا (Syriana 2005)

  • 6.9 IMDB
  • کارگردان: استیون گیگان

فیلم، تریلری سیاسی پیرامون اقتصادِ مبتنی بر نفت در خاورمیانه بوده که بر اساس کتاب خاطرات یک مامور سابق سازمان سیا در خاورمیانه رابرت بائر فراوری شده است. داستانی موتیف وار از مکان های مختلف که از یک مهمانی در تهران شروع می گردد. جورج کلونی برای ایفای نقش مامور سیا در خاورمیانه برنده جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد نقش مکمل شد. او همچنین نامزد جایزه بفتای نقش مکمل مرد نیز بود. فیلمنامه این اثر نیز نامزد دریافت بهترین فیلم نامه اقتباسی اسکار شد. یکی از نکات جالب فیلم برای بیننده فارسی زبان، شنیدن اندک جملات فارسی از زبان جورج کلونی است.

9. نیمه ماه مارس (The Ides of March 2011)

  • 7.1 IMDB
  • کارگردان: جورج کلونی

این درامای دلهره آور یکی از آثاری است که کلونی نویسندگی، تهیه کنندگی، کارگردانی و اجرای آن را خود به عهده داشته است. فیلم اقتباسی است از نمایشنامه شمال فاراگوت و ماجرای انتخابات ریاست جمهوری و رقابت نامزد های انتخاباتی است که همواره، حواشی هم در پی خواهد داشت. بازی های سیاسی که با صداقت و پاکی بیگانه اند، مضمون اصلی داستان را تشکیل می دهد. فیلمنامه انتقادی جورج کلونی و تیمش، توانست نامزد سه جایزه اسکار و گلدن گلوب و بفتای بهترین فیلمنامه اقتباسی گردد؛ ولی در جوایز آکتا (آموزشگاه سینما و تلویزیون استرالیا) برنده بهترین فیلمنامه در بخش بین الملل شد. جورج کلونی همچنین برای این فیلم نامزد دو عنوان بهترین کارگردانی و بهترین فیلم درام گلدن گلوب هم بود.

8. فرزندان (The Descendants 2011)

  • 7.3 IMDB
  • کارگردان: الکساندر پین

پردازش یک موضوع تکراری و کلیشه ای در فیلمنامه ای با رگه های طنز تلخ، ماهیت اصلی این کمیک درامای ساده ولی خوش ساخت را تشکیل می دهد. داستان پیرامون خانواده ای در حال فروپاشی است با روابطی سست و متزلزل که با نزدیک شدن مادر خانواده به مرگ، دچار تغییراتی اساسی می گردد. فیلمنامه ای که با اقتباس از اثر کاوئی هارت همینگز نوشته شده و برنده بهترین فیلمنامه اقتباسی اسکار شد. این فیلم همچنین در چهار رشته دیگر کاندید اسکار شد که از آن جمله می توان به نامزدی اسکار جورج کلونی برای بهترین بازیگر نقش اول مرد اشاره نمود. جورج کلونی همچنین برای این فیلم، نامزد بفتا و آکتای بهترین بازیگر مرد و نامزد بهترین بازیگر درام گلدن گلوب و چند جایزه معتبر جهانی دیگر شد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های ناتالی پورتمن؛ 10 فیلم برتر بر اساس رتبه IMDB

7. مایکل کلایتون (Michael Clayton 2007)

  • 7.3 IMDB
  • کارگردان: تونی گیلروی

مایکل کلایتون درامی جنایی و رازآلود و مهیج است با فیلمنامه ای قوی و پیچیده که با پرداخت دقیق و درست ذهن مخاطب را به خوبی به چالش می کشد. تیم قوی بازیگران با شخصیت هایی باور پذیر سه نامزدی اسکار را از آن خود کردند. از آن میان، جورج کلونی در قامت وکیلی ناراضی از حرفه اش که مسائل شخصی اش هم کم نیست، در نمایش شخصیتی درون گرا و خاکستری به بهترین شکل ممکن ظاهر می گردد تا بار دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد گردد. این فیلم همچنین در شش رشته دیگر نامزد اسکار بود. در گلدن گلوب هم در چهار رشته نامزد دریافت جایزه شد که یکی از آن ها بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم درام برای جورج کلونی بود.

6. بالا در آسمان (Up in the Air 2009)

  • 7.4 IMDB
  • کارگردان: جیسون رایتمن

با یک کمدی درامای رمانتیک روبرو هستیم که از داستانی به همین نام نوشته والتر کرین اقتباس شده است. داستان فیلم حول محور مردی است تنها و متفاوت که گویی همه ارکان زندگی اش با بقیه فرق دارد و همواره در سفر های کاری به سر می برد. او معتقد است انسان باید همه تعلقات دنیوی اش را در یک کوله پشتی جا بدهد و با همین طرز فکر، رها از همه چیز (حتی خانواده) پیش برود تا جاییکه شخصی شبیه خودش سر راهش قرار بگیرد. در مقابل طرز فکر او، دختر جوان و تازه نفسی قرار گرفته که حال برای شغلش هم که اخراج کارمندان است، خطر جدی محسوب می گردد. این فیلم در سه آموزشگاه معتبر اسکار، گلدن گلوب و بفتا درخشید و در هریک نامزد شش جایزه شد. از این بین دو جایزه گلدن گلوب و بفتای بهترین فیلمنامه را تصاحب کرد و جورج کلونی برای بازی در این فیلم تحسین شده، بار دیگر نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد در سه جشنواره اسکار، گلدن گلوب و بفتا شد.

5. شب بخیر و پیروز باشید (Good Night, and Good Luck 2005)

  • 7.5 IMDB
  • کارگردان: جورج کلونی

این فیلم یکی از نه ساخته جورج کلونی در مقام کارگردان و یکی از شش فیلمنامه اوست که خود نیز در آن ایفای نقش نموده است. یک درامای تاریخی که بر مبنای بیوگرافی ساخته شده و داستان یکی از مجریان معروف تلویزیونی در دهه پنجاه است که در رسوایی سناتور مکارتی همه کوششش را خرج می نماید. این فیلم که بر اساس تکیه کلام سرانجام برنامه او نامگذاری شده، نظر مثبت منتقدان را در پی داشت و در مجموع 38 جایزه معتبر جهانی را برای سازندگانش به ارمغان آورد. نامزدی شش جایزه اسکار از مجموع 121 کاندیداتوری در جشنواره های مختلف هم از جمله افتخارات این فیلم است. شخص جورج کلونی برای این فیلم نامزد دو اسکار و دو گلدن گلوب بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی و سه بفتای بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی و بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش مکمل شد تا دومین تجربه کارگردانی اش تبدیل به یکی از مهمترین و بهترین فیلم هایی کارنامه اش گردد.

4. اوه برادر کجایی؟ (O Brother, Where Art Thou? 2000)

  • 7.7 IMDB
  • کارگردان: جوئل کوئن

این کمیک جنایی، ماجراجویانه و موزیکال با اقتباسی آزاد از اثر حماسی هومر، اودیسه توسط برادران کوئن به رشته تحریر درآمده و نامزد دو اسکار از جمله بهترین فیلمنامه اقتباسی شده است. ماجرای فرار سه زندانی و مسائل پیش رویشان در قالب یک کمدی شیرین و سرگرم کننده، درون مایه ای عمیق تر را هم یدک می کشد و آن همان ترکیب آشنای انسان در جستجوی معناست! این فیلم که نامزد نخل طلای جشنواره کن و کاندید چند بفتا نیز شده، جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم کمدی یا موزیکال را برای جورج کلونی به ارمغان آورد. آلبوم موزیک کانتری زیبای این فیلم هم برنده جایزه گرمی شد.

3. جاذبه (Gravity 2013)

  • 7.7 IMDB
  • کارگردان: آلفونسو کوارون

درامای علمی تخیلی تحسین شده جاذبه، با داستان ساده و تیم دو نفره بازیگرانش، همانطور که از اسمش برمی آید به شدت بیننده را جذب می نماید. فیلم با رویکردی فلسفی به ماهیت وجودی انسان و بقای او روی کره خاکی، شما را تا اعماق فضا پرتاب می نماید و ناگهان تنها می گذارد. کاری که دقیقا با شخصیت هایش می نماید تا سوای بُعد فنی و جلوه های بصری و تکنیک سه بعدی، یکی از پر محتواترین آثار ژانر علمی تخیلی را در اختیار مخاطب بگذارد. این اثر درخشانِ برنده گلدن گلوب، با نامزدی در ده بخش آموزشگاه اسکار، توانست هفت جایزه اسکار از جمله بهترین کارگردانی را از آن خود کند و در یازده رشته بفتا هم نامزد دریافت جایزه باشد. حضور کوتاه، اما موثر و دوست داشتنی جورج کلونی کنار بازی تحسین شده و شگفت انگیز ساندرا بولاک، و خلق شخصیت هایی به یاد ماندنی از دیگر جنبه های مثبت این فیلم جذاب و مهیج و تاثیرگذار است.

2. یازده یار اوشن (Oceans Eleven 2001)

  • 7.8 IMDB
  • کارگردان: استیون سودربرگ

اولین سری از تریلوژی یاران اوشن که بازسازی فیلمی از دهه شصت میلادی است، به باور بسیاری از منتقدین بهترین نمونه آن بود. این تریلر جنایی در زمره بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع سرقت قرار گرفته و پیروزیتش چه در گیشه و چه نزد منتقدین سازندگان را به ساخت دو فیلم بعدی و اسپین آف سال 2018 ترغیب کرد. دانیل اوشن (جورج کلونی) سارقی مشهور و حرفه ای است که یک روز پس از آزاد شدن از زندان تصمیم می گیرد به جهت انتقامی شخصی، به همراه یازده نفر دیگر، یکی از بزرگترین سرقت های لاس وگاس را رقم بزند. سرقتی هوشمندانه و جسورانه در سایه تکنولوژی که لحظاتی مهیج و مفرح را برای مخاطب به همراه می آورد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های برد پیت؛ 12 فیلم برتر از نگاه مخاطبان سایت IMDB

1. آقای فاکس شگفت انگیز (Fantastic Mr. Fox 2009)

  • 7.9 IMDB
  • کارگردان: وس اندرسون

انیمشن کمدی و ماجراجویانه آقای فاکس شگفت انگیز که یکی از بهترین انیمیشن های قرن 21 و یکی از بهترین فیلم های جورج کلونی نام گرفته، بر اساس داستانی ساده و بچگانه به همین نام اثر تحسین شده رولد دال ساخته شده؛ اما مخاطب آن طیف وسیعی از همه سنین است. ماجرای یک روباه که به همین اسم آقای فاکس می شناسیمش و با دزدی از مزارع سه انسان ثروتمند برای خود و خانواده اش دردسرساز می گردد؛ مضمون به ظاهر ساده داستان است که در لایه های آن مفاهیم عمیقی پیچیده شده است. این استاپ موشن زیبا و جذاب و سرگرم کننده نامزد دو جایزه اسکار در بخش های بهترین انیمیشن و بهترین موسیقی متن و نامزد بهترین انیمیشن بلند گلدن گلوب بود. یکی از مهمترین نقاط قوت این اثر صداگذاری های بی نقص و دوست داشتنی اش هستند که جورج کلونی و مریل استریپ در راس آن ها قرار گرفته و با خلق دو کاراکتر آقا و خانم فاکس، حضوری تاثیرگذار در ذهن مخاطب به یادگار می گذارند.

سخن آخر

کوشش جورج کلونی برای رسیدن به صندلی امروزی اش بر هیچ کس پوشیده نیست. شاید یکی از دلایلی که او را در لیست 50 بازیگر باهوش هالیوود قرار می دهد، همین کوشش سرسختانه باشد. کلونی ثابت نموده برای شهرت و محبوبیت نه به خانواده رسانه ای خود نیازمند است و نه صرفا به نقش اول های مهیج و عامه پسند! سرسختی و تکیه بر توانایی های ذاتی اش از او یک هنرمند تمام عیار ساخته که توانسته تا به امروز در شش بخش مختلف جوایز اسکار بدرخشد و تحسین گردد. یکی از این آثار تحسین شده فیلم بی خوابی بود که قطعا یکی از بهترین فیلم های جورج کلونی در مقام تهیه کننده است. او در این فیلم در کنار کریستوفر نولان و آل پاچینو یکی از بهترین آثار سینمایی را فراوری کرد. برای اینکه بیشتر درباره آثار این دو هنرمند محبوب زیبا بدانید، بهترین فیلم های کریستوفر نولان و بهترین فیلم های آل پاچینو را هم از دست ندهید. ما سعی کردیم در این مطلب به معرفی بخشی از مهمترین کوشش های جورج کلونی در زمینه سینما بپردازیم. لطفا در ادامه این بحث با ما شریک شده و از بهترین فیلم هایی که از این وبلاگ آمیتیس تک محبوب سینمایی می شناسید، برایمان بگویید.

منبع: setare.com

به "بهترین فیلم های جورج کلونی؛ مخاطبان IMDB کدام فیلم ها را برگزیده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین فیلم های جورج کلونی؛ مخاطبان IMDB کدام فیلم ها را برگزیده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید