چرا این جشنواره ها در سایه اند؟

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: باید شیوه برگزاری جشنواره های صنایع دستی و تجسمی تغییر یابد تا بتوانند برنامه های رویدادمحوری داشته باشند، یعنی باید هر روز با حضور یکی از هنرمندان، گردهمایی و رونمایی انجام گردد، همان طور که در حوزه های تئاتر، موسیقی و سینما این کار انجام می گردد.

چرا این جشنواره ها در سایه اند؟

بهمن نامور مطلق - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - در گفت وگو با وبلاگ آمیتیس تک، درباره این که چه کار می توان کرد تا جشنواره هنرهای تجسمی که سال جاری نهمین دوره آن برگزار گردید و جشنواره صنایع دستی فجر که سال جاری برای نخستین بار برگزار می گردد، زیر سایه سنگین دیگر جشنواره های فجر قرار نگیرند؟ اظهار کرد: طبیعت هنرها با یکدیگر تفاوت دارد. طبیعت بعضی هنرها مثل سینما، تئاتر و موسیقی رویدادی است و هنگام برگزاری جشنواره ها، درباره آن ها گفت وگو و بحث می گردد.

او ادامه داد: از طرفی جشنواره های موسیقی، تئاتر و فیلم فجر روایت، حرکت، پویایی، مخاطب و در نهایت، تاثیرگذاری بیشتری دارند و جریان ساز هستند؛ اما هنرهای تجسمی عمدتا هنرهای ثابت و ایستایی هستند، برای مثال یک نقاشی روی دیوار نصب می گردد و مخاطبان فقط آن اثر را نگاه می نمایند و از کنارش رد می شوند.

وی با بیان این که سرشت هنرها با یکدیگر متفاوت است، گفت: به همین دلیل تا کنون جشنواره هنرهای تجسمی زیر سایه موسیقی، تئاتر و فیلم قرار گرفته است. تمام هدف ما این است که سال جاری نخستین جشنواره صنایع دستی فجر برگزار گردد و به عبارتی آغازگر آن باشیم. ما برای اولین سال، اطمینان نداریم که گفتمان سازی بزرگی در خارج از حوزه صنایع دستی داشته باشیم. خوشبختانه در داخل حوزه صنایع دستی، این موج آغاز و از آن نیز استقبال شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با اشاره به این که حرکت هایی در دل جامعه و حوزه صنایع دستی در حال اجرا است، اعلام کرد: ما باید از ترکیب استفاده و کاری کنیم که هر لحظه اتفاق تازه ای در این جشنواره ها بیفتد، گفت وگو و بحث انجام گردد و مخاطب را شگفت زده کنیم. نفس جشنواره و هنر همین است. نباید همه چیز را در روز اول در معرض دید عموم قرار دهیم و در روز اختتامیه نیز هنرمندان را انتخاب کنیم تا جشنواره تمام گردد.

نامور مطلق گفت: علت ایستایی و در سایه قرار دریافت جشنواره های تجسمی و صنایع دستی می تواند نحوه اجرای آن باشد. ما باید کاری کنیم که نحوه اجرا تغییر کند و یک جشنواره، پویا و به یک رخداد ناب تبدیل گردد. یکی از ویژگی های رخداد ناب، غیرمترقبه بودن آن و شگفت زده کردن مخاطب است. ما باید کاری کنیم مخاطب هر روز در جشنواره، یک تجربه و اتفاق جدید را کشف کند.

نخستین جشنواره صنایع دستی فجر از 11 تا 15 بهمن ماه به مدت پنج روز در گالری های پاییز و میرمیران خانه هنرمندان برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چرا این جشنواره ها در سایه اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا این جشنواره ها در سایه اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید