کمبود این ویتامین خطر بیماری قلبی را دو برابر می نماید

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، یافته های تحقیقات نو نشان می دهد که کمبود ویتامین D با دو برابر شدن خطر بیماری قلبی مرتبط است و افرادی که فاقد این ویتامین هستند احتمالاً فشار خون بالا دارند و از بیماری قلبی نیز رنج می برند.

کمبود این ویتامین خطر بیماری قلبی را دو برابر می نماید

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، محققان اینگونه شرح می دهند که پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ویتامین D در پوست فراوری شده و در کبد به کلسیفدیول تبدیل و سپس در کلیه به کلسیتریول تبدیل می گردد. کلسیتریول شکل فعال ویتامین D است که بر سیستم ایمنی، رشد استخوان، فراوری هورمون هایی آدرنالین، دوپامین و سروتونین تأثیر می گذارد.

نتایج یک مطالعه تازه نشان می دهد که کلسیتریول بعلاوه می تواند بر سلامت قلب و عروق به وسیله تأثیراتش بر سایر سیستم های از جمله سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد. در این تحقیق، به نظر می رسد شرکت کنندگان با سطوح پایین ویتامین D، در معرض خطر ابتلا به فشار خون و بیماری قلبی بالاتری بودند.

نتایج پژوهش ها نشان داد افرادی که کمترین اندازه ویتامین D را دارند، دو برابر بیشتر از افرادی که در محدوده طبیعی هستند، از بیماری های قلبی عروقی رنج می برند. بیماری هایی قلبی عروقی (CVD) یکی از دلایل اصلی مرگ و میر و ناتوانی است که هر ساله باعث مرگ 7.9 میلیون نفر را در سراسر دنیا می گردد. به گفته محققان بیش از یک میلیارد نفر در دنیا دارای سطوح پایین ویتامین D هستند.

دانشمندان معتقدند که برترین آزمایش برای معین شرایط ویتامین D، اندازه گیری غلظت سرمی 5-هیدروکسی ویتامین D (25(OH)D) است. برای آنالیز ارتباط بین سطوح سرمی 25(OH)D و خطر بیماری هایی قلبی، تیم تحقیقاتی داده هایی بیش از نیم میلیون شرکت کننده را تجزیه و تحلیل کرد. محققان دریافتند که در جایی که سطح سرمی 25(OH)D حدود 50 نانومول بر لیتر باشد، خطر فشار خون بالا و بیماری قلبی به شدت کاهش می یابد.

پروفسور الینا هیپونن (Elina Hyppönen) رهبر این مطالعه در این باره گفت: کمبود شدید این ویتامین نادر است اما در شرایطی که این اتفاق می افتد، بسیار مهم است که پیشگیرانه عمل کنید و از اثرات منفی بر قلب اجتناب کنید. او در ادامه اضافه نمود: ویتامین D را می توان در بعضی غذاها یافت اما این اندازه کافی نیست.

پروفسور هیپونن شرح داد: ما بعلاوه می توانیم ویتامین D را از غذاها از جمله ماهی های روغنی، تخم مرغ و غذاها و نوشیدنی های غنی شده دریافت کنیم. اگر ویتامین D را به وسیله نور خورشید دریافت نکنیم، مواد مغذی و گاهی اوقات مصرف یک مکمل روزانه برای تامین نیازهای این ویتامین کارآمد است.

هیپونن در پایان اضافه نمود: با توجه به شیوع دنیای این بیماری کشنده، درک ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D و بیماری هایی قلبی عروقی بسیار مهم است. نتایج شگفت انگیز پژوهش های نشان می دهد که اگر بتوانیم سطح ویتامین D را در حد استاندارد افزایش دهیم، می توانیم بر اندازه ابتلا به بیماری هایی قلبی نیز تأثیر بگذاریم.

منبع: سیناپرس

منبع: همشهری آنلاین

به "کمبود این ویتامین خطر بیماری قلبی را دو برابر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود این ویتامین خطر بیماری قلبی را دو برابر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید