با میشل یئو اولین آسیایی برنده جایزه اسکار برترین بازیگر زن آشنا شوید

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، میشل یئو که در یک خانواده متمول مالزیایی به جهان آمد، در ابتدا به عنوان بالرین مشغول کار شد و در سال 1983 برنده مسابقه دوشیزه مالزی (Miss Malaysia) شد. او ­طی سال های بعدی با بازی در فیلم هایی همانند بله، بانو (Yes, Madam) و اَبَر پلیس (Supercop) به یکی از ستارگان زن برتر فیلم های اکشن سینمای هنگ کنگ بدل شد.

با میشل یئو اولین آسیایی برنده جایزه اسکار برترین بازیگر زن آشنا شوید

میشل یئوی 60 ساله شب گذشته پیروز شد اسکار برترین بازیگر زن را برای نقش آفرینی اش در فیلم همه چیز همه جا یکباره از آن خود سازد و به عنوان اولین زن آسیایی برنده این جایزه تاریخ ساز شد.

در ادامه با این بازیگر آشنا خواهیم شد.

میشل یئو کیست؟

میشل یئو که در یک خانواده متمول مالزیایی به جهان آمد، در ابتدا به عنوان بالرین مشغول کار شد و در سال 1983 برنده مسابقه دوشیزه مالزی (Miss Malaysia) شد. او ­طی سال های بعدی با بازی در فیلم هایی همانند بله، بانو (Yes, Madam) و اَبَر پلیس (Supercop) به یکی از ستارگان زن برتر فیلم های اکشن سینمای هنگ کنگ بدل شد.

با بازی در فیلم های فردا هرگز نمی میرد (Tomorrow Never Dies) و ببر خیزان، اژد های پنهان (Crouching Tiger, Hidden Dragon) توجه جهانی را به خود معطوف کرد. فیلم های بعدی او آسیایی های خرپول (Crazy Rich Asians) و همه چیز همه جا همزمان (Everything Everywhere All at Once) از جمله آثار هالیوودی با حضور بازیگران آمریکایی آسیایی بودند.

میشل یئو چند سال دارد؟

میشل یئو متولد سال 1962 در مالزی است.

سال های اولیه زندگی

میشل یئو فرزند وکیلی به نام یئو کیان تیک و زن خانه داری به نام جنت یئو است. او کودکی فعالی داشت که روحیه رقابت جویی را در او پرورش داد. میشل در کنار یادگیری باله و پیانو به انجام ورزش های بسکتبال، شنا و راگبی نیز می پرداخت و در مسابقات اسکواش بچه ها شرکت می کرد. در 15 سالگی برای ادامه یادگیری باله در آموزشگاه سلطنتی پایکوبی ِ لندن به انگلیس رفت، به این امید که یک روز استودیوی پایکوبی خودش را تأسیس کند. اما وقوع یک آسیب در ناحیه پشت، آرزوهایش برای پیشرفت در عرصه پایکوبی باله را نقش بر آب کرد.

پس از بازگشت به کشور خود، میشل در سال 1983 در مسابقه دوشیزه مالزی شرکت کرد و برنده این رقابت شد. یکی از دوستانش او را به مرد تاجری به نام دیکسون پون معرفی کرد که در پی فردی مستعد برای بازی در یک تبلیغ تلویزیونی می گشت. میشل به پیش پون رفت و روز بعد به همراه جکی چان، بازیگر مشهور چینی در تبلیغ یک ساعت مچی نقش آفرینی کرد.

آیا میشل یئو یک هنرمند رزمی کار است؟

میشل یئو بازیگری در سینما را در سال 1984 با فیلم جغد در برابر بامبو (The Owl vs. Bumbo) شروع کرد. او برای بازی در سکانس های مبارزه این فیلم به طور فشرده تحت آموزش هنر های رزمی نهاده شد و بعد از آن در سال 1985 برای بازی فیلم بله، بانو انتخاب شد. او اجرای فیزیکی تحسین برانگیزی نیز در سال 1986 در فیلم مرز وظیفه (In the Line of Duty) داشت و پس از آن در سال 1987 در فیلم های پول مفت (Easy Money) و جنگجویان بزرگ (Magnificent Warriors) نقش آفرینی کرد.

پس از وقفه ای کوتاه، در سال 1992 در نقش یک پلیس اینترپل به همراه جکی چان در فیلم داستان پلیس 3: اَبَر پلیس (Police Story 3: Supercop) حضور یافت. پس از آن در سال 1993 در فیلم قهرمان سه گانه (The Heroic Trio) نقش آفرینی کرد و در سال 1994 با بازی در فیلم وینگ چو (Wing Chu) جایگاه خود را به عنوان یک ستاره فیلم های اکشن تثبیت کرد. با این حال، علاقه او به انجام بدلکاری های خطرناک هنگام بازی در فیلم زن بدلکار (The Stunt Woman) در سال 1996 برایش هزینه بردار شد، چرا که یک پرش اشتباه او را از ناحیه ستون فقرات و دنده دچار شکستگی کرد.

فردا هرگز نمی میرد

گرچه فیلم اَبَر پلیس در سال 1996 در آمریکا نیز به نمایش عایدی، اما میشل در سال 1997 با نقشش در فیلم فردا هرگز نمی میرد، یکی از قسمت های مجموعه فیلم جیمز باند بود که از شهرتی جهانی برخوردار شد. میشل اولین بازیگر آسیایی در نقش اصلی زن این فرانشایز پرقدمت بود و با بازی در نقش همراه مبارز و باابهت شخصیت مأمور 007 که پیرس برازنان آن را ایفا می کرد، کلیشه معمول بازیگران زن فیلم های جیمز باند را درهم شکست.

ببر خیزان، اژدهان پنهان

میشل بار دیگر در سال 2000 با بازی خود در فیلم ببر خیزان، اژدهان پنهان آنگ لی، کارگردان تایوانی تماشاگران را شگفت زده کرد، فیلمی که چالاکی فیزیکی او و بازی دراماتیکش در نقش یک مبارز را به رخ کشید. میشل یک هفته پیش از شروع فیلمبرداری از ناحیه زانو دچار پارگی رباط شد و برای بازی در این فیلم مجبور شد نوع قدیمی تر و دشواری از زبان چینی یاد بگیرد. این زحمات، اما بی نتیجه نبود و او برای نقش آفرینی اش در این فیلم تحسین شده نامزد جایزه بفتا شد.

خاطرات یک گیشا - حکمرانی ظالمان - بانو

بعد از همکاری دوباره با ژانگ زئی در فیلم خاطرات یگ گیشا (Memoirs of a Geisha) در سال 2005 که با او در فیلم ببر خیزان، اژد های پنهان نیز همبازی بود، میشل در سال 2007 در فیلم علمی تخیلی آفتاب (Sunshine) و همینطور فیلم شمال دور (Far North) حضور پیدا کرد. بازگشت او به ریشه های مبارزه ای اش در سال 2010 با فیلم حکمرانی ظالمان (Reign of Assassins) با استقبال روبرو شد و همینطور نقش غیر مبارزه ای او در سال 2011 به عنوان آنگ سان سوچی، چهره میانماری برنده نوبل صلح در فیلم بانو (The Lady).

آسیایی های خرپول - شانگ چی و افسانه ده حلقه

میشل در سال 2018 با بازی در فیلم آسیایی های خرپول که در گیشه ناپیروز بود شکست را تجربه کرد. بعد از فیلم باشگاه جوی لاک (The Joy Luck Club) که در سال 1993 ساخته شد، این دومین فیلم فراوری هالیوود بود که تمام بازیگران آن آسیایی بودند. او پس از آن در سال 2021 در فیلم شانگ چی و افسانه ده حلقه (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings) حضور پیدا کرد که اولین فیلم مارول با حضور یک بازیگر آسیایی در نقش اصلی آن (سیمو لیو) بود.

همه چیز همه جا یکباره

این ستاره مالزیایی بالاخره در سال 2022 با بازی در فیلم همه چیز همه جا یکباره در نقشی که مختص به او نوشته شده بود، در هالیوود مورد تحسین نهاده شد. بازی باورپذیر میشل در نقش یک مهاجر پا به سن گذاشته و توانایی او در نمایش درجات مختلفی از هنر های رزمی در بخش های فانتزی داستان، تحسین منتقدان را برانگیخت.

سریال های تلویزیونی

مارکوپولو - پیشتازان فضا: اکتشاف

میشل پس از 30 سال حضور در فیلم های مبارزه ای و همینطور آثار درام در سینما، در سال 2015 با سریال حمله متقابل (Strike Back) به تلویزیون پیوست. پس از آن در سال 2016 در سریال درام تاریخی مارکوپولو (Marco Polo) و در سال 2017 نیز در سریال پیشتازان فضا: اکتشاف (Star Trek: Discovery) حضور یافت.

زندگی عاشقانه

میشل یئو از سال 2004 تا به امروز با ژان تاد در رابطه عاشقانه بوده است که مدتی مدیر ارشد اجرایی شرکت خودروسازی فراری بود و در حال حاضر رئیس فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی است. میشل پیش از آن از سال 1988 تا 1992 همسر دیکسون پون، تاجر هنگ کنگی بود.

زندگی شخصی

میشل یئو سفیر سازمان خیریه حفاظت از حیات وحش WildAid در موضوع حیوانات تحت انقراض و همینطور سفیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در موضوع توسعه پایدار است. او همکاری هایی نیز با سازمان های مرتبط با بیماری ایدز داشته است. این بازیگر در کوالالامپور، ژنو و پاریس زندگی می نماید. به گفته خودش در غذا و جواهرات اهل ولخرجی است و از تماشای فیلم های ترسناک لذت می برد.

منبع: روزیاتو

منبع: فرادید

به "با میشل یئو اولین آسیایی برنده جایزه اسکار برترین بازیگر زن آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با میشل یئو اولین آسیایی برنده جایزه اسکار برترین بازیگر زن آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید