گلکسی زد فولد 3 در برابر اوپو Find N؛ جدال تاشوها

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، با وجود اینکه طی چند سال گذشته چندین گوشی تاشو راهی بازار شده است، اما در بسیاری از کشورها گزینه های محدودی در اختیار کاربران قرار گرفته است. در این میان سامسونگ به لطف عرضه گسترده گوشی های تاشوی خود توانسته اکثریت این بازار را از آن خود کند. در چند سال اخیر درباره گوشی تاشوی اوپو شایعات زیادی منتشر شده و بالاخره روز گذشته این شرکت از اولین گوشی تاشوی خود با نام اوپو Find N رونمایی کرد.

گلکسی زد فولد 3 در برابر اوپو Find N؛ جدال تاشوها

این گوشی بعضی از مسائل دیگر گجت های تاشو را رفع نموده و در کل از طراحی بسیار جذابی بهره می برد. اما در مقایسه با گلکسی زد فولد 3 چه حرفی برای گفتن دارد؟ در ادامه این دو گوشی تاشو را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

شباهت ها

هر دو گوشی مبتنی بر چیپست اسنپدراگون 888 هستند که در بسیاری از پرچم داران 2021 اندروید مورد استفاده قرار گرفته است. بعلاوه هر دو از حداکثر 512 گیگابایت بهره می برند و ضمناً نباید بهره گیری از 5 دوربین را از قلم بیندازیم.

به طور معین، گلکسی زد فولد 3 از سه دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی در پنل پشتی خود بهره می برد. بعلاوه در حفره نمایشگر اصلی آن یک دوربین 10 مگاپیکسلی تعبیه شده و در نمایشگر بیرونی هم دوربین سلفی 4 مگاپیکسلی زیر نمایشگر قرار گرفته است. از سوی دیگر، اوپو Find N با دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی از راه می رسد و در کنار آن اولترا واید 16 مگاپیکسلی و تله فوتو 12 مگاپیکسلی واقع شده است. در نمایشگر اصلی و بیرونی هم دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی تعبیه شده است.

باید خاطرنشان کنیم گلکسی زد فولد 3 سومین نسل گوشی تاشوی سامسونگ محسوب می گردد و به همین دلیل بسیاری از مسائل نسل های قبلی را رفع نموده است. ولی با وجود اینکه اوپو Find N اولین گوشی تاشوی این شرکت به شمار میرود، اما بسیاری از مسائل این نوع گوشی ها را رفع نموده و این یک پیروزیت بزرگ برای اوپو محسوب می گردد.

در زمینه نمایشگر اصلی هم اوپو برای این گوشی از نمایشگر LTPO ساخت سامسونگ استفاده نموده و رفرش ریت هر دو به 120 هرتز می رسد. از دیگر شباهت های بین این دو گوشی می توانیم به استفاده از حسگر اثر انگشت تعبیه شده در لبه کناری بدنه اشاره کنیم.

تفاوت ها

در زمینه تفاوت ها باید به چندین نکته بپردازیم. اول از همه باید به بهتر بودن نسبت تصویر نمایشگر بیرونی اوپو Find N اشاره کنیم. این نمایشگر از نسبت تصویر 18:9 و مقدار 5.94 اینچی بهره می برد. به همین دلیل در صورت استفاده از فقط یک دست، مسئله ای برای بهره گیری از این نمایشگر نخواهید داشت.

از سوی دیگر، نمایشگر بیرونی گلکسی زد فولد 3 از نسبت تصویر 25:9 و مقدار 6.2 اینچ بهره می برد. این یعنی با یک نمایشگر بزرگ تر و بسیار باریک سروکار داریم که تجربه کاربری چندان دلچسبی را ارائه نمی نماید. به علت همین باریک بودن نمایشگر، کاربران هنگام تایپ با دو انگشت به مشکل برمی خورند و پایین کشیدن نوار نوتیفیکیشن ها هم کار ساده ای محسوب نمی گردد.

در رابطه با نمایشگر اصلی فولد 3 هم برای تجربه بهتر باید گوشی را در حالت افقی قرار دهید. اما نمایشگر اوپو Find N تقریبا یک مربع است و به همین دلیل جهت قرارگیری گوشی تأثیر چندانی بر این موضوع ندارد. از سوی دیگر، اوپو توجه ویژه ای به لولای این گوشی نشان داده و طبق ادعای این شرکت، چین خوردگی نمایشگر 80 درصد کاهش یافته است. به همین دلیل عملا چین خوردگی قرار گرفته در میان نمایشگر دیده نمی گردد. این در حالی است که چین خوردگی نمایشگر یکی از مهم ترین ضعف های گلکسی زد فولد 3 محسوب می گردد.

مهم ترین تفاوت بین این دو گوشی ارتباطی با ویژگی های سخت افزاری آن ها ندارد بلکه مربوط به قیمت است. اوپو اعلام نموده که اولین گوشی تاشوی این شرکت با قیمت 1200 دلار به دست کاربران چینی می رسد. این یعنی تفاوت قیمت زیادی با گلکسی S21 اولترا ندارد و بعلاوه باید خاطرنشان کنیم زد فولد 3 با قیمت 1800 دلار راهی بازار شده است.

در این میان باید به پشتیبانی گلکسی زد فولد 3 از قلم S Pen هم اشاره کنیم که البته بسیاری از کاربران از این معینه استفاده نمی نمایند. یکی دیگر از ویژگی های شاخص زد فولد 3، ضد آب بودن آن است که اوپو Find N از این قابلیت بهره نمی برد.

گوشی های تاشو از نظر نرم افزاری مسائل زیادی دارند ولی سامسونگ برای گلکسی زد فولد 3 پیروز شده بخشی از این مسائل را رفع کند. مثلا حین استفاده از اپلیکیشن هایی مانند اینستاگرام، دیگر با نوار سیاه دو طرف این اپ روبه رو نمی شوید و تمام فضای نمایشگر استفاده می گردد. این در حالی است که اوپو Find N چنین مسائلی را رفع ننموده ولی احتمالا طی ماه های آینده با دریافت آپدیت های نرم افزاری، در این زمینه عملکرد بهتری پیدا می نماید.

برنده نهایی کدام است؟

اگرچه اوپو اعلام نموده که گوشی تاشوی این شرکت فقط راهی بازار چین می گردد، ولی روی هم رفته نسبت به زد فولد 3 جذابیت بیشتری دارد. با وجود اینکه گلکسی زد فولد 3 از نظر نرم افزاری عملکرد بهتری ارائه می دهد، اما اوپو Find N هم احتمالا به زودی در این زمینه بهبود پیدا می نماید. علاوه بر این، قیمت گوشی تاشوی اوپو با وجود امکانات جذابی که ارائه می دهد، بسیار مناسب محسوب می گردد. باید ببینیم آیا سامسونگ جانشین گلکسی زد فولد 3 را با قیمت پایین تر راهی بازار می نماید یا نه.

برای یادآوری باید بگوییم که زد فولد 2 با قیمت 2000 دلار معرفی گردید ولی زد فولد 3 با قیمت 1800 از راه رسید. در حال حاضر یکی از مهم ترین ضعف های گوشی های تاشو، قیمت بالای آن ها است که امیدواریم با افزایش رقابت در بین شرکت های مختلف، قیمت این گوشی ها هم به طور قابل توجهی کاهش پیدا نمایند.

منبع: Phandroid

منبع: دیجیکالا مگ

به "گلکسی زد فولد 3 در برابر اوپو Find N؛ جدال تاشوها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی زد فولد 3 در برابر اوپو Find N؛ جدال تاشوها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید