عیدی سال جاری کارگران 8 تا 12 میلیون

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، مبلغ عیدی و پاداش انتها سالی که کارفرمایان باید به کارگران خود پرداخت نمایند حداقل 8 میلیون تومان و حداکثر 12 میلیون تومان خواهد بود.

عیدی سال جاری کارگران 8 تا 12 میلیون

به گزارش ایسنا، مبنای معین عیدی سرانجام سال همه کارگران مشمول قانون کار، حداقل دو و حداکثر سه برابر مصوبه دستمزد شورای عالی کار است و کارفرمایان باید دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل عیدی و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر عیدی و پاداش آخر سال به کارگران و نیرو های کار خود بدهند.

در واقع کارفرمایان مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل 60 روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

شورای عالی کار 19 اسفند سال گذشته، حداقل دستمزد کارگران در سال 1401 را 57.4 درصد افزایش داد که با تصویب آن پایه حقوق کارگران از دو میلیون و 655 هزار تومان به 4 میلیون و 179 هزار تومان رسید.

به موجب ماده واحده قانون معین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار مصوب سال 70 مجلس شورای اسلامی، حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل حقوق پایه و حداکثر عیدی به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نگردد، سه برابر پایه حقوق خواهد بود که با معین مبلغ 4 میلیون و 179 هزار تومان به عنوان حداقل دستمزد، کارگران و مشمولان قانون کار سال جاری حداقل 8 میلیون و 358 هزار تومان و حداکثر 12 میلیون و 537 هزار تومان عیدی و پاداش سرانجام سال دریافت خواهند کرد.

با وجود آنکه مصوبه مجلس، مقدار پرداخت عیدی کارگران را معین نموده و دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر مقدار عیدی دریافتی پیش بینی نموده، اما مقدار عیدی کارگران بسته به مدت قرارداد و کارکرد آن ها فرق دارد. کارگران بسته به سنوات و تعداد روز هایی که کار نموده اند مستحق دریافت عیدی هستند و عیدی و پاداش سرانجام سال را کسانی کامل می گیرند که یکسال در آخرین کارگاه یا محل کار مشغول کار بوده و ارتباطشان را با محل کار قطع ننموده باشند.

کارگرانی که کمتر از یکسال در محل کار خود مشغول به کار بودند، عیدی آن ها به مقدار تعداد ماه های پرداخت حق بیمه محاسبه می گردد و این گروه از کارگران شاغل باید دو برابر پایه حقوقشان را تقسیم بر 12 ماه و مجموع حاصل را ضربدر تعداد ماه های کارکرد خود نمایند.

با وجود آنکه موعد پرداخت عیدی کارگران و مشمولان قانون کار همه ساله در ماه های بهمن و اسفند است، اما شرایط بنگاه و نقدینگی کارفرمایان در این امر نقش موثر و بسزایی دارد. بعضی کارفرمایان با درنظر گرفتن شرایط زندگی کارگران عیدی و پاداش را زودتر می پردازند و به ماه های آخر سال موکول نمی نمایند.

بسیاری از کارگران به علت تامین هزینه های زندگی و مایحتاج مورد احتیاج خود امیدوارند که مبلغ عیدی زودتر به دستشان برسد و از کارفرمایان می خواهند به جهت تقویت قدرت خرید این مبلغ را تا قبل از سرانجام سال دریافت نمایند.

منبع: فرارو

به "عیدی سال جاری کارگران 8 تا 12 میلیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عیدی سال جاری کارگران 8 تا 12 میلیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید