10 کار که بازی های موبایل نباید انجام دهند

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، بازی های موبایلی در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته اند و طیف گسترده ای از کاربرها را در سراسر جهان سرگرم می نمایند. برای وقت گذراندن در این بازی ها مهم نیست چقدر از جهانی بازی های ویدیویی بدانید تنها کافی است در فروشگاه برنامه ها و بازی گوشی هوشمند خود بگردید و بازی مناسب خود را دانلود و نصب کنید. بازی هایی که می توانید هر لحظه و هر جا در جهانی آن ها غرق شوید.

10 کار که بازی های موبایل نباید انجام دهند

تعداد بازی های موبایل در پلی استور و اپ استور متمایل به بی نهایت است و همه روزه شاهد عرضه بیش از پیش این بازی ها برای گوشی های هوشمند هستیم. قطعا انتخاب از میان انبوه این بازی ها حتی وقتی ژانر موردعلاقه خود را هم می دانیم، کار آسانی نیست. در این میان برخی از شرکت های بازی ساز از این فرصت برای تبدیل هر چیزی در بازی به یک پرداخت درون برنامه ای استفاده می نمایند. برخی از این بازی های به اصطلاح رایگان حتی به گران ترین سرگرمی تبدیل می شوند و کاربر را مجبور به پرداخت های مکرر می نمایند. این بازی ها عملا بدون خرج کردن پول در آن، به اپلیکیشن ای بی مصرف تبدیل می شوند. برای اینکه در دام چنین بازی هایی نیفتیم و حافظه گوشی هوشمند خود و وقت ارزشمندمان را بیخودی صرف نکنیم، باید به چند نکته در انتخاب بازی های موبایل دقت کنیم. در این مقاله قصد داریم از 10 کاری صحبت کنیم که بازی های موبایل در راستای تبدیل شدن به ابزاری صرفا پولساز برای شرکت سازنده انجام می دهند.

گوشی های هوشمند ما پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به مکان بازی های با ارزش و خوب را دارند؛ بازی هایی که سازنده آن ها از کوشش برای عرضه یک اثر باکیفیت و سرگرم نماینده برای مخاطب دریغ نمی نمایند. موارد ذکر شده در این مقاله، مکانیک و سیستم هایی هستند که در بیشتر بازی ها به چشم می خورند و به خودیِ خود بد نیستند، اما زیاده روی در آن ها در گیم پلی بازی ها ناپسند و حریصانه است.

10. وقتی بازی زمان بندی سخت گیرانه دارد

بازی های موبایل معمولا به نحوی زمان بندی می شوند تا کاربر برای پیشرفت سریع تر در بازی به گزینه پرداخت درون برنامه ای یا خرج کردن جم (Gem) فکر کند. برخی بازی ها ممکن است روی Stamina مانور دهند و تا نوار مربوط به آن پر نگردد اجازه پیشرفت در بازی را به شما ندهد. هم چنین برخی بازی ها هم در مدت زمان معینی سلاح های شما را ارتقا می دهند یا ساختمان هایی را برایتان می سازند. در این صورت یا صبر می کنید تا این پیشرفت ها انجام گردد یا برای تسریع آن پول خرج می کنید. تا اینجا با مکانیزمی منطقی سروکار داریم، اما برخی از این زمان بندی ها در بازی ها به قدری فرایند پیشرفت را کند می نمایند که هیچ راهی جز پرداخت های درون برنامه ای مکرر برای اندکی سرعت بخشیدن به بازی نمی ماند. بنابراین وجود تایمر در بازی ها قابل قبول است اما هیچ توجیهی برای محدود کردن بیش از حد امکان پیشرفت در بازی و از بین بردن لذت بازی کردن وجود ندارد.

9. وقتی بازی می خواهد به آن امتیاز دهید

اغلب اوقات بازی ها از ما می خواهند که در استورهای مختلف به آن ها امتیاز بدهیم و بیشتر وقت ها خیلی ها این درخواست را نادیده می گیرند. اما در صورتی که با دادن امتیاز پنج ستاره آیتم هایی در بازی اضافه گردد باز هم این درخواست نادیده گرفته می گردد؟ به نظر می رسد با این کار امتیاز بالایی نصیب بازی می گردد اما باید مراقب باشید چون این رتبه بندی دیگر قابل اعتماد نیست! البته ممکن است بازی واقعا ارزش امتحان کردن داشته باشد اما در هر صورت دادن رشوه به کاربر بازی برای تمجید از آن و دادن امتیاز بالا به آن نشانه خوبی نیست. در اغلب موارد بازی ها برای پوشش نقطه ضعف های خود به کاربران فعال خود جوایزی می دهند تا با بالا بردن امتیاز بازی در استور شانس دیده شدن و دانلود خود را افزایش دهند و کاربران بیشتری را در این دام بیندازند. این درخواست معمولا بلافاصله بعد از مرحله راهنمای بازی طراحی می گردد، مرحله ای که بازیکن هنوز به طور کامل بازی را نشناخته و تنها کمی با آن سرگرم شده است.

8. وقتی بازی می گوید محتوای بزرگسالانه دارد

این موضوع بسیار حساس است و در این مطلب قصد شرح چرایی آن را نداریم اما همین بس که هیچ بازی با محتوای بزرگسال را در هیچ استور موبایل نمی توان پیدا کرد. فروشگاه های بازی های موبایلی قوانین سخت گیرانه ای در این زمینه دارند و به طور جد با وجود این نوع محتوا مقابل می نمایند. بنابراین اگر به بازی هایی برخورد کردید که همچنین ادعایی دارند بدانید که دروغ است و برای آن هزینه نکنید.

7. وقتی در بازی انواع پرداخت درون برنامه ای را می بینیم

خیلی از بازی های موبایلی مرز مشخصی برای آیتم های پولی و رایگان ندارند. برخی از آیتم ها را تنها با پیشرفت در بازی و صرف وقت و امتیاز داخل بازی می توان به دست آورد. اما حواستان باشد که همیشه بهترین آیتم ها حتی بعد از صرف زمان زیادی در بازی بدون پرداخت پول در دسترس شما قرار نمی گیرند. وابسته بودن آیتم ها به پرداخت پول، لذت بازی کردن را کم می نماید. بازی ها هرچه در رابط کاربری خود دسترسی بیشتری به فروشگاه بدهند، وابستگی شان به پول برای پیشرفت در بازی بیشتر است.

6. وقتی بازی شما را مجبور به دعوت از دوستان می نماید

بازی های زیادی پتانسیل بالقوه ای برای دور هم جمع کردن بازیکن ها را دارند و به نوعی با عنوان بازی های اجتماعی از آن ها یاد می گردد. این امکان بسیار جذاب به نظر می رسد و می توان از دوستان خود برای هم بازی شدن یا حتی رقابت در بازی ها دعوت کرد. اما برخی از بازی ها از این امکان به درستی و از راه صحیح بهره نمی برند. این بازی ها همان هایی هستند که شما را مجبور می نمایند برای ادامه تجربه بازی ، دوستان خود را دعوت به دانلود و حتی خرید کنید. در این موارد فشار افزایش دایره دوستان همیشه روی تجربه بازی سایه انداخته است و این چیز خوشایندی نیست. پس اگر در قسمت نظرات بازی در فروشگاه با عناوینی مشابه مرا به دوستان خود اضافه کن… از دریافت آن صرف نظر کنید!

5. وقتی بازی مراحل را خیلی سخت طراحی می نماید

Paywall در اصطلاح دنیای بازی به موقعیتی گفته می گردد که توسعه دهنده عمدا قسمتی از بازی را خیلی سخت طراحی کند یا پیشرفت در آن موقعیت را خیلی کند می نماید. بنابراین بازیکن برای رد کردن این موقعیت مجبور به پرداخت پول و خرید آیتم های درون بازی می گردد. دانستن این که یک بازی موبایلی پی وال دارد یا نه بدون بازی کردن آن سخت است. با این وجود می توان گاهی از خواندن بخش نظرات و نقل قول های افراد دیگر در خصوص آن به وجود چنین موقعیتی در بازی پی برد. البته باید بگوییم که برخی از پی وال ها لزوما نشانه بدی نیستند و در برخی بازی ها به چالش های سرگرم نماینده می انجامد که تجربه پرزحمت و لذت بخشی از گذشتن مراحل را رقم می زند.

4. وقتی بازی در لیست پرفروش ترین ها قرار گرفته است

لیست پردرآمدترین بازی ها ممکن است راه خوبی برای پیدا کردن یک بازی خوب باشد اما همیشه هم نمی توان به این لیست ها اعتماد کرد. درآمد برخی از این بازی های پرفروش از آیتم های درون برنامه ای است که کاربران مجبور به خرید و استفاده از آن در بازی هستند. البته بازی های پیروز بسیار خوبی به این لیست راه پیدا می نمایند که فروش بالای آن ها کاملا منطقی و قابل پیش بینی است. دقت کنید که بازی هایی که سال ها به طور متوالی در لیست بازی های پرفروش قرار می گیرند و از جای خود تکان نمی خورند برای خالی کردن کیف پول شما طراحی شده اند!

3. وقتی بازی گردونه شانس دارد

سیستم گاچا (Gacha) در بازی، آیتم ها و کاراکترها را به صورت تصادفی به کاربر می دهد. این سیستم در بسیاری از بازی ها رایج است و البته به روشی برای سودجویی تبدیل شده است. می پرسید چطور؟ کافی است برای شرکت داده شدن در قرعه کشی های بیشتر و دریافت آیتم ها، مجبور به پرداخت هزینه شده باشید. این سیستم در بازی ها پیاده می گردد و به خودی خود مسئله ای ندارد اما برخی از بازی ها این مکانیک را به شکلی جعلی پیاده می نمایند که شانس بردن آیتم های پرطرفدار بدون خریدهای درون برنامه ای تقریبا صفر باشد. اینجاست که این مکانیک به شکلی ناجوانمردانه به دستگاه ATM شرکت بازی ساز تبدیل می گردد!

2. وقتی بازی به شما پاداش نمی دهد

وقتی بازی ها در ازای لاگین کردن جایزه ای را برای شما در نظر می گیرند، به نظر خوشایند می رسد و بسیاری از ما برای دریافت جایزه ها و آیتم های پولی به شکل رایگان و تنها با یک لاگین، هیجان زده می شویم. با این حال، بازی هایی هستند که چنان بر راهنمایی شما به پرداخت های درون برنامه ای متمرکز می شوند که دیگر طراحی اهدا جوایز در ازای ورود به بازی را فراموش می نمایند. در این بازی ها شما آیتم های پولی را فقط با پرداخت پول به دست می آورید.

1. وقتی بازی در سبک جورچین سه تایی است

سبک مچ-تری (Match-3) یا جوچین سه تایی در بازی های موبایلی از پردرآمدترین سبک ها در این پلتفرم است. این بازی ها با ایده هایی تکراری و کپی شده از بازی های دیگر و مجبور کردن بازیکن به خرج کردن برای پیشرفت در بازی روشی غیر اخلاقی اما پول ساز را در پیش گرفته اند. تقریبا تمام این بازی ها از سیستم Pay to Win بهره می برند و با وجود اینکه حتی برخی کاربرها به این موضوع علم دارند باز هم صدها دلار در این بازی ها خرج می نمایند. بسیاری از بازی ها مچ تری سرگرم نماینده هستند و کسی این موضوع را کتمان نمی نماید اما مراقب باشید که این سرگرمی به بهای خالی شدن حساب بانکی تان تمام نگردد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 کار که بازی های موبایل نباید انجام دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 کار که بازی های موبایل نباید انجام دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید