هشدار قربان زاده در مناظره با میثاقی!

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، البته که در خود ایران هیچ عزمی برای این کار وجود نداشت و ندارد. اگر هم قدم های کوچکی برداشته می گردد از ترس تهدیدهای AFC است. بی میلی مسئولان ورزش ایران جایی معین می گردد که هیچ کدام از مراحل حرفه ای سازی، به خواست خود آنها شروع نشده و همین قدم های کوچک را هم در بیشترین زمان ممکن و با وقت کشی زیاد انجام می دهند. مثلا یک سال کار پرداخت بدهی ها انجام می گردد. سال بعد صرف جداسازی مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می گردد. البته در گذشته نزدیک همین کار هم با جعل و سندسازی اجرا شده و باعث جریمه ایران از سوی AFC هم شده است. فعلا که ظاهرا AFC با مدارک ایران کنار آمده است اما حالا نوبت یکی از چالش برانگیزترین معضلات فوتبال ایران شده است: ماجرای حق پخش تلویزیونی

هشدار قربان زاده در مناظره با میثاقی!

این بحث سالهاست وجود دارد اما زور باشگاه ها و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به صدا و سیما به عنوان متولی پخش مسابقات نمی رسد.

تلویزیون سال هاست قبل، در حین و پس از پخش مسابقات فوتبال و برنامه های تلویزیونی زنده و ضبط شده درباره فوتبال، آگهی بازرگانی پخش می نماید اما ریالی بابت این عایدیهای هنگفت به باشگاه ها نمی دهد. درباره اندازه عایدی صدا و سیما از تبلیغات ناشی از مسابقات فوتبال عددهای مختلفی مطرح شده اما آخرین گزارش هایی که با آنالیز تعرفه تبلیغات صدا و سیما و تعداد بازی های استقلال و پرسپولیس تهیه شده نشان می دهد صدا و سیما از بازی های پخش زنده استقلال و پرسپولیس در فصل 1401-1402 حداقل 17 هزار میلیارد تومان و حداکثر حدود 32 هزار میلیارد تومان عایدی کسب نموده است. این در حالی است که این دو باشگاه هیچ عایدیی از این خزانه بزرگ و پرپول ندارند!

صدا و سیما تنها سازمانی است که حق پخش مسابقات ورزشی را دارد و از این که پخش مسابقات برایش هیچ هزینه ای نداشته باشد بسیار استقبال می نماید. برای همین هم طبیعی است که تمایلی به مطرح شدن این موضوع در برنامه هایش نداشته باشد. یکی دو بار در زمانی که برنامه 90 پخش می شد این بحث به میان آمد اما حتی عادل فردوسی پور هم که به هر حال نماینده سازمان صدا و سیما بود نتوانست به شکل مبسوط به این موضوع بپردازد.

اما به نظر می رسد دیگر فرصت فرار صدا و سیما از پاسخگویی و نپذیرفتن مسئولیت در این باره تمام شده است. AFC به فدراسیون فوتبال ایران اعلام نموده که اگر در فهرست عایدیهای باشگاه های ایران، عایدی حق پخش وجود نداشته باشد این باشگاه ها از فصل آینده مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را نخواهند داشت. این موضوع دیگر فقط مربوط به استقلال و پرسپولیس نیست و همه باشگاه های ایران باید اسناد مربوط به عایدی حق پخش مسابقات شان را به AFC ارائه نمایند. شاید برای همین هم بود که حسین قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی دوشنبه شب در برنامه فوتبال برتر در گفت و گو با محمد حسین میثاقی این هشدار جدی را داد. هشداری که باعث شد جدی ترین بحث پیرامون حق پخش تلویزیونی در تاریخ صدا و سیما برگزار و خود سازمان به چالش کشیده گردد.

در این بحث، میثاقی مثل دفعات قبلی که این موضوع مطرح می شد از تنها دستاویز و بهانه تلویزیونی ها یعنی خلا قانونی استفاده نموده و کوشش کرد جلوی باز شدن بحث را بگیرد اما

قربان زاده که قبلا تبحرش را در بحث و مناظره نشان داده بود یک سوال ساده اما تاثیرگذار را عنوان نمود: شما سریال می سازید و به عواملش پول می دهید. هیچ کس مجانی فراوری نمی نماید. هر کس در ازای خدمتی که ارائه می دهد پول می گیرد. باشگاه های فوتبال چقدر خدمت ارائه داده اند؟ میثاقی همان جواب عامیانه را داد و مساله دولتی بودن باشگاه ها را عنوان نمود. قربان زاده گفت: استقلال و پرسپولیس الان بودجه دولتی می گیرند؟ خیر. اما حتی با همین استدلال هم باشگاه های خصوصی باید حق پخش بگیرند. بعد از این صحبت، میثاقی گفت با کلیت مساله حق پخش هیچ مسئله ای ندارد اما باید مجلس شورای اسلامی، قانون وضع و رقم ها را مشخص کند. میثاقی حتی سعی کرد از لالیگا و لیگ برتر انگلیس مثال بزند و جزئیات بیشتری از این مساله بیان کند اما قربان زاده با طعنه به میثاقی گفت: حالا اینقدر هم حرارت لازم نداشت. نکته خیلی ساده است. شما اگر حق پخش را پرداخت کنید؛ کسی در این عالم هست که شما را بازخواست کند؟ اینجا بود که میثاقی جواب طعنه را قربان زاده را داد و گفت: سازمان قطعا بازخواست می گردد. شما در سازمان خصوصی سازی هم همه چیز را همین طوری پیش می برید؟ به قانون توجهی ندارید؟

قربان زاده اینجا هم دوباره مثال ساده همیشگی را زد و گفت: شما دارید پول می دهید به سریال. به فوتبال هم بدهید. خیلی ساده است. الان عایدی ده پانزده هزار میلیاردی در این حوزه هست. در اینجای بحث، قربان زاده سوالی را عنوان نمود که میثاقی را با چالش روبرو کرد: صدا و سیما چقدر شما کوشش نموده که این اتفاق بیفتد و این موضوع حل گردد؟ میثاقی جوابی تکراری داد: باید به یک عددی برسند. برسد به چرخه عایدیها و بین باشگاه ها عادلانه تقسیم بگردد.

قربان زاده پرسید: همه نگرانی شما این است که این موضوع جایی نوشته نشده؟ که میثاقی هم گفت: قانونش وجود ندارد.

قربان زاده گفت: ماده 91 قانون برنامه ششم تکلیف عایدی ناشی از تبلیغات مسابقات ورزشی را روشن نموده. سازمان چقدر داده است؟

میثاقی ابتدا از این مساله ابراز بی اطلاعی کرد اما بعدا ظاهرا یک نفر از طریق گوشی به او اطلاعاتی داد که میثاقی هم گفت: آن بندی که شما گفتید راجع به تبلیغات مسابقات ورزشی تا خاتمه 1401 پرداخت شده است. هر عددی که وجود داشته صفر شده، تسویه شده. راهش همان است که فدراسیون گفت. از مجلس محترم خواهش می کنیم که این قانون را تصویب کند و فرآیند خیلی قانونی و درست انجام گردد.

خلاصه آنچه در این مناظره ده دقیقه ای مطرح شد این است که صدا و سیما ظاهرا هیچ مسئله ای با پرداخت حق پخش ندارد اما هیچ اقدامی هم برای آن ننموده است. خیلی واضح است که این عایدی هنگفت و بدون زحمت برای صدا و سیما بسیار لذت بخش است و به همین علت تمایلی برای تغییر شرایط ندارد. برای همین هم تنها دفاعیه صدا و سیما جمله معروف قانونی برای حق پخش وجود ندارد است. اما قربانزاده نشان داد که دیگر وقتش رسیده سازمان کم کم با این لقمه بزرگ چرب و نرم خداحافظی کند. چون این بار فشار از داخل ایران و ارگان های ضعیف و بدون قدرتی مثل باشگاه ها و فدراسیون نیست.

این بار AFC روبروی صدا و سیماست و سابقه نشان داده در چنین موقعیتی، مقاومت می شکند. تلویزیون این بار نمی تواند از پاسخگویی و مسئولیتش فرار کند. اینکه باشگاههای ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا به خاطر ندادن حق پخش تلویزیونی حذف شوند و فدراسیون فوتبال رسما اعلام کند، مقصر صدا و سیما بوده است! آن وقت چه کسی می خواهد جواب طرفداران استقلال و پرسپولیس و سپاهان و تراکتور و دیگر تیمهای پرطرفدار و حتی کم طرفدار لیگ برتر فوتبال ایران را بدهد؟

منبع:فوتبالی

منبع: فرارو

به "هشدار قربان زاده در مناظره با میثاقی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار قربان زاده در مناظره با میثاقی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید