علائم و نحوه درمان روتاویروس در بچه ها، بیشترین سن ابتلا

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، دکتر محمود خدابنده درباره اسهال های ویروسی شایع در بچه ها از جمله روتاویروس، گفت: اسهال های ویروسی، از بیماری هایی هستند که معمولا ممکن است در فصول سرد سال بیشتر دیده شوند، اما در فصول گرم هم برحسب اتفاق ممکن است به علت شایع شدن بعضی ویروس ها بروز نمایند. به عنوان مثال عفونت هایی مانند روتاویروس که منجر به اسهال می گردد؛ تخمین زده می گردد که روتاویروس در سال حدود 111 میلیون کودک را در دنیا درگیر می نماید که از این تعداد می تواند در حدود 500 هزار نفر منجر به مرگ گردد. حتی در کشورهای پیشرفته ای مانند آمریکا مرگ ومیر در این بیماری به علت کم آب شدن بدن کودک رخ می دهد.

علائم و نحوه درمان روتاویروس در بچه ها، بیشترین سن ابتلا

وی اضافه کرد: روتاویروس از خانواده رِئو ویروس ها بوده و سویه های مختلفی دارد و معمولا اغلب بچه های که با این ویروس درگیر می شوند، سن شان زیر پنج سال است و به ویژه سن 24 ماه تا سه سال. بچه های که زیر سه ماه سن دارند، کمتر درگیر می شوند؛ چراکه آنتی بادی مادر به وسیله جفت به نوزاد می رسد.

علائم روتاویروس

خدابنده درباره علائم بیماری ناشی از روتاویروس، گفت: این بیماری یک دوره کمون یک تا هفت روزه دارد. تب خفیف و گاهی تب شدید، استفراغ مکرر و بعد هم مدفوع آبکی مکرر از علائم این ویروس است. اگر در زمان بروز مدفوع آبکی مکرر، کودک مورد درمان قرار نگیرد، منجر به کم آبی شدید بدن کودک می گردد و حتی گاهی اوقات به قدری شدید می گردد که کودک احتیاج به سرم تراپی دارد تا آب از دست رفته بدنش جبران گردد. بنابراین سه علامت تب، استفراغ و مدفوع آبکی، در بیماران مبتلا به روتاویروس دیده می گردد. در عین حال زمانیکه تب و استفراغ فروکش کرد که معمولا در روز دوم تا سوم است، اسهال ادامه دارد که معمولا پنج تا هفت روز طول می کشد تا اسهال برطرف گردد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات ممکن است عوارضی مانند تشنج و درگیری مخچه نیز بروز کند و گاهی با کاهش سطح هوشیاری بچه ها روبرو می شویم. در عین حال چیزی که بیشتر ما را نگران می نماید، کم آب شدن بدن کودک است.

احتمال بروز فرم های شدیدتر بیماری در کدام بچه ها بیشتر است؟

خدابنده با بیان اینکه در بعضی بچه ها انتظار داریم که فرم های بروز بیماری شدیدتر باشد، گفت: در محدوده سنی سه تا 36 ماه ممکن است فرم شدید ببینیم. بعلاوه اگر بچه ها مبتلا به سوءتغذیه، دارای نقص ایمنی، بچه ها پیوندی و بچه ها مبتلا به بیماری گوارشی زمینه ای به روتاویروس مبتلا شوند، ممکن است فرم بیماری شان شدیدتر باشد.

این فوق تخصص عفونی اطفال تاکید نمود: درمان این بیماران هم به وسیله مایع تراپی و سرم تراپی انجام می گردد.

نحوه پیشگیری از انتقال روتاویروس

وی با بیان اینکه انتقال این ویروس عمدتا به وسیله دست آلوده، سطوح آلوده و آب و غذای آلوده و به صورت دهانی است، گفت: بحث شست وشوی دست ها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار حائز اهمیت بوده و باید دست ها به طور مکرر شسته شوند، بعلاوه فرد مبتلا ایزوله بماند.

خدابنده تاکید نمود: خانواده ها با تماشا این علائم حتما به پزشک مراجعه نمایند تا کودک دچار کم آبی نگردد. در عین حال برای اینکه بچه ها دیگر مبتلا نشوند، کودک مبتلا به اسهال را در محیط های جمعی مانند مهدکودک ها نفرستند تا سایر بچه ها مبتلا نشوند.

خدابنده با بیان اینکه برای روتاویروس واکسن های خوراکی وجود دارد که در دو تا سه دز تجویز می گردد که البته هنوز آن را در ایران نداریم، گفت: صحبت هایی درباره ورود واکسن روتاویروس به برنامه واکسیناسیون کشوری مطرح شده است، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. این واکسن در بسیاری از کشورها جزو واکسیناسیون روتین کشوری شان بوده و به صورت خوراکی است.

منبع: گردشبان

به "علائم و نحوه درمان روتاویروس در بچه ها، بیشترین سن ابتلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم و نحوه درمان روتاویروس در بچه ها، بیشترین سن ابتلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید